Senaste inläggen

Bokföra ev inventarier

Om man köper in byggmaterial, fönster etc för att göra i ordning

en lokal för att använda som lager eller butik och slutsumman för inköpen

hamnar på ca 17 000:- ska man då bokföra det som 5410 Förbr.inventarier eller 1200 Inventareier.

Det är ju alltså massa småposter som tillsammans blir ca 17 000:-

...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Entrepreneur of the Year 2006

Den 27 november koras Sveriges främsta entreprenör 2006 på Konserthuset i Stockholm.

www.ey.com

Många intressanta talare kommer dit.

Berätta gärna för oss andra forummedlemmar hu...

Kategori: Nyheter

Hjälp med att skriva dataprogram...

Vet inte om detta hamnar rätt nu, men annars får en moderator gärna flytta på det... 🙂

Jag har precis kommit på en helt ny idé till ett dataprogram. Har googlat runt och kommit underfund med att det finns inget liknande dataprogram alls om detta idag, och är helt säker på att det finns en marknad för det... 🙂

Kategori: Allmänt

Tryckerier & Hemsida

Hej

Mattias heter jag och är på jakt efter bra pålitliga tryckerier som kan trycka specialkortlekar av måttet (ungefärligt) 11x7 cm. På framsidan ska det vara en bild och på baksidan bild samt kortlekssymbol ex spader knekt samt en annan symbol (så man kan spela memory). Tänkte höra om det finns någon som kan rekommendera ett...

Göra webbsida själv??

Har lite funderingar kring en webbsida och programmeringskunskaper..

Kommer starta en webbutik i framtiden, men vill gärna kunna styra en hel del själv vad gäller layout, vad som ska ligga där och olika funktioner och så...

Helst att man kan göra sidan själv trots att man inte har några egna kunskaper om pr...

Kategori: E-handel

Hur länge innan man får besked?

Denna fråga finns säkert besvarad men jag hittade den inte när jag sökte. Hur länge tar det innan man får besked angående sitt företag, registrerade allt på företagsregistrering.se igår kväll...

Skicka paket utanför EU

Jag har fått beställningar och har skickar paket till slutkund utanför EU men är rädd för att jag har gjort fel.

Jag skickar mina paket på posten som vanligt brev (värde under 2000 SEK) och får fylla i den gröna tullblanketten CN22 på posten. Jag skriver kundens adress på kuvertet/paketet som vanligt.

Läst...

Kategori: Företagande över gränserna

hallå flickor och pojkar

är det någon som vet nånstans i stockholms om trådet där man kan ta en bokförings kurs?

finns mkt på nätet att läsa men det har inte hjälpt mig alls faktiskt..

hoppas nån vet

Mvh Fröken Delovin

Förslag på företagsnamn till en webbbutik med väskor o skor

tänkte starta en internet butik med väskor, skor och smycken någon som har något förslag på vad den ska heta? Helst inget med fashion eller med svenska bokstäver....

Kategori: Feedback

Kvalitetssystem och verksamhetsutveckling

Hejsan

Jag jobbar som Kvalitets/Miljöchef på ett företag som levererar produkter och andra lösningar till ibland väldigt "krävande" kunder såsom Volvo, SAAB, Jaguar etc.. Automotive med andra ord..

- I och med detta så följer vi diverse kvalitetsstandarder och jobbar aktivt med kvalitetsutveckling, APQP, 7Q...

Utländsk moms

Hej

Jag har handlat från annat EU-land utan att uppge VAT-nummer. Hur fungerar det då med momsen? Vilka konton ska jag använda mig av?

Tacksam för svar!

Webbutik??

Hejsan, är väldigt ny här, så hoppas det här blir rätt... 🙂

Det är så att jag är i funderingar att starta eget om ca 2-3 år (när jag gått ut skolan och fått jobb så jag har fast inkomst ändå).

Har starka funderingar på att starta en webbutik där jag bl.a. kommer sälja böcker. Hur stor chans tror ni jag h...

Kategori: Affärsidéer

momssatser?

Hej, håller på att starta upp ett litet företag vid sidan om min anställning. Jag är lite osäker på momssatserna. Stämmer detta. Jag ska sälja

artiklar (6% väl)

hemsidor ?

annonser?

visitkort?

logotyper?

förresten, artiklarna är väl varor jag säljer men att göra en he...

Skor, väskor och kläder från kina, Japan Och USA

ja undrar hur mycket tullen och frakten kostar på ett ungefär för skor och väskor från kina, Japan och USA?

Är det någon annan som importerar skor och väskor som kanske kan ge mig bra förslag på företag i kina??Har hittat några men e inte säker än...

Vilka viktiga grejer att veta innan man startar en e-handel

jag har suttit och tänkt nu på att starta en internet butik eller börja och sälja på trader, ebay.se eller blocket lite varor. Vad hur mycket kostar det? Och vad bör jag tänka på innan jag startar en internet butik?

Kategori: E-handel

Prelskatt!

Hejsan!

Jag har skrivit in en obetydlig summa som "beräknad försäljning" när jag registrerat mitt företag i augusti, eftersom jag helt enkelt inte visste om jag skulle sälja ett smack.. Därmed prelskattar jag inget alls. Gör det egentligen något, förutom att jag får betala skitmycket restskatt vid årets slut? (Detta har jag ing...

Inköp av lite lådor och sånt..

Hejsan!

Jag har köpt in lite lådor att ha mitt lager i m.m. Nu vet jag inte riktigt hur jag skall bokföra detta! Iom att totalsumman för inköpet (tre lådor + lite annat, typ häftstift och pappershållare osv) var 552,00 kr, antar jag att det är OK att bokföra dem som förbrukningsvaror istället för inventarier? Men vilket konto b...

Bedriva verksamhet gemensamt - vilket är det bästa sättet?

Tjabba,

Vad tror ni är bäst:

Att tre personer som på enskilt håll idag bedriver entrepenadverksamhet, tillsammans vill marknadsföra sig under ett Enkelt bolag.

eller

Att dessa tre tillsammans startar ett AB som deras respektive bolag sedan fakturerar?

Kr...

Avskrivningar maskiner och inventarier.

Hejsan!

Hoppas Ni kan hjälpa mig att göra avskrivningar enligt plan med 10%, bokslutet gäller 2003.

Följande information :

Maskiner & Inventarier

Annskaffningsvärde 400.000 kr

Ack.Värdeminskning - 283.000 kr

Inköp 2003

Ma...

Upplupna semesterlöner.

Hejsan!

- kanske Ni kan hjälpa till med hur denna affärshändelse skall konteras:

Upplupna semesterlöner som uppgår till 40.000 kr.

Har tidigare gjort följande:

2920 Uppl semesterlöner

40.000 kredit

7082 Semesterlöner