När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag har under de senaste veckor pratat med Skatteverket men inte kunnat få en riktigt bra lösning. Hoppas därför på er, hur har ni löst detta problem om ni har gjort det?
Ok, så här ligger det till. Vi har en onlinebutik som säljer över hela världen, framför allt USA. När vi säljer till USA så är det momsfritt förstått. Då en normal order ligger på mellan 200-500 kronor så måste vi hålla nere leveranskostnaderna så mycket som möjligt. Till idag har vi skickat dessa ordrar med vanlig post i vadderade kuvert. Vi lägger dem alltså bara på lådan. Problemet nu är bara att Skatteverket säger att de måste ha bevis på att vi verkligen skickat dessa ordrar utanför EU annars kommer de eventuellt kräva oss på moms på dessa ordrar. De har sagt att vi ska använda blankett ED3 hos Tullverket. Denna ska sen fyllas i, lämnas till Tullverket (för varje order vilket normal är ca 5 om dagen). Tullverket tyckte det måste finnas en bättre lösning då denna blankett ska stämplas av dem vid utförseln. Alltså när det ligger på båten/flyget.
Vi startade detta företag i Australien där detta aldrig var ett problem så det känns ganska rutten att fasta i den svenska (många gånger onödiga och krångliga) byråkratin.
Vi börjar komma till ett läge då vi känner att vi inte kan sälja utanför EU och det betyder också att vi förmodligen kommer få stänga igen helt. Skulle därför uppskatta svar från er och hur ni löser detta problem.
Till att börja med vill jag be om ursäkt för min dåliga svenska i mitt tidigare inlägg. Måste ha varit trött.[br][br]Vet inte om min fråga var otydlig eller om ingen har någon lösning på mitt problem. Idag ringde skatteverket igen och efter att de konsulterat med flera olika kontor så har man kommit fram till att det inte finns någon lösning. Att använda blanketten ED3 (se tidigare inlägg) fungerar inte heller. Det går enligt skatteverket inte att göra detta på ett korrekt sätt. Deras förslag är istället att ta ut moms även på de ordrar som går utanför EU. För mig låter detta helt absurt.[br][br]För det första så måste det väl finnas massor med små Internet butiker i Sverige som säljer utanför EU och använder sig av vanlig postgång. Hur gör alla de om det är ett krav med bevis på att det skickats utanför EU och detta inte är möjligt? I Australien (förlåt för att jag återkommer till Australien men det är ju det jag har att jämföra med) stod det på kvittot från posten att ett brev gått inom Australien eller utanför. Varför skulle inte det kunna räcka i Sverige?[br][br]För det andra så kan det väl inte vara rätt att ta ut moms, trots att det ska vara momsfritt, på de ordrar vi säljer utanför EU?[br][br]Om ingen har något förslag så kanske någon har ett förslag på var vi kan vända oss för att få hjälp. Hur får jag ett bevis på att en leverans genom posten har skickats utanför EU?[br][br]Hoppas på hjälp av något slag,[br]Jonas
Ja det är mycket möjligt att de kan men enligt den personen jag pratat med på skatteverket så räcker inte detta. Förstår inte varför och om det verkligen stämmer. Läste på ett ställe på nätet att det skulle kunna räcka med kvitto från posten och fakturan. Vet inte riktigt vad ma ska tro. Lite frustrerande att inte kunna få ett säkert svar från skatteverket (hon verkade nämligen inte riktigt säker).[br][br]
Be att få prata med någon som vet och be att få svaret skriftligt så du har något att visa upp vid eventuella frågor. Om du kan visa att varan lämnat sverige borde det räcka.
Tack så mycket för dina åsikter. [br][br]Saken är den att jag har pratat med den som ska veta (i Östergötland) men jag ska försöka med Stockholms kontoret i morgon. När jag får ett svar jag vill ha så ska jag be att få det skriftligt men än så länge känns det inte som att det är något jag vill ha skriftligt ;-)[br][br]Tror/hoppas ändå fortfarande på att det borde räcka med ett kvitto från posten med de uppgifter som behövs.[br]
Ett svar är alltid något men när det kommer till kritan kan man ändra beslut och göra precis tvärtom. Jag pratar om egna erfarenheter av SKV. Det gäller då att ha mycket kapital bakom sig i väntan på att man ska få rätt. Detta var kortfattat men jag har material för en hel bok.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.