Banklån/kredit som företagare

37
1
Hur fungerar det att låna pengar till ett företag?
Jag har idag ett KB, och vill ta ett lån för att ha som säkerhet gällande uppstartskostnader + hyror de 3 första månaderna (Handlar om ca 100-150 000).

Jag kan gissa att det är mycket svårare som KB än som ett AB,
men det måste väl gå att fixa på något sätt?
Företaget startades i december förra året, blev reggat i mitten av januari i år.
F-skatt och allt är betalt.

Likadant funderar jag på hur det är att ansöka om ett kreditkort till bolaget?
Eftersom det är så nystartat, så finns det inget bokslut eller redovisning att visa upp.
Vilket gör det svårt att bevisa någon som helst ekonomisk del i bolaget i dagsläget egentligen.

Någon som ahr ett tips på vad jag ska göra?
Något speciellt jag ska förbereda mig på, något jag i förväg jag ska skaffa fram?

Eller finns det så man kan gå till någon av de "mindre" bolagen och ha större chans att t.ex få ett kreditkort, även om det är till en liten högre ränta?

Mvh Martin
640
5
Hej! [br][br][quote author=SoulGod link=topic=3725.msg17302#msg17302 date=1207331734][br]Hur fungerar det att låna pengar till ett företag?[br]Jag har idag ett KB, och vill ta ett lån för att ha som säkerhet gällande uppstartskostnader + hyror de 3 första månaderna (Handlar om ca 100-150 000). [br]Jag kan gissa att det är mycket svårare som KB än som ett AB,[br]men det måste väl gå att fixa på något sätt? [br]Företaget startades i december förra året, blev reggat i mitten av januari i år.[br]F-skatt och allt är betalt. [/quote][br][br]Du har med andra ord ingen historik i företaget och därför blir det inte lätt oavsett vilken företagsform du har. Självklart går det att fixa! [br]Du får gå in privat som borgenär eller kolla med ALMI och liknande. Dom  kan hjälpa till (därför dom finns bland annat)[br][br][quote author=SoulGod link=topic=3725.msg17302#msg17302 date=1207331734][br]Likadant funderar jag på hur det är att ansöka om ett kreditkort till bolaget?[br]Eftersom det är så nystartat, så finns det inget bokslut eller redovisning att visa upp.[br]Vilket gör det svårt att bevisa någon som helst ekonomisk del i bolaget i dagsläget egentligen. [/quote][br][br]Samma svar.[br][br][quote author=SoulGod link=topic=3725.msg17302#msg17302 date=1207331734][br]Någon som ahr ett tips på vad jag ska göra?[br]Något speciellt jag ska förbereda mig på, något jag i förväg jag ska skaffa fram?[/quote][br][br]Förbered dig på att bankerna kommer att tvärvägra. Jag vet ju inte vilka kontakter du har med banken osv men normal sett har du inte en chans. Det enda sättet att få ett lån beviljat som företagare är om man kan bevisa att man inte behöver lånet  :o :P[br]Ett par tips. Snacka med dina leverantörer om dom vill ge dig kredit. Låna upp pengarna privat. Vänta ett tag och dra in pengarna innan du investerar. Det är ju inga större pengar det handlar om så det borde du fixa. Banken kommer nog att tänka likadant.[br][br][quote author=SoulGod link=topic=3725.msg17302#msg17302 date=1207331734][br]Eller finns det så man kan gå till någon av de "mindre" bolagen och ha större chans att t.ex få ett kreditkort, även om det är till en liten högre ränta?[/quote][br][br]Ingen aning, men vad ska du ha ett kreditkort till? Låna upp (eller dra in) 20 000 till i stället. [br][br][quote author=SoulGod link=topic=3725.msg17302#msg17302 date=1207331734][br]Mvh Martin[br][/quote][br][br]MVH till dig också Martin och lycka till. [br][br]R
2066
2
Då du inte har någon historik i ditt bolag kommer det i princip bara handla om din privatekonomi, eller om du kan övertyga banken om att du vet vad du gör. Är du komplementär i bolaget (obegränsat ansvar) blir du per automatik personligt ansvarig för alla företagets lån. Om du inte har några betalningsanmärkningar och hyffsad ekonomi kan det ibland vara lättare att få ett lån till ett nystartat hb/kb just därför att det finns en person som är ansvarig bakom.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
37
1
Jag är övertygad om att min affärsidé kommer att lyckas,[br]och med en nyskriven affärsidé att visa upp (håller på med den nu)[br]så tror jag att papperen kommer visa att idén håller.[br]Väntar in lite resultatspapper från uppdragsgivare m.m för att ytterligare styrka[br]min ekonomiska situation för företaget.[br][br]Dock är det till en stor nackdel för mig själv,[br]att jag i mina yngre dar har satt mig i vissa situationer,[br]som gör att jag privat ej har en ordnad ekonomi,[br]en del skulder på mig m.m.[br][br]Vad är ert närmaste råd till mig?[br]Är det värt att söka till banken?
640
5
Hej! [br][br]Jag tror att det är slöseri med tid att besöka banken. Dom bryr sig inte om en affärsplan, bara din ekonomiska bakgrund. [br][br]Börja i mindre skala och dra in pengar är mitt råd till dig.[br][br]MVH[br][br]R[br][br]
2066
2
Företagets andra delägare då, ingen som vill skriva på som borgenär?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
223
