Försäljning av bildfiler via bildbyrå...

3
HEJ !

Jag har ställt den här frågan på ett par forum, men ingen har kunnat svara...
Kanske bättre lycka här?

Jag är fotograf och planerar att börja sälja en del av mina digitala bildfiler via en bildbyrå. Här följer en kort beskrivning om hur detta går till, för er som inte känner till detta:

1. Jag har ett "internetkonto" hos bildbyrån X.
2. Jag skickar till detta konto, via Internet, bildfiler jag vill att X skall erbjuda sina kunder att köpa (via bildbyrån X's egen hemsida).
3. Bilder köps förhoppningsvis, och kunderna betalar X direkt.
4. Min procentandel "sätts in" på ett tillgodokonto hos X.
5. Jag kan sedan begära utbetlaning från bildbyrån X, när summan överstiger ett visst värde, t.ex. direkt till mitt PayPal-konto (där jag sedan, i sin tur, kan begära utbetalning till mitt företagskonto).

Som ni nu kanske förstår, så är min fråga: hur i hela fridens namn bokför jag detta på ett förståeligt och korrekt vis? Till saken hör ju, att jag förmodligen inte har/kan ha direkt koll på när varje försäljning av mina enskilda bildfiler sker. Kan/får jag redovisa försäljningen som "klumpsumma", var gång jag begär överföring till mitt PayPal-/företagskonto?

Känner mig lite vilse här och är tacksam för all hjälp !

MVH, Jörgen.
450
Exakt när du säljer är inte lätt att avgöra, men tror att du får göra avräkningar per månad. Framförallt om du redovisar moms per månad. [br][br]Bokföra som att X är din kund och när han betalar ut får du din intäkt. Då du troligtvis har ett större nätverk av fotografer hos bildbyrån tycker jag du ska kontakta ett par stycken av de och fråga hur de gör?[br][br]Är dålig på paypal, men jag kanske är fel ute men kan de inte betala direkt till ditt konto, alt. bg eller pg.[br][br]Berätta gärna här, om du får flera tips...
114
Får man fråga vilken bildbyrå? :)
3
[quote author=Mattias link=topic=3525.msg16253#msg16253 date=1203587893][br]Får man fråga vilken bildbyrå? :) [br][/quote][br]Det finns ett flertal som har samma konstruktion.[br]En av de största är väl iStockphoto.
450
Har du kommit fram till något?[br][br][br]
3
[quote author=freetime link=topic=3525.msg16293#msg16293 date=1203689179][br]Har du kommit fram till något?[/quote][br]Ja, ungefär vad du skrev i ditt inlägg.[br][br]Skapa ett eget kontonummer 19xx i kontoplanen för "tillgodokontot" hos bildbyrån.[br]Gör detsamma för det ev. PayPal-kontot.[br]Redovisa summan -- alt. gör överföring till PayPal / företagskontot -- en gång i månaden, eller oftare.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.