Dela på butiken......

5
Jag vet inte mycket om att driva företag, men tanken har alltid funnits där att det vore kul.
Skulle nog vilja dra igång något lite försiktigt och då helst ihop med någon mer men utan arbetsgivaransvar.
Om jag och min sambo eller något av barnen eller med kompis gemensamt vill driva ett företag, typ butik eller nätbutik, kan vi starta varsina ”enskild firma” och att var och en har sin egen bokföring med större eller mindre del i verksamheten (avdrag, inkomster och skatter mm.) beroende på tiden man för tillfället lagt ner i butiken?

.....nybörjare som sagt  :blink
640
9
Hej! [br][br]Började mitt företagande på samma vis själv.[br][br]Själv gjorde jag inget sånt som du är inne på. Vi hade [i]en[/i] enskild firma sen delade vi på det som blev över. HB såg jag ingen mening med eftersom man har ett solidariskt betalningsansvar, och ett aktiebolag kostade för mycket.[br][br]Numera kan man ju starta aktiebolag i utlandet. Kan inte det vara ett alternativ också?[br][br]Jag vet inte om du sett denna artikeln?[br][br]http://www.foretagande.se/Valj-foretagsform-Bolagsform.html[br][br]MVH[br][br]R
5
Tack för svar Robiano  :)[br]Välja företagsform har jag läst om tidigare men hittar inte riktigt rätt form för oss.[br]Du skriver att ni hade [i]en[/i] enskild firma….. Då är de väl bara en person som står för deklaration av inkomster????[br]Vi tänker oss att vi vid olika tider lägger ner olika mycket engagemang på butiken, om vi tänker oss att t.ex. min sambo (inga gemensamma barn) själv sköter butiken under ett halvår, då vill ju hon kunna lyfta vinst/inkomst för den arbetsinsatsen. Om vi sedan halvåret efter jobbar lika mycket, ja, då vill vi kunna dela.[br]Tycker ni att vårat tänk är märkligt? Tänker mig att man genom sin egna firma även kan åtaga sig andra ”externa” uppdrag utan att övriga i ”butiken” blir inblandade.[br]
640
9
Hej! [br][br]Det stämmer bra det, men eftersom det var småsummor till en början spelade det ingen större roll. Sen blev det ett AB. [br][br]Det verkar absolut märkligt. Vill hissa en liten "vaningsflagga" för upplägget. Startar man ett företag brukar det antingen bli att man blir lätt besatt av verksamheten eller blir det inget alls. Har ni små omkostnader och inte [i]behöver[/i] dra in pengar så är det lätt att det inte blir något alls och det rinner ut i sanden. Särskillt om inte rollerna är tydligt fördelade. Det är som att bädda för konflikter.[br]Vinsten kommer aldrig heller direkt i en butik, on eller offline. Det arbete man gör i början betalar sig kanske först efter månader och ibland år. Jag förstår därför inte hur ni ska kunna se vem som förtjänat vilka pengar. [br][br]Jag säker som min farfar alltid sa "Är det inte värt att göra ordentligt med full kraft, är det inte värt att göra alls" [br]Kanske är jag lite negativ i mina tankar och har helt fel. Ingen känner ju er bättre än ni. Om jag var ni skulle jag i alla fall tänka ut ett helt annat upplägg där era roller, del av vinst och företag är tydligt fördelat så att inga tvivel råder.[br][br]MVH[br][br]R
5
Ok Robaino…….[br]Jag var väl inte riktigt ärlig när jag skrev att det handlade om en butik, men det var principen jag var ute efter, kan man dela upp inköp, omkostnader, transporter och intäkter mm. på två eller fler enskilda firmor fast det egentligen är en och samma ”butik”?[br]Vår idé är i själva verket väldigt enkel med intäkter i direkt proportion till arbetsinsats. Ett av barnen som bor på annan ort skulle ibland kunna hoppa in på skollov och själv då kunna ta hand om verksamheten. Det barnet tänker sig att i framtiden också driva eget fast då med annan inriktning. Inbillar mig att barnet på det här sättet skulle få en tryggare inskolning i företagandet tillsammans med oss och kan sedan enkelt styra över sin firma till sin affärsidé.[br]Lite samma tänk när det gäller sambon och mig, varför ska bara ena parten ”äga” firman? I fall vi någon gång går isär……skulle kännas tråkigt att inte få någon del i firman som man kanske lagt ner mycket tid på och som kanske har blivit ett inarbetat namn i branschen.[br]Att ha anställda känns inte ok.[br]
