Reklam blad med eller utan kostnad?

34
Hejsan!

Hoppas alla har det bra oavsett vart ni finns i Sweden!

Har en liten fundering, och undrar vad ni tycker...

Jag har sen starten av mitt design företag för ca 1 år sedan delat massor o massor av reklam i brevlådor, kört lite på blocket osv...

Jag har en liten spridning på vartifrån mina kuner hittar mig, en del från blocket, en del från direkt reklam, sen några få som hittat en via google.

Nu håller jag på och designar om mina reklamblad och går i funderingar om det är bra eller dåligt att skriva "från" priser på reklam bladet?

Har hört mig efter med människor runt omkring sthlm, vänner samt bekanta. Och det går helt delade meningar om det är bra eller dåligt med priser på reklam bladen. Menar, går man in på en hemsida med någon form av hantverkare, så får man i princip aldrig prisuppgift. Detta gäller även min hemsida. Sedan så kan man både förlora samt vinna kunder på att ha priser. Det känns nästan som hugget som stucket om vilket man väljer...

Så nu är frågan, vad anser ni om saken, att ska det finnas prisuppgift eller ej på reklambladen?

Alla förslag om olika metoder att nå ut är välkomna!
Efter att man läser o läser allas inlägg på denna tråd så är det så att majoriteten verkar ha mer eller mindre svårigheter att nå ut.

Tackar på förhand!

// Victor  :bravo
640
9
Hej Viktor! [br][br]En [u][i][b]stark[/b][/i][/u] röst från mig på att du ska skriva ut dina priser. Jag blir  Grrrrr när jag inte snabbt kan få fram en prisuppgift när jag ska köpa in något.  [br][br]Folks "attention span" blir mindre och mindre i vårt kära informationssamhälle därför bryr man sig helt enkelt inte om att ringa och maila för prisförslag...Tror jag...  :nicka[br][br]Ha det bra själv! [br][br]MVH[br][br]R[br][br][br][br][br]
34
Tackar för svaret![br][br]Jag hetet Victor, inte Viktor  rtfm[br][br]Ja, men jag är lite likadan, jag vill veta snabbt vad varan eller tjänsten som jag ska köpa eller liknande kostar.[br][br]Men ändå så är det många som hävdar o säger att priset kan avskräcka från att höra av sig till företaget. Men folks meningar skiljer sig radikalt[br][br]Tack för svaret, ha en bra kväll![br][br]// Victor  :o
640
9
[quote]Jag hetet Victor, inte Viktor  [br][/quote] Ledsen för det Vi[b]c[/b]tor  :-[[br][br]Ligger dina priser i samma nivå som andras så kanske du skrämmer bort de som ändå inte har råd med dig och dina tjänster = Du sparar tid.[br]Du kan ju inte hålla priset hemligt fram tills fakturan landar i brevlådan i alla fall  ;-) [br][br]MVH[br][br]R
34
hehe...[br][br]nja...[br][br]Jag är faktiskt ensam aktör på området inom dessa tjänster. Så det finns ingen riktlinje alls![br][br]Jag har faktiskt lyckats lokalisera ett område som faktiskt ingen erbjuder. Och det enda problemet är marknadsföringen, svårt som fan...  :roll: Ursäkta språket  :roll:[br][br]Kul att det finns människor inloggade på sådana här företags forum söndag kvällar / nätter  ;)[br][br]Om det är någon här som har ett företag inom design och hem tjänster. Så är ni välkomna att höra av er till mig för att göra ett utbyte av marknadsföring!  :vissla[br][br]Nu ska jag iallafall sova  :OMG[br][br]// V.[br][br]
640
9
[quote]Jag är faktiskt ensam aktör på området [/quote][br][br]Toppen, då sätter du riktpriset och andra får följa dig :bravo[br][br][quote]Kul att det finns människor inloggade på sådana här företags forum söndag kvällar / nätter  [/quote][br]Det är bara kvällar och nätter man hinner. I morgon ska man upp och väcka tuppen igen  :OMG[br][br]Go natt! [br][br]MVH[br][br]R
1616
6
Frågan är snarare om du har bestämda priser på allt du gör? [br][br]Om du arbetar med design så arbetar man i regel med att sälja rättigheter exklusiva eller icke exklusiva och inte ovanligt baseras dessa på olika priser berende på omfattning och bruk. [br][br]Problematiken som man stöter på är att behöva förklara för kunden vad den köper och vilken rätt kunden har att nyttja ett verk. Det kan vara svårt att göra på ett lättbegripligt sätt. Därför är det oftast bättre att kunden får begära en offert så att man kan göra en korrekt prisbedömning. För det finns inget värre för ryktet än de kunder som missförstått prisbilden. Det sänder också signaler om att man inte är tillräckligt bra/tydlig i sin kommunikation. [br][br]Om du enbart arbetar med produktionsbiten dvs exempelvis som originalare där ditt enda arbete är att sätta reklam (text och bild) så kan jag förstå om du både kan och vill visa dina priser. Arbetar du däremot som upphovsman ex Fotograf, Illustratör, AD mm som skapar egna verk utifrån kreativitet och tanke så bör du vara försiktig med prisangivelse. [br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
34
Tack för det utförliga svaret...[br][br]Det som jag erbjuder är färdiga paket lösningar inom olika lösningar för hemmet. Allt från elektronik till kabeldragning.[br][br]Det betyder att de priserna man skulle sätta ut på reklam bladet skulle vara exempel på "från" priser för arbetet samt materialet, med kortfattad beskrivning vad som ingår i paket kostnaden...[br][br]Lite virrigt kanske, men hoppas jag kunde förtydliga det lite iallafall =)[br][br]// Victor
1616
6
Med det som grund säger jag:[br]Om du riktar dig till privatpersoner så är det bra att du anger ett direkt pris.[br]Om du riktar dig till förvaltare så som hyresvärdar mm. Så bör du vara varsam med att ange fasta priser. "Från pris" kan vara bra dock.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.