Banklån - vad kan man förvänta sig?
Är i färd med att starta sportfiskebutik och var igår på möte, först med Almi och sen med Handelsbanken. Mötet med Almi gick superbra! De öste beröm över Affärsplanen och tyckte jag personligen hade alla förutsättningar för att lyckas. De lånade mer än gärna ut pengar till mig. Totalt behöver jag låna 900 000 och Almi sa att om banken lånar 600 så lånar de 300, om banken lånar 450 så lånar Almi 450, utan problem. Givetvis sa de också att det bästa e att låna så mycket som möjligt av banken då de kan ge en lägre ränta.
Laddad till tusen gick jag vidare till nästa möte, denna gång med handelsbanken. Tyvärr fick jag inte samma varma mottagande där, han som jag pratade med pratade i 20 minuter om alla risker med företagande och vad som händer om jag går i konkurs och var allmänt negativ inställd till att jag skulle starta företag. Fick intrycket av att han tyckte jag var knäpp som skulle säga upp mig från ett välbetalt jobb för att göra något osäkert utan bra lön...Är det så här bankerna ser på företagande??? Det slutade med att han sa att de kunde låna mig 500 000 i form av checkkredit men då var jag tvungen att lägga hela 300 000 som borgen. Personligen tycker och hoppas jag att det går att få bättre villkor hos annan bank. Det tråkiga var att han dessutom baserade detta utan att ha läst min affärsplan. Nu skulle han dock läsa den och återkomma till mig men jag har tyvärr redan fått dåliga vibbar av honom. Det jag har lärt mig är att be nästa bank att läsa min affärsplan innan själva mötet. Är det någon som har erfarenhet av banklån i dessa storlekar? Ska starta aktiebolag och själv satsa aktiekapitalet som är 100 000. Av de 900 000 jag behöver låna kommer största delen, ca 700 000 gå till variunköp. Finns det hopp om bättre banker??
Mvh
Per