Hur göra med begagnad invetntarie?

22
Vi har köpt en begagnad autoklav, steriliseringsapparat, för 18000 kronor. (Nypris ca 40000 kr). Den förre ägaren har skrivit av den helt och hållet i sitt företag. Nu funderar jag över om jag också behöver skriva av den på x antal år eller om jag kan dra av summan direkt eftersom den redan är avskriven en gång...

När jag frågar skattemyndigheten ger de inget adekvat svar utan hänvisar till tillverkare för en bedömning av livslängd och förklarar sedan inte mer. Därför vänder jag mig till er kloka människor här  :nicka

Om förre ägaren har gjort en bedömning av livslängden då autoklaven var ny och gjort avskrivningar enligt den bedömningen, ska jag då behöva räkna ny livslängd för varan i mitt företag. Det verkar ju lite konstigt.

Kan någon hjälpa mig bringa klarhet är jag mycket tacksam!

Mvh Michelle
1324
2
Du  har ju handlat en sak för ditt företag. Om det sedan är en ny eller begagnad sak gör nog inte så stor skillnad. Utan du skall bedömma den sak du köpt och har den en livslängd över 3 år så skall den läggas in som inventarie om kostnaden för den är över 5000:- (eller 10000:- beroende på företagsform/bokslut) . [br][br]Vad den tidigare ägaren gjort är inte relevant för din bokföring.  [br][br]Hans
2360
37
Det är naturligtvis inte den tidigare ägaern som avgör avskrivning utan beloppets storlek. Visar det sig att livslängden inte är 3 år kan saken komma i annan dager. Du köper en vara så bör du ju ändå dra av 20% som är moms att börja med om du inte redan gjort det.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
589
1
[quote author=lars arenander link=topic=3699.msg17224#msg17224 date=1206987167][br]Det är naturligtvis inte den tidigare ägaern som avgör avskrivning utan beloppets storlek. Visar det sig att livslängden inte är 3 år kan saken komma i annan dager. Du köper en vara så bör du ju ändå dra av 20% som är moms att börja med om du inte redan gjort det.[br][/quote][br]Ja. OM den förre ägaren är momspliktig och alltså har lagt på moms. Inte helt givet.
2360
37
Är det ett sjukhus som har haft den så kommer man säkert inte ihåg exakt vad den kostar för då är det kanske inte man själv som betalar eller man kan vara befriad från moms kanske precis som inom viss del inom kulturen, (skola med offentligt bidrag), annars bodre det vara moms, eller? I det här fallet verkar det vara en företagare och jag har svårt att tro att han inte skulle ha betalt moms för den, däremot kan han ha lagt ner företaget och sålt det som privatperson.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
589
1
Ja, det sistnämnda är också ett alternativ. Men kanske inte så vanligt?[br][br]Jag tänkte närmast på någon form av sjukhus (finns ju även privata vårdcentraler/sjukhus), som du nämner, Lars.
22
Säljaren är en privatpraktiserande tandläkare som går i pension. Han har inte lagt på någon moms utan sålde den till "snällpris" dagen efter sin pensionering. Så där finns inga pengar att hämta. Jag har kollat med skattemyndigheten igen och de säger samma sak som ni om än något krångligare uttryckt...  ;-)[br]Vad den förre ägaren gjort spelar ingen roll i mitt fall utan jag får skriva av den som sig bör... [br][br]Michelle[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.