Kanske fel forum, men jag tycker det passar minst sämst här.
Inom snar framtid kommer jag att starta ett AB och till detta behöver jag en teknisk plattform som jag inte har kompetens nog att utveckla själv. Deta har lett till att jag tagit kontakt med en student som vid sidan av sina heltidsstudier ska göra huvuddelen av plattf...
Kategori:
Inköp
|
|
Hej behöver lite hjälp med kontering av Obeskattade intäkter.
I egenskap av skogsägare driver jag en Enskild Firma.
Jag har under 2006 sålt skog som en "avverkningsrätt" till Mellanskog. Vid upprättande av kontrakt för avverkningsrätten gör en grov uppskattning av hur stort netto det kan bli från avverkning...
Kategori:
Bokföring forum, Skatter och Företagsformer
|
|
Hur bokför jag en levfaktura från t.ex Danmark som är utan moms? Vad jag förstår så ska jag bokföra en beräknad moms? Hur redovisar jag den. Skriv gärna alla steg detaljerat, jag är förvirrad 🙂
Kategori:
|
|
Design in Style söker kontakt med seriösa utesäljare runt Borås/Göteborg som inte tvekar att skapa grundliga kontakter med stora företag. Tanken är att bygga ett långvarigt och stabilt samarbete likaväl mellan oss som ut mot våra kunder.
Design in Style är en reklambyrå med inriktning mot digitala medier som riktar sig främst m...
Kategori:
Söker/eftersöker
|
|
Jag har två saker som förbryllar mig.
1. På mitt FA-skattebevis står det att jag ska redovisa engligt bokslutsmetoden. Vad innebär detta?
2. På mitt FA-skattebevis står det att jag ska betala mervärdesskatt. Vad innebär detta?
Kategori:
|
|
Söker du bättre avkastning på ditt sparkapital, gör som jag bli kund i http://www.globassets.com.
Årsräntor från 10%-22% beroende på sparandet.
Administrera din egen konto.
Kategori:
Off Topic
|
|
Tjena
Har SPCS 200 och ett handelsbolag. Ska nu göra "Årsavslut..." som det så fint heter i SPCS, när jag trycker på den knappen kommer jag till en ruta som kallas "Inställningar" med ingen möjlighet att gå vidare. Jag har manuellt gjort Resultaträkning och Balansrapport och efter det "Låst året". Då kan jag titta på Huvudboken...
Kategori:
|
|
Hej!
Jag har varit ideellt engagerad inom idrotten i många år. För ett tag sedan bestämde jag mig för att förverkliga en dröm och kanske tjäna en hacka på mitt verk. Jag har skrivit en lärobok (som är i granskningsstadiet) för ett idrottsförbund. Vi håller på att komma överens om dels en engångssumma + en % per såld bok. Jag har ett vanli...
Kategori:
Affärsidéer
|
|
Det finns en hel del produkter som är olagliga att sälja i sverige men inte olagliga att köpa.
Om en agentur i sverige skulle skaffa kunder åt ett företag i exempelvis kina som säljer dessa varor så borde detta vara fullt lagligt eftersom agenturen inte säljer varorna själv, eller?
Om nu detta hade varit o...
Kategori:
Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik
|
|
Hej!
Är helt ny här så kanske postar på fel ställe..
Har dock planer på att starta en liten egen verksamhet. Har just nu en fast heltidsanställning på ett företag där jag tänker förbli tills vidare. Detta är min huvudsakliga inkomst.
Sysslar dock med lite "internetverksamhet" som ger lite grann ex...
Kategori:
|
|
Hejsan,
jag har startat en enskild firma och ska nu importera varor från USA.
Jag kommer att få varorna levererade med USPS från USA. Vilka blanketter måste/bör jag fylla i i förväg? Vad lämnar jag till tullen? Ska jag lämna några uppgifter till speditören så att de lämnar uppgifter i tullen?
Kategori:
Företagande över gränserna
|
|
I höstas köpte jag ny mobil privat (Telia) med en bindningstid på 12 månader. Nu har jag startat företag (enskild firma) och det känns meningslöst att dessutom teckna ett mobilt företagsabonnemang när jag ändå har kostnaden för det privata abonnemanget.
Kan jag helt enkelt plocka in min privata mobil faktura i företagets bokfö...
Kategori:
|
|
Hej!
Jag ska bokföra utgifter för SEBs Företagstjänster och för försäkringsbolaget.
På deras fakturor står bara beloppet, ingenting om MOMS. Betyder det att det är ingen MOMS på deras tjänster, eller ska jag ta för given att MOMS är 25%?
Tack igen för hjälpen!
Paol...
Kategori:
|
|
Hej,ska starta en aktiebolag med arbetskompisen, han vill ha 100% av aktier och att båda har eget firmakonto och egen fakturering, båda ska vara firmateknare, vi delar bokslutskosnader. - På vilket sätt blir jag ansvarig(skatter,moms) om firman går i konkurs på grund av honom ?
Kategori:
Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik
|
|
Hej!
Jag har köpt en flygbiljett som kommer att ersättas av min kund. Biljettkostnad kommer på min kommande faktura till dem. Jag har två frågor:
- När jag väl får ersättning, kommer jag att behöva betala skatte på det som om det vore en intäkt? Finns det något sätt att undvika det?
-...
Kategori:
|
|
Hej!
Varit en liten ubåt här på forumet ett tag nu, lärt mig mycket om allt och inget ;)
Har själv en liten fundering. Har precis startat en enskild firma. Jag kommer att importera en hel del. Det är då jag kommer till min fråga.
Läste att SPCS har ett prg för enskilda firmor, men det var inte om du hade ha...
Kategori:
|
|
Hej!
Varit en liten ubåt här på forumet ett tag nu, lärt mig mycket om allt och inget ;)
Har själv en liten fundering. Har precis startat en enskild firma. Jag kommer att importera en hel del. Det är då jag kommer till min fråga.
Läste att SPCS har ett prg för enskilda firmor, men det var inte om du hade ha...
Kategori:
|
|
Hej,
Jag är ute efter någon form av bildbank. Håller på att göra en pekbok för afatiker. Ska bl a göra ordlistor i två kolumner med en bild till varje ord.
Till en början ville jag ta foto med digital kamera, skriva orden och arbeta med materialet därefter. Idag slog mig tanken att det kan finnas massor me...
Kategori:
Allmänt
|
|
Vilka regler gäller när man ska starta ett engelskt ltd med svenskt filial?
Vad jag förståt måste man vara myndig för att få starta ett ltd.
Då jag inte är myndig undrar jag om jag får starta ett ltd om jag har mina föräldrars tillstånd?. Eller om en myndig person startar företag (tex min pappa), kan jag då köpa upp...
Kategori:
Allmänt
|
|
Igår kväll fick Christina Wahlström, vd och ägare till Mama Mia mödravård, ta emot utmärkelsen Årets företagare i Stockholms stad. De första åren som entreprenör jobbade hon i hård motvind.
Idag är Mama Mia Nordens största mödravårdsmottagning men starten som egenföretagare blev mycket tuff för barnmorskan Christi...
Kategori:
Nyheter
|
|