Bokföring av amortering på lån samt budgetering av detsamma

5
Hej!

Har fått något att fundera på: När jag vill kunna budgetera för amoteringar på mitt lån så skapar jag en kostnadspost som jag önskar stämma av emot. Problemet är att jag ju bokför låneinbetalningen mot kontot (2041) som är lånet i sig självt samt långfristiga ränteutgifter (8410).

Jag vill kunna se utfallet i budgeten samt kunna budgetera för amorteringen. Någon som har en bra ide hur detta ska gå till? Det går ju inte att stämma av med ett extra genomgångskonto (ex 4211-amorteringar) på kostnadssidan eftersom det inte går ihop när amoteringssumman ska över för att sänka låneskulden.

Hoppas någon kan ge mig svar och att ni förstår mitt problem 🙂.

Thomas
720
3
Om du ska budgetera för amorteringar så är det en likviditetsbudget du ska göra, inte en resultatbudget.[br][br]En balanspost kan man ju inte stämma av mot budget på samma sätt som ett resultatkonto eftersom resultatet visar något som händer under en period och balansposterna bara är en ögonblicksbild som enbart gäller vi en viss tidpunkt.
5
Hej och tack för tydligt svar! När jag tittade på exempel på likviditetsbudgetar så är det precis det jag söker efter.[br][br]En följdfråga: Finns det något redovisningsprogram som kan hantera likviditetsbudget eller används den bäst upp utan program som en koll för en själv?[br][br]Thomas

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.