Faktura med många decimaler, avrundning av moms...

19
Hej!

Jag har en fråga ang. avrundning på fakturor. För min egen del är det inget problem om det vore min egen förtjänst som avrundades till hela kronor. Däremot undrar jag hur det är för skattverkets del, d.v.s. om man bara hux flux kan avrunda momsen eller om det blir liv i luckan om man gör det. Vid momsdeklarationen avrundar man ju men hur är det på fakturor?

Ex:

Arbetade timmar: 720:-
Milersättning: 247,50:-
Totalt: 967,50:-

Så långt är det ok men sen lägger man på 25% moms: 241,875:-
Och totalsumman att betala blir: 1209,375:-

Känns inte så snyggt tycker jag och det uppstår ju problem om kunden av någon anledning betalar kontant. Risken är ju också att de avrundar neråt istället för uppåt... Frågan är alltså om jag själv skall skriva t.ex. "Öresutjäming" på fakturan och specificera att det är från 1209,375 och upp till hela 1210:-.

Vad tror ni veterander om detta?
2066
2
Avrunda momsen till två decimaler. Vill du ha ett jämnt belopp för kunden att betala lägger du öresavrundning till närmsta krona eller 50 öre efter du lagt på momsen.[br][br]Brutto 967,50 kr[br]Moms 241,88 kr[br]Öresavr. -0,38 kr[br]---[br]Totalt att betala 1209 kr[br]
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
19
Okej![br][br]Låter som ett bra tillvägagångssätt.. är du säker på att skatteverket inte går i taket då?  :P
2066
2
Jag har gjort så i tio år, inte för att det skulle vara en garanti, men jag tror nog det ska gå bra.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
2360
37
50 öre och uppåt avrundas till hel krona uppåt, annars nedåt till hel krona.[br]
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
19
Ringde till skatteverket och hörde mig för innan jag fick svaren här och då sa dom att man [i]ska ha med decimalerna[/i] och avrundningen sker först när man gör momsdeklarationen. [br][br]Efter att ni svarat här ringde jag igen och då sa dom att man [i]ska avrunda på fakturan [/i] (vilket måste vara rätt eftersom man aldrig ser en faktura med tre decimaler). Det är ju samma avrundning ändå, till närmast hel krona, som man gör vid momsdeklarationen. [br][br]Det är konstigt att man ska behöva få olika svar beroende på vem av skatteverkets handläggare man pratar med... ett tips till alla som ringer dit i något ärende är att ringa fler än en gång för att dubbelkolla  ;) [br][br]Tack för er hjälp här i alla fall, det var den som löste problemet! Jag vet inte om det var jag som förklarade min fråga dåligt hos SKV men här gick det strålande!
450
Ta namn och telefonnummer på den du talar med så har du något att komma med annars...
720
[quote author=AndreasT link=topic=3657.msg16995#msg16995 date=1205834825][br]Efter att ni svarat här ringde jag igen och då sa dom att man [i]ska avrunda på fakturan [/i] (vilket måste vara rätt eftersom man aldrig ser en faktura med tre decimaler). Det är ju samma avrundning ändå, till närmast hel krona, som man gör vid momsdeklarationen. [br][br][/quote][br][br]Nej, det är inte samma avrundning du talar om så du har fått rätt svar båda gångerna men antagligen formulerat frågan eller förstått svaret annorlunda.[br][br]Om du fakturerar 967,50 och räknar ut momsen så blir den 241,88. Detta är ingen avrundning från 241,875 eftersom det inte finns tiondelsören. En avrundning gör du om du istället sagt att momsen är 242 kr dvs avrundat ören till hela kronor och det får du inte göra när det gäller momsen på fakturan. Du har alltså inte avrundat momsen i detta fallet och har med decimalerna men bara de två giltiga decimalerna. Den tredje decimaler i ett tal som gäller kronor och ören är alltså  en ogiltig siffra. [br][br]Om du nu inte har någon mer faktura denna momsperioden så redovisar du en utgående moms till skatteverket på 242 kr, då gör du en avrundning för här ska du inte ha några decimaler med alls, alltså inte ens de två giltiga decimalerna.[br][br]På fakturan avrundar du alltså fakturabeloppet till ett jämt krontal men däremot inte momsen i sig, på momsdeklarationen avrunar du månaens momsbelopp till ett helt krontal.
2066
2
[quote author=Redkon link=topic=3657.msg16997#msg16997 date=1205845940][br]Detta är ingen avrundning från 241,875 eftersom det inte finns tiondelsören.[br][/quote][br][br]Hmm, har inte tänkt på det så förut, men det är ju rimligt. Mattematiken blir jobbig när det finns begränsningar i talsystemet.[br][br][quote author=Redkon][br]Om du nu inte har någon mer faktura denna momsperioden så redovisar du en utgående moms till skatteverket på 242 kr, då gör du en avrundning för här ska du inte ha några decimaler med alls, alltså inte ens de två giltiga decimalerna.[br][/quote][br][br]Fast det blir väl 241 kr? Har för mig att skatteverket "klipper" decimalerna (avrundar nedåt), inte avrundar dem som vanligt.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
20
Lite lagstöd i ämnet:[br][br]Skattebetalningslagen 23:1[br]"Belopp som avser skatt eller underlag för beräkning av skatt enligt denna lag anges i hela krontal så att öretal faller bort."[br][br]Skattebetalningslagen 1:1 5p[br]"Denna lag gäller vid bestämmande, debitering, redovisning och betalning av[br]...[br]5. skatt enligt mervärdesskattelagen (1994:200)..."[br][br]Skatteverket sysslar alltså inte med avrundning när det gäller ören utan de "faller bort", dvs. har man 34 kr och 68 öre så blir det 34 kr jämt.
/Erik Åberg
Ekonomistudent vid Uppsala Universitet
Blivande revisor
589
1
Ja, så gör de med totalbeloppet att betala. Du gör INTE så med de mindre belopp som ingår i totalbeloppet.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.