Bokföringsfrågor. Hjälp önskas!

6
Hej igen.

La tidigare in en fråga som jag fick ett svar, men förstod ändå helt hur jag skall lägga in verifikationerna... Nu har jag ett par frågor, som jag hoppas får svar på... Är verkligen nybörjare så vore tacksam för svar...

1. Inventerade mitt lager i samband med årskiftet och har räknat ut det totala anskaffningsvärdet. Ca 115 000 kr. Är mitt första år så jag undra hur jag ska bokföra detta belopp. Dvs. har inget ingående lager sen tidigare att jämföra med...
Vilka konto ska jag redovisa beloppet på och hur ska jag kontera?

2. En del varor har jag behövt kassera på grund av att de som livsmedel gått över bäst föredatumet. Hur redovisa jag detta svinn?

3. Fick en faktura nu som gällde varor jag beställt förra året. Denna faktura vad utskriven den 30/12. Vanligtvis redovisa jag enligt kontantmetoden endast när jag betalar och det kommer jag först göra i slutet av månaden. Men eftersom den "tillhörde" förra räkneskapsåret, om jag även ska lägga in den som en leverantörskuld i föregående räkneskapsårs bokföring. Eller vilket konto ska jag använda?

4. Har skaffat inventarier för ett värde av 30000 kr under förra året. Har endast bokfört dem på 1220 kontra bankkontot, men anta att jag måste skriva av dem och undra hur och var jag ska redovisa denna post. Vilka konton för vilka belopp et c?

Vill gärna bli färdig bokföringen för föregående så vore verkligen tacksam för tydliga svar på dessa frågor...

Mvh

John
589
1
1. Konto 1400 Lager debet 115 000 kr. Konto 4900 Förändring av lager kredit 115 000 kr.[br][br]2. Du behöver inte redovisa det. När du köpte in antar jag att du bokfört inköpet på ett klass 4-konto? Konto 4010 eller liknande? Då ligger det ju som kostnad redan.[br][br]3. Fick du fakturan innan årsskiftet? Fick du varorna innan årsskiftet? Det beror på de frågorna hur den eventuellt ska bokas år 2007.[br][br]4. Normal avskrivningstid för inventarier är fem år, men det kan även vara 10 år. Då tar man alltså anskaffningsvärdet och delar med antalet år. Den summan är den årliga avskrivningen. Bokning 1229 Ackumulerade avskrivningar kredit, 7830 Avskrivningar maskiner och inventarier debet.[br][br]Återkom gärna med svar på mina frågor under punkt 3.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.