Senaste inläggen

Moms månadvis eller årsvis?

Har precis startat upp företag och alla papper har just kommit. Fick tips då jag skulle fylla i papper att redovisa momsen årvis och fattade det som om jag då skulle hålla koll på momsen själv under året för att sedan betala in allt i slutet på året. Nu när jag fått skatteuträkningen verkar det som om momsen är medräknad i skatt och avgifter och tr...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Engelskt företagsnamn till byggfirma.

Jag ska starta upp ett litet byggföretag i Stockholm och skulle väldigt gärna vilja ha några tips på ett företagsnamn på engelska.

Mvh Mogge.

Kategori: Feedback

bokföra lön.........hur

tjenare

behöver lite hjälp med hur jag ska bokföra lön,,,,,,vilka konton som ska användas till löneskatt arbetsgivaravgift mmm....har inget löneprogram o bara en anställd

micke

skorpioner, maskar och gräshoppor

Hej

Vi letar butiker/återförsäljare som vill ha annorlunda godis/snax

HOTLIX Sweden

Mer info: www.hotlix.se

Kategori: Söker/eftersöker

Anställningsbevis?

Hej!

Nybörjarfråga - jag ska inom kort anställa och vet inte riktigt hur det funkar med anställningsbevis. Det exemplar jag har fått tillhanda verkar vara något från facket med kollektivavtal som underlag, något som inte kommer att tecknas.

Var får jag tag anställningsbevisblanketter? Vad mer bör jag tänka på när jag anställer, mer ä...

Kategori: Allmänt

Hjälp! Jag har tagit ut fel moms!

Oj oj oj oj. Under ett helt år har jag satt följande momssatser på fakturor för böcker: 6% på boken och 25% på frakten. Plötsligt sa mig nu en bekant att det ska vara 6% moms på både bok och frakt, eftersom det är boken som är liksom "huvudvaran".

Så jag mailade till skatteverket och frågade om detta stämde, vilket det gjorde. Jag har al...

Kund ej hämtat ut paket, hjälp!

Jag har en kund som under de senaste månaderna har beställt varor från mig två gånger (mot postförskott). Kunden har dock struntat i att hämta ut paketen så att de har gått tillbaka till mig.

I min E-butik (det är bara där jag säljer mina varor) har jag skrivit i köpvillkoren att jag tar ut en adm. kostnad på 250 kr för ej uthä...

provisionsförsäljare

hej!

om jag säljer in något annat företags varor till en butik och tar provision på det som säljs, hur bokför jag det? Dvs jag har ingen del i hanteringen av varorna.

en annan fråga också. har hittat en tomt som jag funderar på att köpa, huset på tomten är knappt beboelig men skulle fungera bra som lagerlok...

Feedback

HejHej!

Skulle vilja få kritik på våran webshop !

www.goteborgarna.com

Har ingen text på första sidan ännu, håller på med det nu men det

är mäkta svårt.

Mvh Daniel

Kategori: Feedback

Utbetalning till många bankkonton?

Hej. Har du erfarenhet av utbetalning till många bankkonton samtidigt? Jag har nämligen en fil med kontonummer och belopp som jag vill lämna över till någon för överföring. Men hur löser jag detta enklast?

Snyggast vore om jag kunde göra en utbetalning direkt "on demand" via internet genom att skicka belopp och kontonummer via...

Representation

Hej!

Fick nyligen en förfrågan som fick mig lite ställd. Känner till reglerna ang avdragsgill och ej avdragsgill representation, men nu gällde det en person som ofta har möten med potentiella kunder och samarbetspartners, men där de betalar för fika/lunch etc var för sig. Hon vill ta detta på representation, och det är ju en ko...

Import utan moms och tull

Tjena,

Har importerat lite smågrejor som jag skall använda i företaget.

Vad gör jag med de grejor som gått igenom utan att jag fått någon moms eller tull på. Grejorna har varit riktigt deklarerade med värdefaktura. Kan jag bara strunta i detta och låta det vara eller är man skyldig att "anmäla"....

Om jag struntar i de...

Import och moms

Hej!

Jag har en fråga angående bokföring av moms vid import.

Jag har beställt varor till ett värde av 524 dollar (inkl. frakt). Banken har dragit 3740 kr från mitt konto (kortbetalning).

Sen när jag hämtade varorna på posten så betalade jag 886 kr i moms. Egentligen borde ju momsen ha v...

lagerförändring

Vid årets slut när jag ska bokföra lagerförändring (4010 kredit, 1400 debet) så är det alltså förändringen från föregående år jag ska bokföra? Om jag exempelvis hade 1000 kr lager i slutet av 2005 och i slutet av 2006 ett lager på 1100 kr så ska jag alltså bokföra 100 kr som lager i slutet av 2006? Eller är jag helt ute och cyklar? :oops:

Aktiebolagslagen?

Jag har ett AB, sitter i styrelsen och är ensam firmatecknare.

Vad jag förstår har jag rätt att driva in inventarier som är på drift och ägs av bolaget.

Vet någon var jag kan får fram vilken paragraf som gäller för detta?

Fins någon bra sida på nätet där man kan läsa i ABL lagen?

Redovisat resultat (med eller utan lager?) i deklarationen

Nu när jag ska deklarera privat (jag är 50% delägare i ett HB) är jag nyfiken på om jag ska ta med lagervärdet i det redovisade resultatet som "överskott av näringsverksamhet" eller om jag ska ta vinsten (överskottet) utan lagervärdet ?

Ex. Överskott med lagervärde: 50000:-, Utan lagervärde: 40000:-

Sen del...

Bokföring momsrapport

Hej igen!

Har årsvis redovisning av min moms och funderar på om jag behöver ta ut och bokföra momsrapport varje månad?

Ränta och skatt på denna

Ursäkta min kanske fåniga fråga. Jag har tidigare haft enskilda firmans (mycket ringa) tillgångar på ett bankkonto utan ränta, men nu bytt till ett med ränta.

Tydligen betalas ränta ut månadsvis. Likaså dras det skatt på räntan månadsvis.

Min fråga är helt enkelt, hur bokför jag detta? 8300 för räntan känn...

Rekordmånga vill starta eget

All time high. Intresset har aldrig varit större bland unga att starta eget. Men i jäm­förelse med Norge kommer försvinnande få i kontakt med entreprenörskap i skolan, som anses vara en nyckel till ökat nyföretagande. Nu ska entreprenörskapsunder­visning skrivas in i läro­planerna, lovar Maud Olofsson. Men hon kan inte ange någon tidpunkt.

Kategori: Nyheter

Bankkostnad med moms?

Hej.

Har en lurig fråga.

Banken drog i början på nya året två summor från mitt företag.

Den ena summan på 250:-

Den andra summan på: 875:-

Jag fick ett underlag som täcker in båda överföringarna.

Såhär står det på underlaget.

Pris för perioden 200...