Små AB slipper anlita revisorer 2009

232
Revisionsplikten för de mindre aktiebolagen ska bort. Närmare 200 000 bolag berörs av regeländringen som planeras till 2009.



Alla aktiebolag måste i dag ha en revisor. Oavsett om man heter AB Volvo och omsätter 250 miljarder kr eller AB Hobbykonsult med bara ett par hundra tusen i intäkter, ska bokföringen och årsredovisningen granskas och godkännas av en revisor.



Men snart försvinner kravet på revisionsplikt för de minsta aktiebolagen.



En utredning under ledning av justitierådet Bo Svensson har nyligen tillsatts för att se över regelverket kring revisorer och revision med anledning av ett nytt EU-direktiv.



Översynen var på gång redan under den förra regeringen. Men regeringen Reinfeldt har i ett tilläggsdirektiv tydligt pekat ut målet: Utredaren ska även föreslå de ändringar som krävs för att ta bort revisionsplikten.



MER INFO:



http://www.privataaffarer.se/newsText.asp?src=pa&a=19288
M-Daniel Johansson
46
Bra! Synd att det ska ta flera år till bara..
19
Det där ser ju riktigt lovande ut. Hoppas att det blir av. :)
589
1
Jag är övertygad om att det blir av.[br][br]Jag är inte lika övertygad om att det blir av så tidigt som 2009. Framförallt med tanke på hur försenat Bokföringsnämndens projekt med K2- och K3-bolag är (alltså reglerna för små- respektive stora onoterade företag). Jag tror att det här slår igenom tidigast 2010, antagligen inte förrän 2011.[br][br]Såg förresten en undersökning om det här, från Danmark där de minsta aktiebolagen har fått slopad revisionsplikt (kommer inte ihåg vilka gränser för omsättning som gällde, men det kan ha varit 3 Mkr). En stor del av företagen det gällde hade fortfarande kvar sin revisor, vilket i många fall beror på att:[br]1. För de som hade banklån så krävde banken revisor.[br]2. Många tyckte att det var lättare att få krediter hos leverantörer. Det ansågs helt enkelt mer seriöst med revisor än utan. Men just det här kan också vara ett övergående fenomen, tror jag.
2360
37
När jag satt i Tingsrätten och dömde ekomål talades det om mycket stängare straff än dagens.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
589
1
Du får ursäkta, Lars, men jag har svårt att se vad ditt inlägg gör i den här tråden? Råkade du möjligen post i fel tråd?
2360
37
Revisor är till för att se till att allt går rätt till. Utan kan man kanske tro att så inte är fallet. Bara en infallsvinkel, som säkert en del förstår.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
589
1
Javisst, den synpunkten är jag med på, men du var inte så klar med den i första inlägget.
2360
37
Det stämmer att jag inte alltid skiver så mycket utan låter var och en ha sin synpunkt.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
456
1
[quote author=lars arenander link=topic=1852.msg9227#msg9227 date=1180393276][br]Det stämmer att jag inte alltid skiver så mycket utan låter var och en ha sin synpunkt.[br][/quote][br][br]Jo, du skriver mycket, eller i många trådar. Men innehållet är ofta väldigt..."kryptiskt" så att säga ;)
1616
4
[size=5pt]Det går bra att skriva smått och kryptiskt. Ibland räcker det med få ord för att knyta an eller skapa kopplingar som kan vara värdefulla. :D[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b] <--- Litet aktiebolag[/size] [br][br]
Må väl!
2360
37
Ekonomiska och juridiska frågor är en del av det jag skriver om eftersom det är ganska dyrt om man ska anlita någon för endast ett kort svar. Det visar också på nödvändigheten att ha rätt folk omkring sig om man vill få ut det mesta utav sitt företagande och är man då ny så kan jag förstå att det verkar kryptiskt och kort.  Normalt gillar jag annars korta rappa svar.  Det enkal är ofta det bästa. Orkar ni läsa mer, förstod  det.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
2360
37
Du är för skön Mojo, jag gillar ditt sätt.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.