Egna Insättningar egna uttag

3
Vid uppstarten av ett företag har jag redan ett varulager som jag samlat på mig genom åren, företaget ska sälja antika-föremål samlarsaker m,m. Kan detta bokföras som egen insättning.  Kan jag ta med min släpvagn i företaget? Blir det också egen insättning. När jag sedan säljer nån pryl. Kan jag då kvitta mina insättningar med egna Utag. Alltså om jag har gått in med ett eget varulager värt 50 000kr kan det kvittas mot egna uttag på 50 000kr?
394
1
Gör bara en trovärdig uppskattning av marknadsvärdet av din egna insättning. Detsamma gäller släpet. Skatteverket kommer vid en ev. kontroll att bedöma om din värdering inte är för hög.[br][br]Om du har ett lagervärde efter den egna insättningen på 50´ så kan det användas som ett avdrag när du sålt varorna vilket minskar inkomsten.[br][br]När man säljer begnade föremål inköpta från privatpersoner utan momsavdrag kan man använda vinstmarginalbeskattning VMB för momsen. Vilket innebär att man man bara redovisar moms på skillnaden mellan inköpspriset och försäljningspriset.[br][br]Vinstmarginalbeskattning[br]Om du säljer begagnade varor, konstverk, samlarföremål[br]eller antikviteter kan du i vissa fall välja att[br]beräkna momsen på skillnaden mellan ditt försäljningspris[br]och ditt inköpspris, i stället för på försäljningspriset.[br]Metoden kallas vinstmarginalbeskattning[br](VMB). En förutsättning för att du ska få använda[br]VMB är att säljaren inte tog ut någon moms när du[br]köpte varan.[br][br]Du kan hitta mer info på Skatteverkets hemsida
Ulf Bjarme
3
Tack så jätte mycket för svaret.[br]Läste om vmb och det stod att man vid inköp skulle räkna in alla kostnader, man hade vid inköp.[br]Ofta har ju auktioner visning fredagar, om jag åker runt en fredag på 4 auktioner med egen bil, låt oss säga 30mil. [br]Efter visningen bestämmer jag mig för att åka på 1 Auktion 15 mil, och köper där in 8 föremål till ett pris av1500 kr. [br]Säljer sedan 6 dessa till pris av 4600 kr. För försäljingen får man betala 300 kr provision(tradera) +  600 kr frakt. Det måste väl här bli fråga om Förenklad vmb. [br]Bokför jag då varje inköp och försäljning samt kostnad, eller ska man räkna ihop det till 1 inköp och en Försäljning OSV. [br]Orkar någon ge ett exempel på en sådan bokföring. Blir det någon skillnad mellan Enskilt företag eller Kommaditbolag.
1324
4
Provisionen och frakten lär du väl betala moms på iallafall så denna moms får du ju tillbaks. Och då tycker jag att du skall ta det som vanlig kostnad på samma sätt som kostnader för lokalen (om du har affär) osv. Så denna summa kan inte ta med i wmb. [br][br]Ocj jag tycker nog att även milersättningen (18,50/mil) skall tas som en generell kostnad.[br]Eller hur gör du om du efter dom 30 milen tycker att detta vill jag inte köpa. Jo även här drar du ju 18,50/milen . Och då hamnar det ju inte på en viss produkt. [br]OK detta är en tolkningsfråga. [br][br]Hans
3
Men om jag köper in en låda med böcker på auktion. för 60 kr. säljer 3 av dom till 3 olika personer för låt siga 50, 60, 70 kr + Frakt, 7 böcker blir osålda. Ska varje försäljning bokföras ? Hur gör man i en butik, är varje köp = en verifikation? kan man inte klumpa ihop 1 måndsförsäljning ? Ska man sitta ocj bokföra varenda köp/sälj så har man ju inte tid att göra annat. räknar med att jag lär sälja ca 40 olika objekt om dagen för att det ska gå ihop.
394
1
Det finns ett förenklat förfarande när man handlar med många varor, säljare och kunder:[br][br]Förenklad VMB[br][br]När inköpspriset eller försäljningspriset inte är känt för den enskilda varan får du använda en förenklad beräkningsmetod. Det gäller när varor köps eller säljs i klump, t.ex. en frimärkssamling eller en låda böcker. Förenklad VMB får inte användas för motorfordon. [br][br]Om du ska använda förenklad VMB för vissa varor beräknar du vinstmarginalen sammantaget för dessa varor under en hel redovisningsperiod. Alla varor som beräknas sammantaget måste ha samma skattesats. Vinstmarginalen är den sammanlagda försäljningssumman minskad med den sammanlagda inköpssumman under den aktuella redovisningsperioden. [br][br]      [br]Exempel 2    [br]Försäljning av frimärken under januari  10 000 kr  [br]Inköp av frimärken under januari  8 000 kr  [br]Vinstmarginal (10 000 kr – 8 000 kr)  2 000 kr  [br]Beskattningsunderlag (80 % av 2 000 kr)  1 600 kr  [br]Utgående moms (25 % av 1 600 kr)  400 kr  [br][br][br]Vid skattesatsen 25 procent kan momsen också beräknas till 20 procent av vinstmarginalen (inklusive moms). [br]      [br]Exempel 3    [br]Försäljning av böcker år 2005  45 000 kr  [br]Inköp av böcker år 2005  35 000 kr  [br]Vinstmarginal (45 000 kr – 35 000 kr)  10 000 kr  [br]Beskattningsunderlag (94,34 % av 10 000 kr)  9 434 kr  [br]Utgående moms (6 % av 9 434 kr)  566 kr  [br][br][br]Vid skattesatsen 6 procent kan momsen också beräknas till 5,66 procent av vinstmarginalen (inklusive moms).[br]Förenklad VMB innebär att förlust för en vara kvittas mot vinst för en annan vara inom varje redovisningsperiod. Det är emellertid endast tillåtet att kvitta vinster mot förluster för varor som beskattas med samma skattesats. [br][br]Om inköpspriset för varor med samma skattesats överstiger försäljningspriset i en redovisningsperiod får du lägga underskottet till inköpsprisen under en efterföljande period. [br][br]
Ulf Bjarme
2066
22
Varje försäljning måste du ju bokföra i vilket fall då du skall förse dina kunder med kvitto/faktura på det de köpt.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1324
4
[quote author=samlaren link=topic=3688.msg17130#msg17130 date=1206611710][br] Ska man sitta ocj bokföra varenda köp/sälj så har man ju inte tid att göra annat. räknar med att jag lär sälja ca 40 olika objekt om dagen för att det ska gå ihop.[br][/quote][br][br]Det är ju därför många affärer har en kassaapparat. En som SKV godkänt. [br][br]Då genererar denna maskin kvitton till kunden. Sedan på kvällen tar man ut en logg och bokför denna som en verifikation. [br][br]Om man inte vill ha en kassaapparat så kan ju ett program som genererar kvitton direkt mot bokföringen vara bra. [br][br]Hans[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.