ang Aktiebolag

58
Jag undrar ang aktiebolag finns de nån minimum gräns för hur lite aktier bolaget ska ha från start ? är det 100 000 ?
Kontorsteknik - Stockholms leverantör av kontorsmaterial, kontorsmaskiner och kassasystem med så väl service av maskinerna och installation
193
Ja det är det om du väljer ett "privat" AB. För publika AB (ofta med riskkapital) är det 500 000 SEK.[br][br]Du kan använda så kallad apportegendom (kräver revisorsintyg), kontantinsats (kräver bankintyg) eller en kombination av dessa.[br][br]Sök här i forumet så kommer du att få veta mer, den här frågan återkommer med jämna mellanrum.
2
Antal aktier behöver inte vara 100000. Men värdet totalt.  T ex 1000aktier á 100kr
193
Helt rätt DalWind, en miss av mig att svara på aktievärdet istället för antalet.[br][br]Det är vanligt att välja 100 aktier som du exemplifierar, eller 1000 aktier.[br][br]Sedan kommer fördelningen av aktier. Dave872, ska du stå som ensam ägare av hela aktiekapitalet, eller hur ska fördelningen se ut om ni är fler ägare?[br][br]Om ni är fler ägare, se till att ha ett skriftligt avtal ifall någon vill köpas ut i framtiden.
2360
37
Det finns aktier på 1 öre och jag undrar om det inte även finns ännu mindre. Detta om det är ett företag som går mycket bra och där ägarna vill sälja ut en del snabbt för att få tillbaka insatt kapial.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
58
Tack så mycket för alla svar :)
Kontorsteknik - Stockholms leverantör av kontorsmaterial, kontorsmaskiner och kassasystem med så väl service av maskinerna och installation

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.