Senaste inläggen

Import. Blanketter?

Hejsan,

jag har startat en enskild firma och ska nu importera varor från USA.

Jag kommer att få varorna levererade med USPS från USA. Vilka blanketter måste/bör jag fylla i i förväg? Vad lämnar jag till tullen? Ska jag lämna några uppgifter till speditören så att de lämnar uppgifter i tullen?

Kategori: Företagande över gränserna

Privat mobil i företaget?

I höstas köpte jag ny mobil privat (Telia) med en bindningstid på 12 månader. Nu har jag startat företag (enskild firma) och det känns meningslöst att dessutom teckna ett mobilt företagsabonnemang när jag ändå har kostnaden för det privata abonnemanget.

Kan jag helt enkelt plocka in min privata mobil faktura i företagets bokfö...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

när Moms står inte skrivet på fakturan

Hej!

Jag ska bokföra utgifter för SEBs Företagstjänster och för försäkringsbolaget.

På deras fakturor står bara beloppet, ingenting om MOMS. Betyder det att det är ingen MOMS på deras tjänster, eller ska jag ta för given att MOMS är 25%?

Tack igen för hjälpen!

Paol...

Skulder

Hej,ska starta en aktiebolag med arbetskompisen, han vill ha 100% av aktier och att båda har eget firmakonto och egen fakturering, båda ska vara firmateknare, vi delar bokslutskosnader. - På vilket sätt blir jag ansvarig(skatter,moms) om firman går i konkurs på grund av honom ?

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

bokföring av kostnader som betalas av en kund

Hej!

Jag har köpt en flygbiljett som kommer att ersättas av min kund. Biljettkostnad kommer på min kommande faktura till dem. Jag har två frågor:

- När jag väl får ersättning, kommer jag att behöva betala skatte på det som om det vore en intäkt? Finns det något sätt att undvika det?

-...

Bokföringsprg.

Hej!

Varit en liten ubåt här på forumet ett tag nu, lärt mig mycket om allt och inget ;)

Har själv en liten fundering. Har precis startat en enskild firma. Jag kommer att importera en hel del. Det är då jag kommer till min fråga.

Läste att SPCS har ett prg för enskilda firmor, men det var inte om du hade ha...

Bokföringsprg.

Hej!

Varit en liten ubåt här på forumet ett tag nu, lärt mig mycket om allt och inget ;)

Har själv en liten fundering. Har precis startat en enskild firma. Jag kommer att importera en hel del. Det är då jag kommer till min fråga.

Läste att SPCS har ett prg för enskilda firmor, men det var inte om du hade ha...

Digitalt bildmaterial

Hej,

Jag är ute efter någon form av bildbank. Håller på att göra en pekbok för afatiker. Ska bl a göra ordlistor i två kolumner med en bild till varje ord.

Till en början ville jag ta foto med digital kamera, skriva orden och arbeta med materialet därefter. Idag slog mig tanken att det kan finnas massor me...

Kategori: Allmänt

Vilka regler gäller för start av engelskt ltd?

Vilka regler gäller när man ska starta ett engelskt ltd med svenskt filial?

Vad jag förståt måste man vara myndig för att få starta ett ltd.

Då jag inte är myndig undrar jag om jag får starta ett ltd om jag har mina föräldrars tillstånd?. Eller om en myndig person startar företag (tex min pappa), kan jag då köpa upp...

Barnmorska årets företagare

Igår kväll fick Christina Wahlström, vd och ägare till Mama Mia mödravård, ta emot utmärkelsen Årets företagare i Stockholms stad. De första åren som entreprenör jobbade hon i hård motvind.

Idag är Mama Mia Nordens största mödravårdsmottagning men starten som egenföretagare blev mycket tuff för barnmorskan Christi...

Kategori: Nyheter

Moms vid handel från annat EU-land och sen Sverige?

Hur beräknar man momsen i följande fall? Jag tänkte trycka böckerna i Danmark. För enkelhetens skull räknar vi på en bok. Att trycka en bok i Danmark kostar 10 kr exkl. moms. När den kommer till Sverige ska jag betala moms. Ska man räkna på 25% moms, eller 6% moms eftersom det är en bok? När jag säljer den till bokhandeln får de köpa in den för 35...

Ab vad kan gå fel?

Tjena, jag och en polare ska starta upp ett AB eller den engelska motsvarigheten med en filial i Sverige, Ingen av oss har någon som hälst erfarenhet utav detta, och jag undrar vad det är som kan skita sig?

Vi kommer vara två stycke som driver AB't våran inkomst kommer att vara hackig så vi kommer inte att betala ut någon konti...

Mona Sahlin

Jag har det!!

Det måste vara så att sossarna insett att deras politik är helt galen. Därför nominerar man Mona Sahlin som partiledare, för att inte riskera att vinna nästa val :mrgreen:

Detta är självinsikt när den är som bäst! :wink:

MVH

R

Kategori: Off Topic

Registrering av företag utomlands?

Hej!

Är det någon här som registrerat sitt företag utomlands och som skulle vilja dela med sig av sina erfarenheter?

Har själv en webbsida som jag tänkt lansera i några andra länder och efter att jag tittat på momsreglerna som gäller så funderar jag på att även registrera mitt företag i dessa länder, det ve...

Kategori: Företagande över gränserna

Standardavtal

Hej!

Jag bedriver webbsida som kommer att förmedla tjänster mellan företag och främst privat personer och jag skulle vilja veta vilka avtal man ska använda sig av?

Mvh

Marcus

bokföra representation?

hej, hoppas nån kan hjälpa mig i detta ärende.

ska starta en enskild firna och en del i verksamheten är att köpa in och sälja choklad. En del av det som köps in kommer att gå till att bjuda kunder så att de får provsmaka och testa sig fram till den choklad de vill ha. Hur bokför man detta? Är väldigt svårt att uppskatta hur myc...

Bokföring och datum!

Hej!

Vill först passa på att tacka för ett kanonforum, har hittat mycket matnyttigt!

Jo, jag har nu börjat bokföra mina första affärshändelser och har en fråga angående bokföring och vilket datum dom hamnar på. Jag använder mig av Faktureringsmetoden.

Jag bokförde ett par kundfakturor p...

Bokföra kontantinsats

Hej!

Jag har skickat in skatte- och avgiftsanmälan till Skatteverket samt registreringansökan av enskild firma till Bolagsverket. Jag behöver dock nu ganska omgående köpa inventarier, en lastbil närmare bestämt, och erlägga handpenning ur egen ficka innan företaget registrerats för att reservera lastbilen.

...

Hur höjer jag priset?

Driver ett liten reklambyrå sedan 3,5 år tillbaka och har tills nu haft en timdebitering på 500:-/tim. Funderar nu på att höja priset och undrar därför hur mycket jag kan höja. Finns det regler för hur mycket man får höja? Nån form av mall eller indexering? Tacksam för tips och råd.

lagstiftning hudvårdsprodukter

Hej!

Jag undrar vilka regler som gäller vid tillverkning av hudvårdsprodukter. Nån som vet? Var inne på läkemedelverkets hemsida men hittade mest info om försäljning.

/Milla