Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 19 år sedan
Nykomling
5

Hur bokföra avbetalning på bil till banken?


Vi har köpt en bil till företaget som vi har tagit lån på, men under vilket konto bokför jag avbetalningarna på? Kommer det att bli 2 olika konton för amorteringen och räntan eller kan jag slå ihop dem till en post? Jag använder BAS2006 som kontoplan.



Tacksam för svar.
Medlem
27
Generellt gäller, om det är företaget som tagit lånet, att amorteringen är en minskning av en skuld i balansräkningen medans räntan är en kostnad (Amorteringen påverkar bara balansräkningen medans räntan påverkar resultatet). Med andra ord, två olika konton.



Mer exakt hur du ska boka detta vet säkert någon annan bättre......... :wink:
Engagerad medlem
206
du lägger in banklånet på ett 2350-2359 konto.



tar du ett lån och sätter in pengarna på kontot får du konteringen



1930 debet 100 000

2350 kredit 100 000



köper du en bil för pengarna får du konteringen



1240 debet 100 000

1930 kredit 100 000



när du gör en avbetalning med ränta får du konteringen



1930 kredit 10 000

2350 debet 8000

8400 debet 2000



(helt påhittade siffror)
Skatteverket Tel: 0771-567 567

www.kontrollerabokforing.se
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.