Försäljning av domän

2066
22
Sålde nyss en .se domän där mitt AB står som ägare. Vad räknas det som för typ av inkomst och hur bokför jag det?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
450
För att få igång tråden... [br][br]Jag har inget konkret svar, men kan man inte bokföra det som en sidointäkt bara?
2066
22
Det är vad jag har gjort än så länge (3690 tror jag). Men det vore kul att reda ut vad det räknas som, är det en tjänst? Eller en immateriell tillgång, hur hanteras det i så fall med tanke på att det jag betalar för en ny domän inte på långa vägar motsvarar dess "värde" vad gäller försäljning.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
394
1
Det finns ett konto i BAS-kontoplanen 3970 "vinst vid avyttring av [color=red]immateriella[/color] och materiella anläggningstillgångar som skulle kunna pasa.[br][br]Man borde kunna klassificera dispositionsrätten till det inarbetade domännamnet som en anläggningstillgång då den har ett bestående värde för företaget utan att vara synligt påvisbar dvs immateriell.[br][br]
Ulf Bjarme
2066
22
[quote author=Ulf Erik link=topic=3662.msg17033#msg17033 date=1206020431][br]Det finns ett konto i BAS-kontoplanen 3970 "vinst vid avyttring av [color=red]immateriella[/color] och materiella anläggningstillgångar som skulle kunna pasa.[br][br]Man borde kunna klassificera dispositionsrätten till det inarbetade domännamnet som en anläggningstillgång då den har ett bestående värde för företaget utan att vara synligt påvisbar dvs immateriell.[br][/quote][br][br]Fast i min bokföring är den ingen anläggningstillgång (kostade 9 kr eller nåt sånt att köpa, och den har inget mervärde för mitt företag, även om den har det för köparen).
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
394
1
Man skulle kunna betrakta värdet av domänen som en dold anläggningstillgång, vilken visade sig ha ett specifikt värde vid försäljningen. [br][br]Det liknar i viss mån FoU (forskinings- och utvecklingsarbeten), vilka kan aktiveras som en tillgång i årsredovisningen om en del villkor är uppfyllda.
Ulf Bjarme
190
Utan att alls ha någon egentlig kunskap i ämnet, men hur det bokförs beror väl delvis på hur affären gick till..[br][br]Om du köpte domänen för eget bruk men en intressent råkade få syn på den och lade ett bud borde den väl bokföras som sidointäkt, medan om du köpt upp en större mängd domäner enkom i syfte att sälja dem vidare (eventuellt efter upparbetande av varumärke) så handlar det mer om immateriella anläggningstillgångar.
589
1
[quote author=Ulf Erik link=topic=3662.msg17037#msg17037 date=1206021475][br]Man skulle kunna betrakta värdet av domänen som en dold anläggningstillgång, vilken visade sig ha ett specifikt värde vid försäljningen. [br][br]Det liknar i viss mån FoU (forskinings- och utvecklingsarbeten), vilka kan aktiveras som en tillgång i årsredovisningen om en del villkor är uppfyllda.[br][/quote][br]Tycker jag inte. En domän är ju inget du arbetar upp ett värde på. När det gäller FoU arbetar du ju upp ett värde på något. Så jag tycker inte att de är jämförbara.
394
1
Då är det enklast att helt enkelt betrakta denna oväntade inkomst som en sidointäkt utanför huvudverksamheten precis som du gjort.
Ulf Bjarme

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.