Senaste inläggen

IMOPORT

Hej! Jag har några frågor gällande imoprt osv. Kanske en aning konstiga frågor. Men jag vore tacksam om någon kunde ge mig svar.

Jag har tänkt att jag skall importera kläder, skor samt electriska varor som tex ipods osv ifrån Thailand.

Fråga 1. Hur fungerar det om jag skall ha en webbshop via nätet. Alltså...

Kategori: Företagande över gränserna

Forextrading/valutahandel

Någon som vet hur man skattar för forextrading som privatperson eller?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bygga gräddhyllor

I min vackra stad, så håller man som bäst på med att bygga attraktiva

gräddhyllor för folk med gott om pengar.

Däremot så byggs det ytterst få lägenheter för vanligt folk.

Till yttermera visso så slopas nu alla bidrag för byggherrar att

just satsa på bostäder till vanligt folk. Det är beklagligt, men

Kategori: Off Topic

Procent till tidigare arbetsgivare

Har en fråga jag funderar över i samband med en kommande företagsstart.

Person A har under längre tid drivit en tjänstefirma (Enskild) i vilken han under flera års tid tagit hjälp av person B i varierande omfattning. A har tagit ut en viss procent på alla uppdrag B gör åt tredje part. B har fått lön utbetald per uppdrag. Inget...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Redovisningsbok?

Finns det någon som har ett tips på en bra redovisningsbok som kan lära en hur man bokför löpande? Alltså inte skillnaden mellan debet och kredit utan mer vilka konton som är lämpliga att använda och sådant.

FAR:s samlingsvolym har jag tittat på men den verkar jättesvår och ger ju inga konkreta tips... vill ha något hyffsat enkelt men so...

Behörig och godkänd revisor sökes

Hej alla.

Jag är 18 år gammal och går sista året på gymnasiet. Som en uppgift i ämnet redovisning och beskattning har vi fått i uppgift att intervjua en revisor för att i större detalj få reda på vad arbetet går ut på.

Därför söker jag en seriös person som svarar på ett par frågor om arbetet.

Kategori: Söker/eftersöker

Dagsrapporter från webbutik

Går lite i tankarna på att starta en webbutik med viss telefonförsäljning också.

Jag undrar lite hur man ska hantera bokföringen av all försäljning. Det kan ju bli ganska många rapporter och ska man följa Bokföringsnämndens regler så verkar det som om man ska boka varje faktura, var för sig. Det finns någon förenklad lista på n...

radioreklam

Är det någon som vet vad ett par sekunder kan kosta i t.ex Mix Megapol eller liknande radiostation?

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Kvittouppgifter

Vilka uppifter måste vara med när man fyller i ett kvitto från ett vanligt kvittensblock. Blir ju ganska jobbigt att fylla i då jag kommer att ha många kunder med små inköp.

det jag speciellt funderar på är: namn på den som betalar och organisationsnummer, ska detta fyllas i? Ska bedriva företaget som enskild firma.

<...

Har jag ångrat mig?

Jag registrerade firma juni 2006 och har fortfarande inte kommit igång med bokföringen.

Kan inte påstå att jag egentligen har så mycket att hålla reda på när det gäller den biten, men jag kan liksom inte "ta tag i det". Jag skjuter det på framtiden eftersom jag känner mig helt nollad när det gäller ekonomi och papper...

<...

Kategori: Allmänt

Timpris

Hej!

Jag har arbetat extra som timanställd på en redovisningsbyrå tidigare. Nu har jag FA-skattsedel och egen firma vid sidan av mitt arbete på 75%. Nu ska fakturera dem istället och då undrar jag hur jag ska räkna ut ett timpris som motsvarar vad de som arbetsgivare har som timkostnad. Jag vill kunna göra en jämförelse.

Köpa tjänst före eller efter bolagsbildning?

Kanske fel forum, men jag tycker det passar minst sämst här.

Inom snar framtid kommer jag att starta ett AB och till detta behöver jag en teknisk plattform som jag inte har kompetens nog att utveckla själv. Deta har lett till att jag tagit kontakt med en student som vid sidan av sina heltidsstudier ska göra huvuddelen av plattf...

Kategori: Inköp

Obeskattade intäkter/tillgångar. Kontering?

Hej behöver lite hjälp med kontering av Obeskattade intäkter.

I egenskap av skogsägare driver jag en Enskild Firma.

Jag har under 2006 sålt skog som en "avverkningsrätt" till Mellanskog. Vid upprättande av kontrakt för avverkningsrätten gör en grov uppskattning av hur stort netto det kan bli från avverkning...

Inköp varor o tjänster från EU land (moms)

Hur bokför jag en levfaktura från t.ex Danmark som är utan moms? Vad jag förstår så ska jag bokföra en beräknad moms? Hur redovisar jag den. Skriv gärna alla steg detaljerat, jag är förvirrad 🙂

Bokslutsmetoden och mervärdesskatt

Jag har två saker som förbryllar mig.

1. På mitt FA-skattebevis står det att jag ska redovisa engligt bokslutsmetoden. Vad innebär detta?

2. På mitt FA-skattebevis står det att jag ska betala mervärdesskatt. Vad innebär detta?

Kapitalavkastning.

Söker du bättre avkastning på ditt sparkapital, gör som jag bli kund i http://www.globassets.com.

Årsräntor från 10%-22% beroende på sparandet.

Administrera din egen konto.

Kategori: Off Topic

Årsavslut i SPCS ?

Tjena

Har SPCS 200 och ett handelsbolag. Ska nu göra "Årsavslut..." som det så fint heter i SPCS, när jag trycker på den knappen kommer jag till en ruta som kallas "Inställningar" med ingen möjlighet att gå vidare. Jag har manuellt gjort Resultaträkning och Balansrapport och efter det "Låst året". Då kan jag titta på Huvudboken...

Ersättning som författare

Hej!

Jag har varit ideellt engagerad inom idrotten i många år. För ett tag sedan bestämde jag mig för att förverkliga en dröm och kanske tjäna en hacka på mitt verk. Jag har skrivit en lärobok (som är i granskningsstadiet) för ett idrottsförbund. Vi håller på att komma överens om dels en engångssumma + en % per såld bok. Jag har ett vanli...

Kategori: Affärsidéer

Agentur åt olagliga varor

Det finns en hel del produkter som är olagliga att sälja i sverige men inte olagliga att köpa.

Om en agentur i sverige skulle skaffa kunder åt ett företag i exempelvis kina som säljer dessa varor så borde detta vara fullt lagligt eftersom agenturen inte säljer varorna själv, eller?

Om nu detta hade varit o...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

FA-skatt

Hej!

Är helt ny här så kanske postar på fel ställe..

Har dock planer på att starta en liten egen verksamhet. Har just nu en fast heltidsanställning på ett företag där jag tänker förbli tills vidare. Detta är min huvudsakliga inkomst.

Sysslar dock med lite "internetverksamhet" som ger lite grann ex...