Hur bokföra skogs-jordbruksfastighet?

54
Har idag egen firma inom skogsmaskinkörning.Bokför själv med momsredovisning varje månad.
Ska nu få köpa en skogs och jordbruksfastighet. För ca 1,6 miljoner.

Jag ska väl inte blanda in detta köp+bokföring i min firma?

Har en fundering hur jag ska bokföra allt och vilka konton jag ska använda mig utav?

Jag kommer inte ha några djur men kommer att averka och plantera ny skog m,m
Lägdorna kommer jag att arrendera ut till andra bönder ca, 6Ha.
450
Har du hjälp av någon redovisningsbyrå? Jag tycker du ska kontrollera med DINA siffror noga hos någon redovisningsbyrå/revisor vad som är förmånligast för dig. Och hur du framöver ska bokföra din fastighet och kostnader mm som hör därtill. Skogskonto är något som gör att du kan skjuta på skatten, så köp lite litteratur runt just skogsfastighet det tror jag lönar sig för dig.[br]Din fråga är för svår att svara på med de få uppgifter vi fått.
394
1
Det är som freetime skriver klokt att räkna på olika alternativ.[br][br]Tänker du driva skogsbruket som enskild näringsversamhet så är grundprincipen att du i din deklaration slår ihop alla dina versamhetsgrenar. Du kan givitvis ha skilda redovisningar under årets. [br][br]Då skogsbruk inte ligger så långt ifrån skogskörning kan du ganska enkelt redovisa versamheterna ihop. Du ska ju ta upp averknings- och arrendeinkomsten samt får avdrag för planteringskostnader, värdeminskning på ekonomibyggnader mmmmmm.[br][br]Själva köpet av fastigheten är inte avdragsgill.
Ulf Bjarme
450
Ta reda på vad skogskonto innebär. Logiskt, skog växer långsamt och man kan skjuta på skatten förenklat sagt.[br][br]http://www.skogsforum.se/[br][br]Här finns många som kan skog....

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.