Senaste inläggen

Byta adress..

Har ett företag som jag avser avsluta i år, men har inte kommit så långt riktigt än. Har däremot flyttat (har "kontoret hemma"). Undrar vilka adresser jag måste byta/ändra och hur jag gör detta?

Kategori: Allmänt

Avskrivningar varulager.

Hej,

Min branch är ganska säsongbetonad, mao föregående års varor är inte så mkt värde efter att en ny modell kommit. Hur mycket kan man skriva ner varulagret finns det någon schablon? skulle vilja skriva ner ca 30-40%.

Om jag har haft demogrejer som gått sönder tar jag upp dessa i någon varulagers inventer...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Varulager avskrivning

Hej,

Hur mycket kan man skriva ner ett varulager? Jag är i en säsongsbetonad branch där föregående års varor inte blir så mkt värde, kan man skriva ner 30-40% rakt av?

Några lämpliga konton för bokföring av varulagersavskrivning?

Om importen går genom tullen utan kontroll...?

Hej på er!

Jag köper mycket grejer privat från USA, Japan & Kina. Kan vara vad som helst, att från hundtäcken till fotoutrustning. Oftast går ju paketen rätt igenom tullen, men ibland fastnar de och då får man ju betala tull och moms. Tydligen gör de bara stickprov...?

Nu när jag har en egen liten firma och har tänk a...

Kategori: Företagande över gränserna

Har personnummer, behöver adressen...

Jag har personnummer men behöver ett smidigt sätt att få fram adressen från detta. Det finns ju möjlighet att få detta via fax. Men om man har ip-telefoni via datorn går väl inte detta(?)

En annan lösning hade varit att koppla in ett kreditupplysnings-företag, men jag vill inte göra en kreditupplysning - jag vill ha en adress f...

Hur hitta kunderna?

Hej!

Jag är precis ny här. Affärsidén som har funnits i bakhuvudet har nu uppenbarat sig! Jag har en hel del klart för mej men inte var/hur jag ska hitta kunderna.

Min idé är helt enkelt att hjälpa andra med textbehandling och sättning och korrekturläsning av olika trycksaker. Avhandlingar, böcker, medlemsb...

Kategori: Affärsidéer

Hur ska jag bökförar Bolagverket avgifter?

Allra först förlåt min dålig svenska :oops:

Jag är enskild näringsidkare. Hur ska jag bökföra min Bolagverket avgifter för...

1/ Ansökan om nyregistrering av enskild näringsidkare

2/ Anmälan avseende registrering av föreståndare

... i min löpande bökföring med...

Feedback på citatet.com

Nu är det ju inte så att jag driver något företag men jag skulle ändå vilja ha lite feedback på min hemsida www.citatet.com

Vad tycker ni om utseendet, innehållet mm? och hur skulle jag kunna utveckla sidan så att du skulle tycka bättre om den och vara inne och kolla...

Kategori: Feedback

Interimsskulder,fodringar

Hur bokför jag det som står som interimsskulder respfodringar i bokslutet. För jag över det till levskulder,kundfodringar?

ändrad inkomst

hejsan, jag har blivit anställd på deltid av min största kund och kommer alltså inte tjäna i närheten så mycket som jag tänkt i företaget. Kan jag ändra min uppskattade inkomst på företagsregistrering.se eller någon annanstans elektroniskt? och om det inte går, vilken blankett är det jag måste skicka in?

Testar en NY metod för att skaffa trafik...

Jag har nyss testat hur man kan använda Squidoo.com för att skaffa sig trafik till sina webbplatser.

1. Du skriver/skapar en "lens" (blandning av blogg och tråd) vilket går på några sekunder (och är gratis).

2. Där kan du enkelt skapa länkar till dina webbplatser. Ju fler "linser" du sk...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Community

Finns det någon som känner till en Open Source lösning för ett Community motsvarande tex oscommerce när det gäller webbutik?

Kategori: Inköp

hjälp med affärsplanen

någora frågor till, hur kan man marknadsföra en caféteria? även Konkurrens och konkurrenter?

kan ngn visa eller göra ett exempel på en caféteria´s balansrapport och resultatbudget? eller är det säker att det behövs ngt av de?

Jag uppskatar gärna exemplarer till följande frågor så kan jag förstå bättre

Kategori: Affärsplanen

Avtal

Har just fått svar från ett företag som jag har lämnat en offert till. Dom antog min offert under förutsättning att jag skickar en avtalsbekräftelse till dom.

Vad skriver man i en sådan?

Finns det någon sida på nätet som har någon form av lathund till sånt här?

De tidigare kunder som jag har fått genom offerter har ja...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

EU moms vidarefakturerad

Är det någon som vet vilka regler som gäller i detta fall. Jag får en levfaktura från Danmark utan moms,( jag bokför med beräknad moms.) Kostnaden ska jag sedan fakturera kund i Sverige, lägger jag på moms på den fakturan då?

Börja importera produkter från asien bygga eget märke

Det bästa som jag gjorde under tiden jag pluggade var att sälja och importera saker från asien, har man bara lite startkapital, google lite och hittade denna artikel.

Det bästa som jag gjorde under tiden jag pluggade var att sälja och importera saker från asien, har man bara lite startkapital, google lite och hittade denna arti...

Olika datum på faktura och kontoutdrag

Hej,

Vilket datum skall man använda vid bokföring med kontantmetoden?

Det står ju ett datum på kvittot vid t.ex. inköp av kontorsmaterial med företagskortet och på plusgirots kontoutdrag så har denna händelse ett några dagar senare datum.

Hjälp

Hej jag är 16år gammal och intresserad av att starta eget företag. Min första fråga är att är det okej att starta eget när man bara är 16 år och skulle nog vara intresserad av någon form av internethandel då jag fortfarande går i skolan. Någon som har några tips på vad för företag somjag skulle kunna starta?

Tacksam för svar//...

F-skattesedlar?

Någon mer som fått flera f-skattsedlar? Fick två nya idag i posten, på dessa stod att jag ska bokföra enligt faktureringsmetoden. Den första jag fick för en månad sedan stod inget om bokföringsmetod på.

Har dom inget att göra på skatteverket eftersom man får flera? :roll: Jag kanske har tre firmor nu!

/Pas...

Idé på allaktivitetslokal/anläggning med 2 ägare.

Min affärsidé är att bygga upp en allaktivitetsanläggning där man kan ha allt från camping, strandbad och minigolf till en samlingslokal som innehåller allt från biosalong till grupprum för studiecirklar och mindre innebandylokal för barn.

Ägare kommer enligt mitt förslag att vara en nykterhetsrörelse och en församling inom Sve...