Senaste inläggen

ändrad inkomst

hejsan, jag har blivit anställd på deltid av min största kund och kommer alltså inte tjäna i närheten så mycket som jag tänkt i företaget. Kan jag ändra min uppskattade inkomst på företagsregistrering.se eller någon annanstans elektroniskt? och om det inte går, vilken blankett är det jag måste skicka in?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Testar en NY metod för att skaffa trafik...

Jag har nyss testat hur man kan använda Squidoo.com för att skaffa sig trafik till sina webbplatser.

1. Du skriver/skapar en "lens" (blandning av blogg och tråd) vilket går på några sekunder (och är gratis).

2. Där kan du enkelt skapa länkar till dina webbplatser. Ju fler "linser" du sk...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Community

Finns det någon som känner till en Open Source lösning för ett Community motsvarande tex oscommerce när det gäller webbutik?

Kategori: Inköp

hjälp med affärsplanen

någora frågor till, hur kan man marknadsföra en caféteria? även Konkurrens och konkurrenter?

kan ngn visa eller göra ett exempel på en caféteria´s balansrapport och resultatbudget? eller är det säker att det behövs ngt av de?

Jag uppskatar gärna exemplarer till följande frågor så kan jag förstå bättre

Kategori: Affärsplanen

Avtal

Har just fått svar från ett företag som jag har lämnat en offert till. Dom antog min offert under förutsättning att jag skickar en avtalsbekräftelse till dom.

Vad skriver man i en sådan?

Finns det någon sida på nätet som har någon form av lathund till sånt här?

De tidigare kunder som jag har fått genom offerter har ja...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

EU moms vidarefakturerad

Är det någon som vet vilka regler som gäller i detta fall. Jag får en levfaktura från Danmark utan moms,( jag bokför med beräknad moms.) Kostnaden ska jag sedan fakturera kund i Sverige, lägger jag på moms på den fakturan då?

Börja importera produkter från asien bygga eget märke

Det bästa som jag gjorde under tiden jag pluggade var att sälja och importera saker från asien, har man bara lite startkapital, google lite och hittade denna artikel.

Det bästa som jag gjorde under tiden jag pluggade var att sälja och importera saker från asien, har man bara lite startkapital, google lite och hittade denna arti...

Kategori: Affärsidéer

Olika datum på faktura och kontoutdrag

Hej,

Vilket datum skall man använda vid bokföring med kontantmetoden?

Det står ju ett datum på kvittot vid t.ex. inköp av kontorsmaterial med företagskortet och på plusgirots kontoutdrag så har denna händelse ett några dagar senare datum.

Hjälp

Hej jag är 16år gammal och intresserad av att starta eget företag. Min första fråga är att är det okej att starta eget när man bara är 16 år och skulle nog vara intresserad av någon form av internethandel då jag fortfarande går i skolan. Någon som har några tips på vad för företag somjag skulle kunna starta?

Tacksam för svar//...

F-skattesedlar?

Någon mer som fått flera f-skattsedlar? Fick två nya idag i posten, på dessa stod att jag ska bokföra enligt faktureringsmetoden. Den första jag fick för en månad sedan stod inget om bokföringsmetod på.

Har dom inget att göra på skatteverket eftersom man får flera? :roll: Jag kanske har tre firmor nu!

/Pas...

Kategori: Allmänt

Idé på allaktivitetslokal/anläggning med 2 ägare.

Min affärsidé är att bygga upp en allaktivitetsanläggning där man kan ha allt från camping, strandbad och minigolf till en samlingslokal som innehåller allt från biosalong till grupprum för studiecirklar och mindre innebandylokal för barn.

Ägare kommer enligt mitt förslag att vara en nykterhetsrörelse och en församling inom Sve...

AB och undvika att bli förklarad insolvent.

Har en liten fråga – vad är det minsta kapital som man måste ha på bank kontot när man driver AB? Det måste väl vara en minsta aktiekapital summa som man måste ha på kontot för att undvika att bli förklarad insolvent.

Tack :roll:

Hyra eller förmånsbeskattas?

Om man bor i ett hus som ägs av ens egna aktiebolag, hur gör man smartast då? Betalar man en hyra till AB eller ska man förmånsbeskattas i sin deklaration. Är det någon som vet hur man beräknar värdet resp hyran?

Vet ej vad viket konto jag ska välja

Jag tänkte bokföra ett köp av en domän som jag har köpt till företaget. Det är som så att just nu har jag inget bankgiro eller plusgiro så problemet börjar där.

Jag vet att jag ska välja konto 2018 för att redovisa att jag har gjort en egen insättning till mitt företag. Men sedan börjar problemet. I kontotabellen hittar jag inget konto fö...

Nationell KomTek-konferens i Stockholm 15 mars

Så tänder flickor och pojkar på teknik och entreprenörskap!

Boka den 15 mars för Nationell konferens i Stockholm. Toppar från näringsliv och politik medverkar. Under dagen kommer det att vara olika aktiviteter, debatter och underhållning.

Under eftermiddagen medverkar bland annat näringsminister Maud...

Kategori: Nyheter

Webbutik för Japanska serier och figurer

Hej foretagande.

Jag har ganska länge gått och finulat på att starta eget. Då en av mina större passioner är böcker, serier, plastfigurer och andra "nörd-hobbys" insåg jag snabbt att det var det jag ville syssla med.

Min idé är i princip att, liksom t.ex. Adlibris, sälja böcker billigt på internet, men foku...

Gammal enskild firma!

I början av 80-talet så inregistrerade jag en firma som var aktiv i något år,

men sedan lät jag den vila till rätt tillfälle skulle dyka upp.

Nu vill någon inregistrera ett varumärke och min lilla firma är en käpp i

hjulet för en sådan registrering :mrgreen:

Nu kommer min lilla fråga: Kan dom tvinga mig till...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Debitera milersättning

Jag har alldeles nyligen fått mitt F-skattebevis och kommer nu att behöva använda min privata bil i tjänsteärenden. Företagsformen är enskild firma och all bokföring kommer överlåtas åt en redovisningsbyrå.

Frågan är nu hur jag själv ska redovisa dessa mil - någon nämnde körjournal - hur fungerar det med en sådan? Vore tacksam...

Betalningar till Kina.

Hallå,

Jag har ett nystartat företag och importerar produkter från Kina. Jag har beställt en del samples och har då betalt i förväg och fått produkterna hemskickade. Men nu står jag inför att göra en större beställning och känner mig inte helt bekväm med att skicka iväg en massa pengar utan att riktigt veta vad jag får ut av de...

Kategori: Företagande över gränserna

För många tecken i mottagarnamnet (säger plusgirot/kassaserv

Har någon mer än jag stött på patrull när det är dags att betala en faktura till ex. Kina som ofta har långa mottagarnamn till sina bankkonton? ePlusgirot samt kassaservice system när det gäller att fylla i dessa är begränsat till 17 tecken i mottagarnamnet och om man då inte får med varenda tecken så blir kineserna kinkiga och fryser pengarna och...

Kategori: Inköp