Senaste inläggen

Hur funkar det?

Hej!

Jag ska till att starta upp ett företag (eller något sånt).

Vad jag förstår måste man uppskatta sin inkomst för att sedan varja månad betala skatt på den uppskattningen. Då jag har lite svårt att göra en sådan uppskattning undrar jag om det inte finns något sätt att få betala den skatt man skall betala utefter va...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Mera om utländsk moms

Jag har fått en faktura från utländsk tidning på annonsutrymme med det landets moms pålagt, som jag ska vidarefakturera till annat svenskt företag. Har jag möjlighet att få tillbaka den utländska momsen?

Kategori: Företagande över gränserna

Är du en invadör?

Nutek har tagit fram en bok om vad en invadör är och gör. Du kan ladda ner den här

Några exempel på kända invadörer inom affärsvärlden: Ingvar Kamprad, Dell, Ryanair, Richard Branson och Jan Stenbeck.

Läs...

Kategori: Nyheter

Kund har betalat för lite. Hur bokföra?

Precis när man tycker att man börjar få lite kläm på det här med bokföring när det gäller försäljning så kom då en fråga upp idag.

En utav mina kunder betalade i förskott till mit pg konto. problemet är att kunden betalade in för lite pengar. I vanliga fall får jag in pengarna på kontot vartefter jag skriver en faktura som jag...

Bokföra löner och intäkter

Hej!

Kan någon vara jättesnäll och ge ett exempel med BAS-konton på

hur man bokför en intäkt respektive hur man bokför en löneutbetalning?

Moms och tullavgifter på textilvaror/sportartiklar frånchina

Någon som kan dessa siffror ?

Kategori: Företagande över gränserna

Bokföring av skrivare

Hej

Har kört fast i min bokföring, då jag skullle bokföra en skrivare som jag köpte nyligen.

Vilket konto skall man lägga in denna skrivare på? Jag har för mig att det förr i tiden fanns ett konto som hette Kontorsmaskiner, men detta konto finns inte i min kontoplan idag.

Hoppas att nå...

Klädbutik

Hejsan,

ganska ny här... Har funderat ett tag på att öppna en klädbutik i en by på ca 14000 invånare. Målgruppen kommer vara rätt stor, då jag ska försöka sälja trendiga men ändå populära kläder.

Så, min fråga är då om någon vet vart jag ska vända mig för att få reda på hur man ska gå tillväga med allting? Inköp av kläder och li...

Kategori: Affärsidéer

sälja konst via webshop

Hej

Det är så att jag och min sambo funderar på att dra igång ett småföretag som säljer design (i första hand tavlor) via en webshop.

Våra produkter kommer, i varje fall till en början, enbart tillverkas av oss själva. Vår "usp" handlar om att man som kund dels ska kunna skräddarsy sin konst, ge...

Kategori: Affärsidéer

Två säljande webbsidor, ett företag?

Har en liten fundering nu...

Funderar ju på att starta eget om något år...och har nu kommit upp med en tanke jag inte har något svar på... 🙁

Så jag hoppas ni kan hjälpa mig... 🙂

Hur blir det om man har ett företag men två webbsidor man säljer saker ifrån?

Dessa sidor komme...

Kategori: Allmänt

Julfest till personalen

jag vill bjuda min personal på julbord, men vad jag förstår får man bara dra av 90 kr + moms? Det finns ju inga så billiga julbord. Är det något jag missat?

Myndighetsranking 2006 - Företagarna

Företagarna har för tredje året i rad mätt hur småföretagen upplever bemötandet och servicenivån hos olika myndigheter då en viktig politisk åtgärd för att stimulera företagandet är att minska företagens administrativa börda.

Kategori: Nyheter

Köpa ut tjänstebil

Hej, jag har fått erbjudande att köpa ut min tjänstebil från leasingbolaget. Jag funderar att köpa ut den på firman (Enskild firma) och fortsätta att köra den som tjänstebil. Hur bokför jag den? Kan jag dra hela beloppet på en gång (Bilen är 6 år) och kan jag dra momsen?

Tack på förhand.

EF - Egna uttag

Är på G och ska starta upp en EF.

Men har suttit och läst upp och ner i papper och på nätet

Hur gör jag med egna uttag?

Vad måste jag tänka på när jag ska göra egna uttag

och vilka konton ska jag använda?

Hur ska jag göra?

Hejsan!

Är det någon som har tid och lust att hjälpa mig med hur jag ska gå tillväga.

Jag kommer antagligen i denna vecka få ett mkt bra svar från ett företag som vill köpa reservdelar av mig, jag har i min tur hittat en säljare med mycket bra priser. Jag har dock ingen aning om hur jag ska göra med betalning efterso...

Frågor..

Hej! Mitt namn är Christine, jag håller på med ett arbete i skolan och skulle vara väldigt tacksam om någon skulle vilja ta sig tid och svara på två frågor.

Gärna så utförligt som möjligt. 🙂

1. Vad är företagande och vad innebär det?

2. Vad innebär utveckling, dels för dig som person men också vad det kan...

Extrajobb

Hej! Är ute efter ett extrajobb. Så är det någon som har något intressant så maila gärna på danielkarlsson630@hotmail.com

/Daniel

Kategori: Söker/eftersöker

Kvinnliga företagare!

Finns det några kvinnliga företagare som vill svara på några frågor om detta?

Jag gör en undersökning i skolan och skulle behöva 3 personer som kunde svara på följande frågor.

Om du inte vill svara direkt i forumet får du gärna svara via mail.

1. Hur länge har du varit egen företagare och inom...

Skatt/moms och avskrivning?

Hej gott folk!

Har suttit och kollat igenom forumet men hittar inget riktigt svar på det jag vill veta, iaf inte som jag förstår nåt av :oops:

Iaf, jag ska starta en enskild firma.

Om vi säger att jag får in 9000 brutto vilket är 6750 netto.

Då är 6750 vinsten, om jag då för...

Utbildning?

hej!

vet inte om det är rätt ställe att skriva på men men...

jag har en fråga vad gäller utbildning och betalning.

Jag har ett företag inom hår och make up och vill utbilda mej till naglterapeut också.

Jag hörde att man kan dra av dt på företaget eftersom det är ett bra sätt att få företaget att utvecklas.

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag