När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag har en kund som under de senaste månaderna har beställt varor från mig två gånger (mot postförskott). Kunden har dock struntat i att hämta ut paketen så att de har gått tillbaka till mig.
I min E-butik (det är bara där jag säljer mina varor) har jag skrivit i köpvillkoren att jag tar ut en adm. kostnad på 250 kr för ej uthämtade paket.
Kan jag nu helt enkelt skicka en faktura till kunden?
Gör jag lagligt rätt som tar ut 250 kr för ej uthämtat paket?
Visst kan du ta ut 250: - för detta - problemet är att kunden inte behöver betala om han nu inte vill. Han behöver bara hävda att han inte ha beställt några varor. Någon annan kan ju ha gjort de i hans namn :(
[br]
[br]Jag hade själv problem med detta förr - men nu peppar peppar! :mrgreen:
Hälsningar Stefan
Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
Ja det är ju sant. Men det enda jag egentligen kan göra är väl då att i alla fall skicka ut en faktura.... är ju värt att prova även om jag inte väntar mig något resultat! :(
[br]
[br]Tack!
Jag har fått respons i 50% av fallen, jag lägger dock på fraktkostnader utöver 250 i hanteringskostnad! Tryck på kunden om du märker att tiden rinner iväg om de inte hämtar ut paketet. Räcker med ett påminnelsmail, "Har du glömt att hämta ut ditt paket, i enlighet med försäljningsvillkoren debiteras du för hanteringskostnaderna om du inte hämtar ut det". Det brukar sätta fart på folk...!
Tror det där med påminnelse och att det fungerar är lite olika från bransch till bransch.
[br]Jag hade massor med outlöst postförskott, säkert 45% av alla PF löstes aldrig ut. Jag provade allt, påminnelsemail som de struntade i, faktura från mig som de gavblanka f-n i. Faktura från Kreditor som sedan gick tillinkasso. Kanske 5% betalade till sist.
[br]
[br]Lösning, jag tog bort postförskotten och faktiskt inga har klagat på det hitills förutom 3 människor med väldigt många betalanmärkningar som inte fått handla på faktura hos oss. Jag hänvisar då dem till att förskottsbetala eller betala med kreditkort och är de så att de inte vill detta så kan de gå till en konkurent.
Ett effektivt sätt att få ner antalet outlösta paket är att dagen efter som man har fått ordern - skicka en mejl och begära en bekräftelse på att
[br]dom har beställt varorna. Får man inte denna bekräftelse så skickar man inget paket :wink:
Hälsningar Stefan
Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
Det fungerar säkert i vissa fall, men i vårt fall hade det inte gjort någon skillnad. Tror faktiskt att många av våra kunder lever på marginalerna och vill ha varorna men struntar sen i det när de kommer på att det faktiskt kostar pengar. Det blir för dem påtagligt först när paketet med räkningen kommer.
[br]
[br]Jag har exempelvis en kvinna som beställer varor varje månad via förskottsbetalning och hon betalar aldrig in, så vi skickar aldrg några varor.
[br]Innan beställde hon mot postförskott och vi fick tillbaka dem 2 av 3 gånger innan vi stoppade henne från att beställa via PF.
[quote="swecat"]Tror det där med påminnelse och att det fungerar är lite olika från bransch till bransch.
[br]Jag hade massor med outlöst postförskott, säkert 45% av alla PF löstes aldrig ut. Jag provade allt, påminnelsemail som de struntade i, faktura från mig som de gavblanka f-n i. Faktura från Kreditor som sedan gick tillinkasso. Kanske 5% betalade till sist.
[br]
[br]Lösning, jag tog bort postförskotten och faktiskt inga har klagat på det hitills förutom 3 människor med väldigt många betalanmärkningar som inte fått handla på faktura hos oss. Jag hänvisar då dem till att förskottsbetala eller betala med kreditkort och är de så att de inte vill detta så kan de gå till en konkurent.[/quote]
[br]
[br]Klart det skilljer sig mellan olika branscher! Jag säljer till 90% B2B, så problemet med outlösta pf, är naturligtvis lågt. Men av de pf som aldrig blivit utlösta har nog alla haft större skulder och betalningsanmärkningar. Och tyvär så lönar det sig inte att driva på med inkasso, fogden osv. Det slutar bara med att jag får lägga ännu mer pengar och tid på någon som endå inte har pengar, eller villjan att betala.
[br]
[br]Det optimala är ju förstås förskottsbetalning - från alla! Fast det är intressant att du säger att problemet upphört när du tog bort pf-möjligheten. Betalar privatpersonerna fakturan på utsatt tid? Gör de inte det, och har köpt varor för 5-6000 så tar jag hellre smällen med ett outlöst paket.
Nu använder jag mig av Kreditors fakturera mig och de som får betala mot faktura får jag ju garanterat ut mina pengar av. De som inte får faktura pga anmärkningar väljer oftast att betala i förskott och det fungerar bra. Har inte sett någon försäljningsminskning sedan vi tog bort postförskott tvärt om.
Har man inte så stora marginaler på sina varor och är man sedan ett litet
[br]företag med få kunder så känns ju ett outlöstpaket extra tyngt.
[br]Fakturalösningar av olika slag kosta också pengar - en kostnad som läggs
[br]på priset givetvis.
[br]Jag upptäckte för ett år sedan att man kunde hos många leverantörer
[br]förhandla sig fram till en 10% kassarabatt om man var beredd att betala
[br]sina varor kontant i förskott.
[br]
[br]Om vi leker med tanken att fakturalösningen kostar 10 %, så kan man
[br] sänka priset med 20 % om kunden betalar kontant i förskott.
[br]
[br]Försäljningsargument:
[br]Jag betalar mina leverantörer kontant
[br]Du betalar dina varor kontant
[br]I och med detta så kan du handla dina varor 20 % billigare. :wink:
[br]
[br]
[br]Vet inte om detta skulle kunna vara en framkomlig väg :o
Hälsningar Stefan
Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
Börja med att kontrollera kunden genom en kreditupplysning
[br]Bekräfta sedan beställningen och bif. försäljningsvillkoren.
[br]Är order för Dig av större värde försäkra transaktionen genom en försäkrad upplysning om Du säljer på kredit.
[br]Betalar inte kunden skicka en påminnelse och därefter kontakta ett inkassobolag.
[br]Lycka till
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.