Senaste inläggen

AB och undvika att bli förklarad insolvent.

Har en liten fråga – vad är det minsta kapital som man måste ha på bank kontot när man driver AB? Det måste väl vara en minsta aktiekapital summa som man måste ha på kontot för att undvika att bli förklarad insolvent.

Tack :roll:

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hyra eller förmånsbeskattas?

Om man bor i ett hus som ägs av ens egna aktiebolag, hur gör man smartast då? Betalar man en hyra till AB eller ska man förmånsbeskattas i sin deklaration. Är det någon som vet hur man beräknar värdet resp hyran?

Vet ej vad viket konto jag ska välja

Jag tänkte bokföra ett köp av en domän som jag har köpt till företaget. Det är som så att just nu har jag inget bankgiro eller plusgiro så problemet börjar där.

Jag vet att jag ska välja konto 2018 för att redovisa att jag har gjort en egen insättning till mitt företag. Men sedan börjar problemet. I kontotabellen hittar jag inget konto fö...

Nationell KomTek-konferens i Stockholm 15 mars

Så tänder flickor och pojkar på teknik och entreprenörskap!

Boka den 15 mars för Nationell konferens i Stockholm. Toppar från näringsliv och politik medverkar. Under dagen kommer det att vara olika aktiviteter, debatter och underhållning.

Under eftermiddagen medverkar bland annat näringsminister Maud...

Kategori: Nyheter

Webbutik för Japanska serier och figurer

Hej foretagande.

Jag har ganska länge gått och finulat på att starta eget. Då en av mina större passioner är böcker, serier, plastfigurer och andra "nörd-hobbys" insåg jag snabbt att det var det jag ville syssla med.

Min idé är i princip att, liksom t.ex. Adlibris, sälja böcker billigt på internet, men foku...

Kategori: Affärsidéer

Gammal enskild firma!

I början av 80-talet så inregistrerade jag en firma som var aktiv i något år,

men sedan lät jag den vila till rätt tillfälle skulle dyka upp.

Nu vill någon inregistrera ett varumärke och min lilla firma är en käpp i

hjulet för en sådan registrering :mrgreen:

Nu kommer min lilla fråga: Kan dom tvinga mig till...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Debitera milersättning

Jag har alldeles nyligen fått mitt F-skattebevis och kommer nu att behöva använda min privata bil i tjänsteärenden. Företagsformen är enskild firma och all bokföring kommer överlåtas åt en redovisningsbyrå.

Frågan är nu hur jag själv ska redovisa dessa mil - någon nämnde körjournal - hur fungerar det med en sådan? Vore tacksam...

Betalningar till Kina.

Hallå,

Jag har ett nystartat företag och importerar produkter från Kina. Jag har beställt en del samples och har då betalt i förväg och fått produkterna hemskickade. Men nu står jag inför att göra en större beställning och känner mig inte helt bekväm med att skicka iväg en massa pengar utan att riktigt veta vad jag får ut av de...

Kategori: Företagande över gränserna

För många tecken i mottagarnamnet (säger plusgirot/kassaserv

Har någon mer än jag stött på patrull när det är dags att betala en faktura till ex. Kina som ofta har långa mottagarnamn till sina bankkonton? ePlusgirot samt kassaservice system när det gäller att fylla i dessa är begränsat till 17 tecken i mottagarnamnet och om man då inte får med varenda tecken så blir kineserna kinkiga och fryser pengarna och...

Kategori: Inköp

IMOPORT

Hej! Jag har några frågor gällande imoprt osv. Kanske en aning konstiga frågor. Men jag vore tacksam om någon kunde ge mig svar.

Jag har tänkt att jag skall importera kläder, skor samt electriska varor som tex ipods osv ifrån Thailand.

Fråga 1. Hur fungerar det om jag skall ha en webbshop via nätet. Alltså...

Kategori: Företagande över gränserna

Forextrading/valutahandel

Någon som vet hur man skattar för forextrading som privatperson eller?

Bygga gräddhyllor

I min vackra stad, så håller man som bäst på med att bygga attraktiva

gräddhyllor för folk med gott om pengar.

Däremot så byggs det ytterst få lägenheter för vanligt folk.

Till yttermera visso så slopas nu alla bidrag för byggherrar att

just satsa på bostäder till vanligt folk. Det är beklagligt, men

Kategori: Off Topic

Procent till tidigare arbetsgivare

Har en fråga jag funderar över i samband med en kommande företagsstart.

Person A har under längre tid drivit en tjänstefirma (Enskild) i vilken han under flera års tid tagit hjälp av person B i varierande omfattning. A har tagit ut en viss procent på alla uppdrag B gör åt tredje part. B har fått lön utbetald per uppdrag. Inget...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Redovisningsbok?

Finns det någon som har ett tips på en bra redovisningsbok som kan lära en hur man bokför löpande? Alltså inte skillnaden mellan debet och kredit utan mer vilka konton som är lämpliga att använda och sådant.

FAR:s samlingsvolym har jag tittat på men den verkar jättesvår och ger ju inga konkreta tips... vill ha något hyffsat enkelt men so...

Behörig och godkänd revisor sökes

Hej alla.

Jag är 18 år gammal och går sista året på gymnasiet. Som en uppgift i ämnet redovisning och beskattning har vi fått i uppgift att intervjua en revisor för att i större detalj få reda på vad arbetet går ut på.

Därför söker jag en seriös person som svarar på ett par frågor om arbetet.

Kategori: Söker/eftersöker

Dagsrapporter från webbutik

Går lite i tankarna på att starta en webbutik med viss telefonförsäljning också.

Jag undrar lite hur man ska hantera bokföringen av all försäljning. Det kan ju bli ganska många rapporter och ska man följa Bokföringsnämndens regler så verkar det som om man ska boka varje faktura, var för sig. Det finns någon förenklad lista på n...

radioreklam

Är det någon som vet vad ett par sekunder kan kosta i t.ex Mix Megapol eller liknande radiostation?

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Kvittouppgifter

Vilka uppifter måste vara med när man fyller i ett kvitto från ett vanligt kvittensblock. Blir ju ganska jobbigt att fylla i då jag kommer att ha många kunder med små inköp.

det jag speciellt funderar på är: namn på den som betalar och organisationsnummer, ska detta fyllas i? Ska bedriva företaget som enskild firma.

<...

Har jag ångrat mig?

Jag registrerade firma juni 2006 och har fortfarande inte kommit igång med bokföringen.

Kan inte påstå att jag egentligen har så mycket att hålla reda på när det gäller den biten, men jag kan liksom inte "ta tag i det". Jag skjuter det på framtiden eftersom jag känner mig helt nollad när det gäller ekonomi och papper...

<...

Kategori: Allmänt

Timpris

Hej!

Jag har arbetat extra som timanställd på en redovisningsbyrå tidigare. Nu har jag FA-skattsedel och egen firma vid sidan av mitt arbete på 75%. Nu ska fakturera dem istället och då undrar jag hur jag ska räkna ut ett timpris som motsvarar vad de som arbetsgivare har som timkostnad. Jag vill kunna göra en jämförelse.