Senaste inläggen

Kvotering av kvinnliga chefer

På Aftonbladet går att läsa att regeringen slopar krav på jämställdhet - "Kompetensen ska sättas först"

Under finns en fråga ställd till kvinnor: Blir det färre kvinnliga chefer nu?

57% svarar JA blink

Betyder det att 57% kvinnor tycker att de själva har lägre kompetens än män och därfö...

Kategori: Allmänt

Härliga Hemsidor

Tänkte höra vilka era hemsidefavoriter är - rent stil och designmässigt. Mvh. Mattias.

Inköp innan företagsstart

Hej,

Jag har några frågor om man startar Handelsbolag, har någon möjlighet att svara vore jag tacksam, har inte så bra koll själv - ännu 🙂

1.) Jag kommer att köpa in en bärbar dator innan företaget har startat upp, går det att föra in den i företaget så att jag får tillbaka de pengar jag har köpt datorn...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hur bokför jag detta?

Har tre bokföringsfrågor jag undrar över.

1. När jag startade min enskilda firma vid förra årsskiftet bokförde jag alla inventarier som jag förde in i företaget som en enda klumppost på konto 1220. (Dock med en komplett lista över alla saker och deras individuella värden jag använde när jag förde in dem i firman.) Gjorde jag fe...

SpelHemsida, lite hjälp.

Hej, jag ska starta en spel sida på engelska så som gametrailers.com och jag behöver lite hjälp. Tycker ni det är en bra idé att jag ha ingång en tävling där jag ger bort en Wii eller ps3 eller xbox 360? Jag har råd men är det ett bra sätt att locka folk till min hemsida? Jag vill gärna tjäna lite pengar på den och undrar hur jag ska göra några id...

Hur bokföra checkkrediten som ver.1 i EF?

Hej,

Jag ska hjälpa en tjej som startat egen firma med lite enklare bokföring och har några frågor.

1 ) Räkenskapsåret startade 1 november och då öppnades en checkkredit, hur bokförs den? Antar att den på något vis måste in (som tillgång/skuld), helst som verifikation 1 innan man börjar utnyttja den? Och va...

SKATTEKÅTA SVERIGE!!!!

Jag har varit på en hel del starta eget seminarier osv. Alla säger att det är skitlätt att starta egen firma vilket det är. Men det finns inte en enda djävel i detta avlånga land som beskriver hur mycket skatt man skall betala in och att skatten alltid skall betalas in i FÖRSKOTT månadsvis då man bedriver egen firma.

Räkna allt...

SKATTEKÅTA SVERIGE!!!!

Jag har varit på en hel del starta eget seminarier osv. Alla säger att det är skitlätt att starta egen firma vilket det är. Men det finns inte en enda djävel i detta avlånga land som beskriver hur mycket skatt man skall betala in och att skatten alltid skall betalas in i FÖRSKOTT månadsvis då man bedriver egen firma.

Räkna allt...

Varuinköp som skall användas i firman, inte säljas vidare...

Jag har importerat en del produkter som jag ämnar sälja. En av de produkter som jag tog hem är tänkt som ett prov som jag inte ämnar sälja utan använda som varuprov/demo i firman.

Jag bokförde hela inköpet på 4051 (varuinköp utanför eu) men hur gör jag med varuprovet som inte ska gå till vidare försäljning? Ska jag bara använd...

Starta eget utbildning/kurs

Hej finns det någon som vet om det finns någon starta eget kurs i Göteborg eller i närheten? Förutom Ams kurser då.

Ge mig isåfall hemside adressen eller telefon-numret

MVH Maria.

Kategori: Söker/eftersöker

Nöjda kunder?

Hej

Jag har just startat ett företag. Jag funderade lite på man kanske skulle ordna en liten fest för de 30 första kunderna eller liknande, Självklar kan man ju inte räkna med att alla 30 kommer, men man kan be dem som kommer ta med sig vänner. På festen kan man ju passa på och dela ut brochyrer mm även till vännerna 🙂 Det skulle vara ku...

Bokföra aktiekapital

Sitter här och ska börja att bokföra ett nystartat AB, jag har fått en lista med de 5 första affärshändelserna (från Standardbolag..)och funderar lite på vilka konton jag ska använda??

ver 1: aktieteckning enl teckningslista

debet 100 000, fordran aktietecknare

kredit 100 000, aktiekapitalet

Duktiga säljare

Hej!

Jag söker efter kända säljare. Inte för att kontakta dem utan för att läsa om dem. Har ni några tips på bra säljare som har en hemsida. Spelar ingen roll om de är svenskar eller inte. Bara språket är på Svenska eller engelska :-D

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Världens mest kreativa 4 rok

Hej

Jag har köpt en 4 rok - rätt sliten. Min tanke är att göra denna 4 rok till "Världens mest kreativa 4 rok". Några tips hur jag ska gå tillväga när jag inreder och gör om.

M

Design

Hej.

Jag söker någon som är duktig på design och som kan vara behjälplig i att designa nya kortlekar. Även tacksam om någon har tips på grafisk profilering och hemsida med e-handelssystem. Därtill är jag på jakt efter ett tryckeri som kan trycka kortlekar. Med hopp om tur.

M

Bokföra kvitton

Har handlat lite verktyg och material och har vanliga kvitton från butik.

Kan man göra en leverantörsfaktura på kvittot och få mer koll på vad det är som är inhandlat för jag vill ha alla verktyg och allt material i lagerhanteraren i SPCS.

eller måste jag skriva verifikationer för varje kvitto?

Bokföring av händelser innan verksamhetsstart

Tjena!

Här kommer en av många frågor från en riktig nybörjare på bokföring:

Jag har gjort en del inköp innan verksamheten "officiellt" har startat i och med F-skattreg. Rör sig om ca 15 fakturor.

Jag vet att man har rätt att göra avdrag i vissa fall för inköp innan företagsstarten och a...

årsbokslut

Har en enskild firma som jag driver vid sidan av en anställning. Det är alltså ingen stor firma och jag har inte en årsomsättning som överstiger 20 prisbasbelopp och behöver därför inte upprätta årsbokslut.

Rätta mig om jag har fel... :-

Efter 2005 gjorde jag alltså inget bokslut och ingenting med bokföringen (nollställde in...

Se över din sjukförsäkring

Som egen företagare måste du själv se om din sjuk- och pensionsförsäkring.

Här är flera saker som du kan tänka på:

http://www.dagen.se/arbetsdagen/Article.aspx?ID=124939

Kategori: Nyheter

Avrunda momsen uppåt eller neråt?

På momsdeklarationen, avrundar man ören uppåt eller neråt eller bara till närmaste krona? Har läst här på forumet någonstans om det, att man bara fick avrunda åt ett visst håll men hittar inte inlägget igen...

:oops: