Bokföra kreditfaktura

11
Hej Alla!

Mitt första inlägg blir en fråga som gnager på min hjärna...

Jag fick nyligen en faktura på 1471,- (inkl) från en leverantör. Dom hade glömt ett avdrag och gjorde direkt en kreditfaktura på 188,- (inkl). Vidare bad dom mig dra av 188 från 1471 vid betalning, vilket jag gjorde.
Nu sitter jag här och ska bokföra detta (manuellt, då jag ännu är mycket liten i omsättning). Läget är 2 st verifikationer (3 med utdraget från betalningen).
Ska jag bokföra den första fakturan först och sedan kreditfakturan på var sin rad eller ska jag "bunta ihop dem" till ett enda verifikat och sedan boka in detta? I det första fallet stämmer ju inte bokningarna mot bankutdraget... rtfm

Ja, ni förstår att jag är lite förvirrad. :blink Hoppas på svar från någon av alla er duktiga och driftiga företagare!
BTW, jag använder kontantmetoden.

Mvh,

Matz
2066
22
Då du bara bokför fakturorna vid betalning kan du lika gärna bunta ihop dem till ett verifikat.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
11
Så det var inte svårare än så!? :OMG[br]Då häftar jag ihop dem som ett verifikat och kör hårt.[br][br]Tack så mycket för ditt svar!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.