Senaste inläggen

tv-spel?

Hej gott folk!

Jag är ute efter grossister osv som säljer tv-spel och pc-spel ?

Eller är det direkt till varje spel tillverkare man ska gå?

Tack på förhand!

/Peter

Kategori: Inköp

Vinst i enskild firma

Hej!

Jag har lite problem nu inför årsskiftet med för mycket vinst. Finns det någon som kan berätta på ett pedagogiskt sätt hela tågordningen vad det gäller schablonavdrag, periodiseringsfonder, skatt och egenavgifter.

Det vore till stor hjälp.

Tack för ett mycket informativt forum!

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Företagets/min egendom?

I företaget behöver jag en smidig digitalkamera och planerar samtidigt att privat köpa en ny mobil. Kan företaget köpa in en kameramobil som jag använder privat som mobil? Abonnemanget skulle ju kunna ligga på mig som privatperson...

50/50 eller 51/49 ???

Hej!

Jag och en god vän till mig ska starta ett aktiebolag tillsammans, och planerar att inom kort ha ett flertal anställda.

Jag sitter nu och funderar lite grann på hur vi ska dela upp aktierna? Vi har ju sagt att allt ska delas lika. Men har också fått rådet att en utav oss ska ha ett övertag (i form av a...

Kategori: Allmänt

väldigt hög restskatt nästa år... hur kan man motverka den?

nästa år kommer jag få en enormt stor restskatt i mitt kommanditbolag...

har betalat in ca 90 000 till skatteverket i år, men känns tungt att veta att man ska in med nästan lika mycket till, finns det något sätt att undvika en så pass stor rest skatt?

Pensionsparing känns långt bort eftersom man nyss fy...

Preliminärskatt - registrering av företag

Hej!

Mitt första inlägga här. Har "lurkat" här ett tag och lärt mig massor!

Nu har jag dock stött på ett problem som jag inte kan hitta svaret på!

Jag håller på att registrera mitt företag på foretagsregistrering.se och har fastnat på punkten "Uppgifter för beräkning av preliminär skatt...

bokföring av dator

Jag har en fråga angående bokföring av dator.

Jag startade enskild firma under våren 2006. I företaget använder jag min privata bärbara dator med några tillbehör. Datorn köptes in av min far Juli 2005 till mig som privat dator.

Har jag möjlighet att bokföra datorn och tillbehören som ingångsinventarier tro...

Avsluta året

Ja, det gäller att vara ute i god tid alltså.... 🙂

Har nu haft firman igång snart ett år och det känns väldigt bra, även om det verkligen har gått upp och ner. Ett tag var jag helt säker på att lägga ner hela verksamheten, men sen vände det och nu rullar det på som aldrig förr :grin:

Men nu skall första...

Visma enskild firma

Är det någon som testat detta?

Har laddat ner demoversionen av det och tycker det fungerar bra, finns det några nackdelar med det?

http://www.vismaspcs.se/butik/default.asp?tillsida=prod&sku=FIRMA.NEDL

"Lagerinventering for dummies"

Jag ska snart göra min första lagerinventering (någonsin!) och skulle behöva en "inventering for dummies" ;)

Hur går en lagerinventering till? Räknar man ihop inköpspriset för alla varor man har kvar i lager vid årssiftet?

Jag som handlar med bland annat tyger och stora garnrullar, ska jag räkna ut inköpspriset på v...

Inkassokrav

Jag har en kund som inte vill göra rätt för sig. Jag tänker nu skicka ett eget inkassokrav till honom. Ska man ge inkassokravet ett vanligt fakturanummer i den vanliga fakturserien, eller skapa en helt ny serie för inkasso?

Inkassoavgiften på 160 pix är det ingen moms på va? Hur räknar man ut dröjsmålsränta, och är det moms på...

Postförskott

När jag ska bokföra en vara som har skickats mot postförskott, bokför jag postförskottsavgiften tillsammans med frakten på 3520? Dum fråga, men är det även moms på postförskottsavgiften?

Starta företag utan men har ingen affärsidé..

Letat jobb länge nu men hittar inget, speciellt inte i staden jag bor i.

Och vill gärna bo kvar pga familj mm.

Starta företag är ju bra om man har en bra idé, men hur fasen kommer man på en bra idé?

Som kan resultera i pengar man kan leva på?

Känns som vad man än kommer på så har minst...

Kompanjon sökes (inredning/byggnadsvård)

Hej!

Jag söker en kompanjon för en affärsidé inom detaljhandeln och inredning/byggnadsvård.

Passande bakgrund kan vara erfarenhet som snickare, målare eller annat hantverk, men med stort intresse för byggnadsvård och kanske även inredning.

Rörelsen ska drivas i Stockholmstrakten.

Är...

Kategori: Söker/eftersöker

Kontantmetoden och löner

Två frågor som hänger ihop:

Jag kan enligt skatteverket använda kontantmetoden (eller bokslutsmetoden). Och det gör jag också när det gäller leverantörsfakturor, eftersom dessa inta är särskilt många eller stora (det är ett tjänsteföretag). Däremot bokför jag kundafakturor enligt fakturametoden, för att få intäkterna på rätt period. Får m...

Bokslut och lagerinventering

1) När gör man bokslutet? Innan 31 december eller efter? Och måste alla enskilda firmor göra det, eller finns det en lägre gräns på omsättningen?

2) När gör man lagerinventeringen?

Bokföra bankavgift

Jag kommer ingenstans med bokföringen eftersom jag har fastnat på en "post"... :- Hur bokför jag egentligen en bankavgift som dras direkt från kontot? Kontot jag har är Paypal, 1940.

Ex: kunden har betalat in 100 SEK, av det drar Paypal 10 SEK direkt i avgift. Kvar på kontot blir 90 SEK.

Hjälp, någon?

Japansk stridskonst

ttp://sv.wikipedia.org/wiki/Samuraj

I slutet på denna sidan så står det "Många stora företag styrs idag

av samurajättlingar"

För några år sedan var jag på en företagsmöte och lyssnade på

en som höll föredrag just om den japanska stridskonsten och vilken

stor nytta man som företagare kan h...

Förhandling

Biblioteket erbjuder cirka 10 böcker i konsten att förhandla.

Alla 10 är viktga om man vill lyckas som egen företagare.

Allt är egentligen en förhandlingssituation, från det att frugan

tycker att man ska diska eller när kunden ringer och vill pruta

på en vara eller tjänst.

Lär dig konsten att förhan...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Försäljning!

Konsten att sälja är nog det viktigaste som finns att lära sig.

Det är viktigare än allt annat och klara man inte sin försäljning, så

finns det heller inget att bokföra.

För några år sedan fick jag en idé om att sälja övervakningskameror

till butiker och kände att jag behövde större kunskap i just...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring