bokföra lön.........hur

5
tjenare

behöver lite hjälp med hur jag ska bokföra lön,,,,,,vilka konton som ska användas till löneskatt arbetsgivaravgift mmm....har inget löneprogram o bara en anställd

micke
7
Jag bokför på 5 olika konton [br]1940 Bank / kredit [br]2710 Skatt / kredit - skuldkonto skatt här sätts det som ska betalas nästa månad i skatt [br]2730 Arbetsgivaravg. / kredit - skuldkonto [br]7510 Arbetsgivaravg. / debet - kostnadskonto [br]7010 Löner / debet - summan av utbetald lön och skatt
5
ok........tack för tipset [br]nån som har andra förslag???? [br]hur ser era kontoplaner ut.........använder ni alla konto i planen eller ni kör med bantadplan? [br]tips mottages tacksamt [br]micke
488
Det beror ju dels på vad du betalar ut (traktamenten och bilersättningar tex, då behövs de kontona) och dels på hur detaljerad information du vill ha (tex olika konton för tjänstemän och kollektivanställda eller alla på samma).
5
ok...... [br]jag har en lite jordbruksverksamhet.o gräventreprenad med 1 anställd [br]är mer interesserad av ha få konto än att de så mycke detaljerat........tänkte kanske de fanns en bantad konto plan......... [br]micke
39
Du kanske borde anlita en redovisningskonsult.
5
jo de kan va sant.............men kört manuell bokföring innan ........o tänkte prova ett bokföringsprogram för att få lite smidigare överblick.......tänkte att de fanns lite tips o trix här att hämta............. [br]micke
488
Det finns en hel massa olika konton för personalkostnader. När du ska skriva kontrolluppgifterna har du nytta av att ha olika saker på olika konton, tex lön / traktamente / bilförmån eller vad det kan handla om. De sakerna ska du alltså absolut ha varsitt konto till, ifall du betalar ut sånt. Sen finns det vissa företag som vill kunna ta fram uppgifter för tjänstemän för sig och kollektivanställda för sig, tex, och därför finns det olika konton för det. [br] [br]BAS-kontoplanen innehåller en hel massa olika konton för att det ska kunna passa alla möjliga olika typer av verksamheter. Men du behöver säkert inte alla. Du kommer långt med de konton som Pellsater förslog. Om du tycker det är stressande att hitta i den långa kontoplanen kan du tex måla gult över de konton du brukar använda ofta, så hittar du dem lätt.
1
Jag använder ett löneprogram som jag har fått av  http://www.bluegarden.se/web/Hem.aspx. Behöver aldrig oroa mig att det blir krångligt med lönerna och de kommer ut när de skall! 
2066
2
Fast det var ju inte det frågan från 2007! handlade om... Det finns en egen del av forumet där du kan skriva en hel presentation av ditt företag också, så får du ut mer exponering än att bara ha med länken i ett inlägg.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.