För övningens skull ska jag sätta mig i bankstolen =P[br][br]Syftet är inte att racka ned eller provocera, utan att få igång din tankeverksamhet och "beredskap" (samt att du inte ska inta försvarsställning =) ). En del kommer göra lite ont, men det enda som kan komma ut när processen är klar är av godo...[br][br]Du vill alltså ha "100-150 tusen" för att täcka fasta kostnader under dina tre första månader... [br][br]Min första tanke är en varningsklocka, då du inte vet hur stora dina fasta kostnader kommer bli under perioden; ändå är det den variabel som är [i]enklast[/i] att uppskatta i en startupbudget.[br][br]Är det du som står som komplementär?[br][br]Det går 13 webbyråer på ett dussin, och jag ser inget som skulle göra Soulgod, eller Soul & Design, till något speciellt. Hemsidan är inte vidare iögonfallande, och som webbyrå innebär just detta något av ett rituellt självmord. Jämför en frisör med stripigt hår, sned lugg och skabb.[br][br]Ert produktutbud skvallrar om att ni saknar fokus. Ni kan "allt, men inte vidare bra", speciellt som ni basunerar ut att era programmerare håller på utbildar sig:[br][br][b]"programmerare inom ASP, HTML, DHTML , CSS & Java, och vi håller även på att utbilda programmerare inom PHP & MySQL"[/b] - Vem tillhör målgruppen som vet vad ASP, HTML, DHTML CSS, Java, PHP och MySQL är, som dessutom INTE vet att vare sig HTML, DHTML, CSS och MySQL är programmeringsspråk, och som dessutom nöjer sig med nyutbildade programmerare? Ert teknikfokus hjälper lika mycket som det stjälper.[br][br]Jag saknar en röd tråd, en kärna, ett erbjudande som utmärker just er - återigen brist på fokus. (Inte minst för klassikern "M.M." - med mera - som avslutning i en punktlista över allt ni kan.) =)[br][br]Era texter är ogenomtänka och allt annat än säljande, och att ni inte har nån på företaget som förstår copy writing kommer begränsa er enormt jämfört med andra webbyråer. Det finns en rad andra tidbits som har direkt kontraproduktiv effekt:[br][br][b]"Kommer det ett problem, så löser vi det"[/b] - det låter som att ni ofta stöter på problem. Även om ni löser dem så väljer jag nog en webbyrå som inte stöter på problem, där jag kan känna mig (nyckelordet) [b]trygg[/b].[br][br][b]"Vi har stor erfarenhet av uppdatering av företagsprofiler, där man går in och byter logotyp och uppdaterar hemsidor, trycksaker och visitkort."[/b] - Att byta loggor, hemsidor, trycksaker och visitkort är ett [i]slutresultat[/i] av en långt mer djupgående affärsutvecklingsprocess. Er formulering låter inte trovärdig, och ni har tappat mig som kund.[br][br][b]"Detta gör att vi kan erbjuda en hemsida i valfritt språk, så att sidan exakt kan erbjudas precis som du vill ha den."[/b] - detta UTGÅR jag från som kund. Varningsklockor om ni måste trycka extra på att ni kan leverera det kunden beställer. En extra klocka också för de kunder som inte vet/kan/bryr sig om vilket språk de vill ha/behöver - de kunderna har ni antagligen redan tappat.[br][br]Företaget sysslar med:[br]* Installationer av datorer och servrar[br]* Installationer av telefoni[br]* Inköp av utrustning[br]* Medling mellan kunder och inköpare[br]* Design av "allt från tröjor och pärmar, till mer kontorsvaror såsom brevpapper, visitkort[br]och andra viktiga dokument som används mer eller mindre dagligen."[br]* Ta fram ny företagsprofil[br]* Ta fram marknadsplan[br]* "Programmering" i ASP, HTML, DHTML , CSS, Java, PHP & MySQL[br]* Marknadsföring[br]* Återförsäljning av "produkter"[br]* Upprätta maillistor[br]* Sälja bannerplatser[br]* Tryckning[br]* Portfolion skvallrar dessutom om 3D-produktion[br][br]Var och en av dessa punkter är ett affärsområde i sig, och [i]för varje affärsområde ni lägger till så tappar ni fokus, och er trovärdighet sjunker en smula.[/i][br][br]Varje affärsområde ni tagit upp är tillräckligt konkurrensutsatt som det är. Försök hitta en synergi i era kunskapsområden, och skär bort allt som inte passar in i den synergin.[br][br]Mer om erbjudande: Det står ingenting om priser eller vem ni vänder er till. Återigen: Varför ska [b]just jag[/b] ringa [b]just er[/b], precis [b]just nu[/b]?[br][br]Ska jag vara helt ärlig tycker jag det är alldeles för tidigt att gå till banken - ni har en hel del att reda ut på hemmaplan. Jag vill påstå att ert företag inte kommer att lyfta som det ser ut nu, så gör inte misstaget att flytta in i nya lokaler och starta verksamheten från stillastående. Se till att komma till rätta med fokusproblemet och få in löpande beställningar från en någorlunda upparbetad kundbas.[br][br]Som sagt, syftet är inte att racka ned eller provocera, utan att få igång en tankeprocess. Kom ihåg att det är mycket enklare för mig som utomstående att bedöma och hitta problemen.
3
Tack för sådan värdefull information. Det är mycket viktigt för mig. Nu finns det många alternativ för utlåning och jag är förespråkare för att det är absolut nödvändigt att undersöka information om detta eller det andra företaget, den bank från vilken du vill ta ett lån. På webbplatsen [url]https://smslansnabb.se/smslan[/url] hittade jag detaljerad information om SMS-utlåning. Jag förstår att jag måste vara smart när jag tar ett lån via SMS och analyserar allt noggrant.
2
Tack för informationen

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.