Leverantörsreskontra problem...(BLinfo)

450
Kör BLinfo.

Gjort en faktura på säg...

1000:- att fakturera sen skulle den krediteras alltså -1000:- och ersättas av en på 2000:-

Alltså blir det så här

faktnr. 1308 +1000
faktnr. 1309 -1000
faktnr. 1310 +2000

Men för att 1308 och 1309 ska försvinna ur obetalda fakturor från lev.reskontran. Ska jag boka de som betalda? Eller ska jag radera de och lägga in journalen i bokföringen.

Fråga 2. Hur gör jag i följande fall.

Säg att faktura 1310 ska säljas till amfa. Lägger in den som vanligt och skickar fakturan till amfa, när amfa betalar säg.... 1800 kr hur lägger jag in det i lev.reskontran? Ska jag boka som att hela beloppet är betalt och sedan lägga in en bokföringsorder med deras kostnader.

Jag har ej automatisk överföring till bokföringen, utan utgår från rapporterna jag tar ut.

26
hur tänkte du att du skulle radera fakturorna? vet inte exakt hur ditt program fungerar men du ska kunna kvitta debeten mot krediten bara genom att boka dem mot varandra, sen sparar du bara underlagen tillsammans på det verifikat du får när du kvittar.[br][br]fråga 2, varför betalar de inte in hela beloppet? om det ska komma mer pengar från dom kan du väl bara boka 1800 som en delbetalning, när de sedan betalar in resterande bokar du upp att hela fakturan är betald.[br][br]
450
[quote author=larry link=topic=3689.msg17160#msg17160 date=1206785998][br]hur tänkte du att du skulle radera fakturorna? vet inte exakt hur ditt program fungerar men du ska kunna kvitta debeten mot krediten bara genom att boka dem mot varandra, sen sparar du bara underlagen tillsammans på det verifikat du får när du kvittar.[br][br]fråga 2, varför betalar de inte in hela beloppet? om det ska komma mer pengar från dom kan du väl bara boka 1800 som en delbetalning, när de sedan betalar in resterande bokar du upp att hela fakturan är betald.[br][br][br][/quote][br]Fråga1. Jag skulle vilja ha bort de som obetalda i lev.reskontran, därav detta. Jag kan boka båda som betalda även om de bara tar ut varandra men vet ej om det är rätt.[br][br]Fråga2. Kundfordan på 2000 sek. Hela fakturan säljes till amfa finans som tar en avgift på 200 sek för att köpa och att betala ut fakturan till oss inom 24tim. Vi får alltså in 1800 sek från amfa och sen blir det 200sek som blir factoringkostnad varav 40sek moms. (summorna är bara som exempel)
2066
22
1) Vanligtvis kan du välja att kvitta faktororna mot varandra, vilket borde kontera dem båda två mot samma konto, exempelvis 2899 eller 2449.[br][br]2) Ja, kunden har betalt hela beloppet (även om amfa behåller en del av det). Du bör få ett underlag från dem. Om det går i ditt program kan du göra den konteringen direkt i samband med att du får betalt. Ex 1800 betalning , 160 betalning , 40 betalning .
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
450
[quote author=Jonathan link=topic=3689.msg17184#msg17184 date=1206809090][br]1) Vanligtvis kan du välja att kvitta faktororna mot varandra, vilket borde kontera dem båda två mot samma konto, exempelvis 2899 eller 2449.[br][br]2) Ja, kunden har betalt hela beloppet (även om amfa behåller en del av det). Du bör få ett underlag från dem. Om det går i ditt program kan du göra den konteringen direkt i samband med att du får betalt. Ex 1800 betalning , 160 betalning , 40 betalning .[br][/quote][br][br]1) ok, tack.[br]2) Själva konteringen har jag ej lyckats göra i leverantörsreskontran direkt. Utan jag var tvungen att boka bort kundfordran helt och därefter göra en bokföringsorder. Jag ska köra lite i övningsprogrammet och se om det går att kontera direkt, borde fungera. Ska prova i morgon.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.