När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Men för att 1308 och 1309 ska försvinna ur obetalda fakturor från lev.reskontran. Ska jag boka de som betalda? Eller ska jag radera de och lägga in journalen i bokföringen.
Fråga 2. Hur gör jag i följande fall.
Säg att faktura 1310 ska säljas till amfa. Lägger in den som vanligt och skickar fakturan till amfa, när amfa betalar säg.... 1800 kr hur lägger jag in det i lev.reskontran? Ska jag boka som att hela beloppet är betalt och sedan lägga in en bokföringsorder med deras kostnader.
Jag har ej automatisk överföring till bokföringen, utan utgår från rapporterna jag tar ut.
hur tänkte du att du skulle radera fakturorna? vet inte exakt hur ditt program fungerar men du ska kunna kvitta debeten mot krediten bara genom att boka dem mot varandra, sen sparar du bara underlagen tillsammans på det verifikat du får när du kvittar.[br][br]fråga 2, varför betalar de inte in hela beloppet? om det ska komma mer pengar från dom kan du väl bara boka 1800 som en delbetalning, när de sedan betalar in resterande bokar du upp att hela fakturan är betald.[br][br]
[quote author=larry link=topic=3689.msg17160#msg17160 date=1206785998][br]hur tänkte du att du skulle radera fakturorna? vet inte exakt hur ditt program fungerar men du ska kunna kvitta debeten mot krediten bara genom att boka dem mot varandra, sen sparar du bara underlagen tillsammans på det verifikat du får när du kvittar.[br][br]fråga 2, varför betalar de inte in hela beloppet? om det ska komma mer pengar från dom kan du väl bara boka 1800 som en delbetalning, när de sedan betalar in resterande bokar du upp att hela fakturan är betald.[br][br][br][/quote][br]Fråga1. Jag skulle vilja ha bort de som obetalda i lev.reskontran, därav detta. Jag kan boka båda som betalda även om de bara tar ut varandra men vet ej om det är rätt.[br][br]Fråga2. Kundfordan på 2000 sek. Hela fakturan säljes till amfa finans som tar en avgift på 200 sek för att köpa och att betala ut fakturan till oss inom 24tim. Vi får alltså in 1800 sek från amfa och sen blir det 200sek som blir factoringkostnad varav 40sek moms. (summorna är bara som exempel)
1) Vanligtvis kan du välja att kvitta faktororna mot varandra, vilket borde kontera dem båda två mot samma konto, exempelvis 2899 eller 2449.[br][br]2) Ja, kunden har betalt hela beloppet (även om amfa behåller en del av det). Du bör få ett underlag från dem. Om det går i ditt program kan du göra den konteringen direkt i samband med att du får betalt. Ex 1800 betalning , 160 betalning , 40 betalning .
[quote author=Jonathan link=topic=3689.msg17184#msg17184 date=1206809090][br]1) Vanligtvis kan du välja att kvitta faktororna mot varandra, vilket borde kontera dem båda två mot samma konto, exempelvis 2899 eller 2449.[br][br]2) Ja, kunden har betalt hela beloppet (även om amfa behåller en del av det). Du bör få ett underlag från dem. Om det går i ditt program kan du göra den konteringen direkt i samband med att du får betalt. Ex 1800 betalning , 160 betalning , 40 betalning .[br][/quote][br][br]1) ok, tack.[br]2) Själva konteringen har jag ej lyckats göra i leverantörsreskontran direkt. Utan jag var tvungen att boka bort kundfordran helt och därefter göra en bokföringsorder. Jag ska köra lite i övningsprogrammet och se om det går att kontera direkt, borde fungera. Ska prova i morgon.
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.