2360
49
Att ha flera företag är faktiskt mycket bra samt även uttlänskt sådant. Vi själva  har 2 firmor och ett Lettiskt AB. Enl. lagar och regler har man glädje utav det och vid tvister med myndigheter i särskilda fall kan man ha riktigt  mycket glädje av det. Då jag håller på ekonomistyrning ser jag detta klart och tydligt och det är stor skillnad på vad man får över.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
5
Har nu läst en himla massa inlägg här på forumet men hittar egentligen inte min frågeställning. En del frågor och svar har väl tangerat men då har kanske huvudsyftet med uppdelningen på flera enskilda firmor varit att få lägre skatt. Är det därför inte fler delar med sig av sina synpunkter?[br]Vi vill självklart att allt ska gå rätt till och betala in skatter och avgifter…..vi vill jobba ihop men ingen av oss vill ha arbetsgivaransvar och vi alla vill få ut del av vinst/lön i proportion till hur mycket tid vi lagt ner på firman. Men visst kan man tänka sig att man bara är två som delar och delar 50% var för att det inte ska bli osämja…..men bli det då samma sak att istället ha handelsbolag? Men vi vill ju kanske jobba enskilt på annat håll också ibland.....[br]Läste någon tråd där man pratade om att jobba i nätverk med andra firmor, kunde man inte se vår konstellation som ett sådant nätverk?[br]Ytterligare en tråd handlade om att det skulle bi lättar att få F-skattesedel och det skulle göra att man kunde gå in i projekt utan att vara anställd, är inte det också en variant på hur vi skulle vilja dela på vår firma?[br]Är det omoraliskt av oss att vilja dela på en firma (gemensamt intresse) och ha varsina vita inkomster och pensionsavsättningar?[br][br]Lars, jag är nog inte hundra på vad ”ekonomistyrning” är för något, är det ett finare ord för ”på gränsen till skattesmitning”?[br]Fattar inte heller vad jag skulle göra med ett AB i Riga? Vi är ju på den nivån att vi inte ens vet hur vi ska starta en gemensam firma på hemmaplan utan att någon av oss måste bli anställd av den andra.[br][br]Skulle vara kul att höra även andras synpunkter i denna fråga.  :roll:[br]
2360
49
Nybörjare med massa med folk och Robaino som pratar om utlandet. Därav Lettland som har en bra företagsklimat. Om inte du direkt behöver det kan det finnas andra som mycket väl kan tänka sig att starta där, men de kontaktar mig privat. När det gäller ekonomistyrning så är det det de flesta inte känner till, lagar och regler i Sverige, och hur man kan använda dem utan att bryta mot lagen. Det skulle aldrig falla mig in på den väg du syftar på.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
2066
22
Jag har inte testat, men personligen tror jag det lätt blir rörigt att ha flera företag som gemensamt driver en butik. I så fall skulle jag rekommendera att ni var och en startar en enskild firma där ni gör era egna små projekt, om ni gör arbete åt varandra fakturerar ni mellan varandra. Om ni ska starta ett gemensamt projekt, typ butik, så startar ni ett gemensamt bolag för det, handelsbolag, aktiebolag, eller något annat lämpligt.[br]Det går också att direkt starta ett gemensamt handelsbolag och sedan dela upp vinsten efter hur mycket ni arbetat eller om ni på något vis lyckas mäta vem som genererat vilka inkomster (finns inget som säger att det måste vara 50/50). Bestäm från början hur ni ska göra, och skriv helst ett kompanjonsavtal på det så slipper ni kanske lite av problemen med vem som ska ha vad.[br]Innan ni startar, ta också och fundera på vad det är ni vill göra och varför. Det känns för mig lite främmande att bara starta ett företag utan att veta vad man ska ha det till, fast det kanske kan vara kul...
