Senaste inläggen

Välja bokföringsbyrå?

Jag är teknolog och helt outbildad i ekonomi. Jag ska precis starta AB och behöver därför i början mycket hjälp att komma igång med bokföring, budgetering osv, tills jag lärt mig rutiner och krav. Min fråga är nu: hur i hela friden väljer man bokföringsbyrå och revisor?

Bara i min lokala gula sidorna hittar jag 38 redovisningsk...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Faktureringsfrågor..

Fick lite problem och funderade om det var lagligt..

Berättelsen:

Köpte en bil nyligen som var avställd, vi kom överens om att ställa på den direkt för att jag skulle köra hem den en längre resa och ville iaf ha den påställd. Vi ställde på bilen, han stod som ägare och så åkte jag hemåt.

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

bokföring av inköp betalda med egna pengar

Hej!

Jag har just startat mitt företag och jag ska börja bokföra nu.

Jag har redan betalat vissa utgifter med egna pengar, men jag har inte lagt till pengar på bankkonto än. Nu i efterhand hur ska jag bokföra? Om vi säger att jag har haft så länge utgifter på sammanlagt 18500 SEK.

Kan...

bokföring och skattedeklaration

Hej, jag är en nybörjarfråga.

Jag har en kostad som jag är inte helt säker om man får dra av det från skatte.

Vad händer om jag bokför kostnaden i företaget men sen det visar sig att jag inte får dra av det från skatte, måste sen jag gå tillbaka till bokföring och justera det i efterhand?

...

e-bokföring

Hej!

Jag var på banken idag (swedbank) och uträttade lite bankärenden. Då fick jag tips och en liten folder om e-bokföring. Alltså bokföring direkt i internetbanken. Detta verkar helt toppen, är det någon här som kör detta och kan dela med sig, för resp nackdelar?

Såvitt jag förstår kostade det 250 pix i må...

Bokföra kontantköp

Hur bokför jag och gör rent praktiskt vid ett kontantköp? Låt oss t ex säga att jag köpt material för 1000 kr och betalat med kontanter. Jag har ett AB. Blir det så att jag debiterar (material) och krediterar (kassa) och sedan helt enkelt rent praktiskt för över 1000 kr från mitt företagskonto till mitt privatkonto.

Bankkontot misstämmer...

Hej!

Nu har jag ett stort problem med min bokföring.

Mitt bankkonto misstämmer rejält.

Har mer pengar i min bokföring än vad jag har på mitt bankkonto.

Har tyvärr missat att kolla av att kontona stämmer vid bokföringen, så detta fel har hängt med sen förra året.....

Hur gör jag för att ku...

Klädaffär via nätet

Hej!

Jag vill starta en nätbutik som säljer lite speciella kläder och undrar vart man ska vända sig för att bli återförsäljare för olika produkter? Det här har säkert folk frågat tidigare, men jag vill t ex sälja kläder jag designat själv, sytt upp hos skräddare och sedan har en modell för produktionen. Man kan sedan sy upp klä...

Kategori: Affärsidéer

Behöver tips och råd!

Hej!

Har spenderat en del timmar på forumet och lärt mig en hel del, men finns några frågor som jag saknar svar på.

Jag är 22 år, oerfaren när det gäller driva företag.

Jag har i ca ett halvår funderat o klurat på en affärsidé och känner att den är "nästintill fulländad". Har gjort en l...

Mår vi bra av att kunna påverka?

Tidningen ETC hade för väldigt många år sedan artiklar om forskning

och där berättades det om ett försök, där man hade placerat två personer i

två fotöljer mitt emot varandra. Nämnas kan väl att dom satt fastspända.

Två sekunder efter att ett surrande ljud hördes, fick dom bägge en kraftig

stöt, så...

Kategori: Off Topic

Bokslut?

Jag har fått den äran att göra bokslut för vår förening. Vi har tidigare bara använt oss av Excel vilket ställer till lite problem nu när jag tänkte föra in allt i SPCS.

Har den färdiga bokföringen för 2005, från vilken jag kan läsa ut att vi startade året med 1300 kr på bankkontot.

Vad jag har förstått så måste summa...

Nollställning av utgående balans?

Hej jag har en enskild firma och använder mig av spcs bokföring. Nu undrar jag hur man nollställer den utgående balansen. Hur gör man detta och hur bör en sådan verifikation se ut?

ex om balansräkningen är följande

2018 egna insättningar -5000

2650 moms redovisningskonto 90...

ÅF till SUDOKU

Hej,

Vi på Sudokubutiken.se vill ge dig en unik chans att hänga på 2006 och 2007 års största trend bland kvinnor och män 25år och äldre. Många har börjat med sudoku, men fler är på väg! Samtliga dags och kvällstidningar har sudoku, även de flesta veckotidningar. Vi har nu riktigt slående produkter, sudokuspel med över 1 miljon...

Kategori: Söker/eftersöker

Bokslut? måste göras av revisor?

Hej,

Jag har min firma som bisyssla vilket innebär att det inte blir många verifikationer och inte mycket inkomst per år.

Förra året var jag på en kurs ordnad av skatteverket där man gick igenom hur man deklarerar enskild firma. Med hjälp av en vän som kunde bokföring ordnade jag deklareringen själv och det gick bra....

Skattekonto

Har en fundering...

Har en enskild firma och precis skaffat aktiebolag. Som jag förstått det så måste jag bokföra/stämma av skattekontot på akteibolaget men inte enskilda firman??

Hur ser det praktiskt ut?

Start från momsdeklarationen i slutet av månaden (tar ut en från SPCS som jag använder) sedan då...betalar in till...

Arbetsgivaravg mm

Hej!

Sitter just nu med min första löneutbetalning på nya företaget. De anställda blev anställda 16 december och får lön månaden efter. Jag ska alltså betala ut lön nu i januari. Hur blir det med arbetsgivaravgifter. Räknar man på december (den månad lönen gäller) eller januari (den månad man betalar ut lön)

:?

Hur b...

Göra egen e-butik?

Hej

Har ett par frågor gällande webshoppar.

Jag har bara enkla kunskaper när det gäller dreamweaver och html-kodning.

Men jag är hyfsat lättlärd och har inte bråttom (dvs har inte råd att köpa en färdig hemsida :wink: )

Finns det någon "genväg" det vill säga någon f...

Kategori: E-handel

Försäljning tjänst till Norge

Hej!

Verkar vara en lysande webbplats det här! Här kommer jag hänge mycket!

Nu har jag också en konkret fråga eftersom jag är alldeles för okunnig för mitt eget bästa...

Jag har sålt en tjänst (gjorde en webbplats) till en kund i Norge. Bokförde (SPCS) 5460 kr på 3042 (försäljning tjäns...

Bilförmån

Funderar på hur Ni räknar på om det är förmånligare att företaget äger bilen eller Ni själva? Jag har under 2006 kört ca 1200 mil med min privata bil i företaget. Hade det varit mer ekonomiskt om företaget ägde bilen?

Ha´re bra / Johan

hur bokföra bort faktura skuld

Hur ska jag boka bort i spcs en faktura som jag inte har fått betalt för och inte kommer att få betalt för.(2 år sen) Personen i fråga har inga tillgångar och har stort skuldsaldo hos kronofogden.