Hoppas att någon kan hjälpa mig.
Jag har nyligen slutat hos min förra arbetsgivare.
Efter 3,5 år på bolaget med toppresultat som försäljare så blev jag inkallade på ett möte med min chef och kontorschefen. De sa kort att målet med detta möte är att du ska säga upp dig från företaget idag. För att göra en jobbig historia kort, jag var totalt oförberedd på detta och ville inte säga upp mig, men det slutade med att jag skriv på ett dokument och så var jag uppsagd.
När jag började på bolaget så skrev jag på ett "Konkurrensförbudsdokument", detta var givetvis en förutsättning för att jag skulle få jobbet. Nu till min fråga; Om jag startar en konkurrerande verksamhet och dessutom får med mig en eller flera kunder från bolaget, hur starkt är då detta dokument som jag skrev på?
Kommer de att kunna vinna en rättstvist?
Om de vill göra tillvaron djävlig för mig så kan de förmodligen sätta igång med att processa mot mig etc och om de gör det, vilka konsekvenser kommer detta att få för mig och mitt företagande?
Jag vill tillägga att jag fick ett "avgångsvederlag" som innebär att jag får ut 6 månadslöner och dessa betalas ut månadsvis tom juli och dessa pengar behöver jag för att kunna leva. Kan de tex strunta i att betala ut dessa pengar om vi går in i en tvist?
Kan de göra så att jag inte kan starta mitt bolag på något vis?
Med andra ord så är jag intresserad av att veta hur och i vilken omfattning jag drabbas av detta konkurrensförbud om jag väljer att starta bolag! Jag har hört av andra att den här typen av dokument aldrig håller i en domstol men att det kan bli en jobbig process av det om min förra arbetsgivare väljer att sätta hårt mot hårt.
Kan väl nämna att bolaget jag jobbade på har STORA Resurser men det har inte jag...
Om du kan hjälpa mig på något vis så vore jag ytterst tacksam. Jag vågar inte köra igång något innan jag vet vad som gäller. Om jag får grönt ljus på detta så är det bara att köra 🙂 Om du behöver mer info om vad som står i Konkurrensavtalet så kan jag skicka det till dig som tror att du kan hjälpa mig!
Tack på förhand från en hungrig wannabe-företagare