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
640
9
Hej! [br][br]Tror jag förstår. [br][br]Vill ni inte att bolaget ska stå på en av er eller att någon av er ska bli arbetsgivare så kan det väl vara smart att ni samtliga jobbar åt en annan juridisk person (ett aktiebolag) Sen kan var och ens respektive enskilda firmor fakturera aktiebolaget efter insats. Handelsbolag är farligt eftersom ni har ett solidariskt betalingsansvar.[br]Fritt översatt: [br]- Om något händer företaget en av er inte har råd att betala sin del, så får den som har råd gå in och betala "kalaset"  :o[br][br]Vill ni inte ha en enskild firma finns www.egnaaffarer.se, www.bolagskraft och liknande bolag. (genom dessa kan ni gå in i projekt utan att att vara anställda eller ha en F-skatt)[br][br]Tycker ni det är jobbigt med ett bolag utomlands kan ni alltid köra ett Svenskt AB. Då kostar det 100K + revisionskostnader varje år. Ett bolag utomlands är betydligt billigare men allt har ett pris...Slå Lars eller någon annan en signal och kolla läget. Även om ni är nybörjare och vill vara försiktiga så kommer ni inte undan verkligheten. Att vara företagare innebär att man gör saker man inte gjort innan...[br][br]Att planera sina skatter är inte på gränsen till skattesmitning. Det är smart och nödvändigt. Reglerna är till för att fritt tolkas och tro inte ett ögonblick att du får ett diplom från skattevÄrket om du missar massa avdrag och annat  :vissla Du har inte så många rättigheter i Sverige som företagare så se till att använda de du har![br][br]Att [i]dela [/i] en firma har inget med moral att göra. Däremot är jag fortfarande skeptisk till upplägget ni har. Menar du att ni utanför era vita inkomster ska skaffa svarta inkomster genom företaget så är det definitivt omoraliskt  :nono [br][br]MVH[br][br]R
2066
22
[quote author=Robaino link=topic=3694.msg17188#msg17188 date=1206824951][br]Handelsbolag är farligt eftersom ni har ett solidariskt betalingsansvar.[br]Fritt översatt: [br]- Om något händer företaget en av er inte har råd att betala sin del, så får den som har råd gå in och betala "kalaset"  :o[br][/quote][br][br]Att säga att handelsbolag är farligt tycker jag är en överdrift. För att någon inte skall ha råd att betala "sin" del måste man först ha sjabblat sig ganska rejält och inte insett detta. Notera också att jag föreslog det som ett alternativ för en gemensam rörelse, inte för att driva individuella projekt i samma bolag. Om ena parten i ett förhållande inte kan betala sin del i sin enskilda firma kommer med stor sannolikhet den andra parten få betala i alla fall, om inte juridiskt så för att t ex ha kvar ett gemensamt hus. Nåja, solidariskt betalningsansvar har du även i ett AB om du inte har koll på vad du får och inte får göra, eller är oaktsam.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
2360
49
Det finns även en företagsform som heter komandibolag.[br][br]Jag reagerade också precis som Robaino på ordet vit som om det vore en parentes. Det är den formen vi ger råd efter och inget annat.[br]Svd den 8 jan.2005 00:27 Hårda ord om eget verk.  Mikael Wokander med 40 år inom SKV skriver boken Skattmasens manifest- inspiration för skattebetalare. I boken skriver han hur SKV förföljer företagare och ett sådant fall har jag hand om som ska upp för ev prövning i Regeringsrätten. Det är inte företagarna som fuskar utan SKV och  det värsta är att man inte kan komma åt dem.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
589
1
[quote author=Jonathan link=topic=3694.msg17190#msg17190 date=1206835814][br][quote author=Robaino link=topic=3694.msg17188#msg17188 date=1206824951][br]Handelsbolag är farligt eftersom ni har ett solidariskt betalingsansvar.[br]Fritt översatt: [br]- Om något händer företaget en av er inte har råd att betala sin del, så får den som har råd gå in och betala "kalaset"  :o[br][/quote][br][br]Att säga att handelsbolag är farligt tycker jag är en överdrift. För att någon inte skall ha råd att betala "sin" del måste man först ha sjabblat sig ganska rejält och inte insett detta. Notera också att jag föreslog det som ett alternativ för en gemensam rörelse, inte för att driva individuella projekt i samma bolag. Om ena parten i ett förhållande inte kan betala sin del i sin enskilda firma kommer med stor sannolikhet den andra parten få betala i alla fall, om inte juridiskt så för att t ex ha kvar ett gemensamt hus. Nåja, solidariskt betalningsansvar har du även i ett AB om du inte har koll på vad du får och inte får göra, eller är oaktsam. [br][/quote][br]Nja. I ett AB gäller inte det här ägarna. Det gäller styrelsen. Och javisst, styrelsen är ofta densamma som ägarna i små AB, men det är långtifrån givet.[br][br]Ska ni dela på vinsten på det sätt du skriver tycker jag att handelsbolag är den givna företagsformen. Men se för f-n till att skriva avtal om hur ni ska dela eventuell vinst! Det här är viktigt. Även om ni tycker det känns onödigt nu, så kan det bli riktigt ordentligt nödvändigt om inkomstfördelningen i bolaget blir mer skev än vad ni förväntar er.
589
1
Lars: Måste du verkligen ta upp ditt hat till skatteverket i varje tråd du är inne i? Lägg av, så kanske någon tar dig på allvar.
5
Att jag skrev vita inkomster beror på att jag tänkte så här:[br]Om vi inte båda på pappret kan stå för en enskild så blir det väl att bara den ena parten står för firman och den andra parten bara ”hjälper till”. Den andra parten kan då inte få några pensionsgrundande inkomster….ja, på ett eller annat sätt får väl den som ”hjälper till” någon form av ersättning och är väl då inte vit???[br]Lite synd att jag inte kan få till tydligare text, men om jag nu en gång till säger att[br]vi vill göra rätt för oss, betala alla skatter och avgifter som ska betalas.[br]Nu har jag svårt att se hur någon ska behöva undra om vi vill jobba svart.[br]Både min sambo och jag har idag anställningar, tjänar så att vi klarar oss bra. Vi har också lite speciella arbetstider som gör att vi har ganska gott om fritid som vi kunde lägga på firman.[br]Vi vet vilken verksamhet vi vill driva tillsammans men egentligen så är det principen vi undrar över, kan man ha varsina enskilda firmor som på något sätt i samarbete driver t.ex. butik? (som om man delade upp en firmas alla transaktioner/händelser på två olika bokföringar….typ)[br][br]Vi har inte kapital som räcker till för att starta AB och jag tror att det är krångligare att driva AB än en enskild firma. Vi har heller inget emot att personligen stå för vår del av eventuella framtida skulder. Den gemensamma verksamheten kräver inte något större kapital för att hålla igång.[br][br]Handelsbolag.....kanske det, för den gemensamma verksamheten. Men jag tror att det skulle kunna bli aktuellt att jag på egen hand gör annat jobb genom firman. Är då lösningen att själv ha flera företag, enskild firma och delägare i handelsbolag? Dubbelt så mycket pappersarbete då kan jag tänka......men det kanske inte är så betungande?
1324
4
Jag tvivlar på att Skatteverket skulle godta att ni driver en verksamhet typ den du beskriver som 2 enskilda firmor. Men kolla med dom. Det kostar ju inget.[br][br]Hans
2360
49
Att du Jörgen som moderator och några till är trötta på mina anklagelser på SKV har jag full förståelse för, jag är mer än trött på dem och önskar en ändrad politik. Jag gav därför ett konkret ex på vad man bör se upp med när det gäller att starta företag via boken. Er huvudman vill naturligtvis att det ska startas så många företag som möjligt utan inblandning av någon som är kritisk.[br]När det gäller om man kan starta 2 firmor i familjen. JA, vi har så.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.