Avdrag Bredband, rum, m.m

23
Hej hej
Jag har letat bland trådarna men hittar inte svar på min fråga. Jag kommer så småningom att dra igång mitt företag. Försäljning via internet med bla webshop. Jag är på väg att byta bostad och i min nya bostad finns utrymme för ett rum att ha lager, kontor m.m.

Detta rum kan jag hyra ut till mitt företag och det innebär ju att jag kan dra av hyra, lite el, inredning m.m. Sen till bredbandet, självklart ett måste för firman då hela verksamheten bygger på det. Tyker ni att jag skall ha bredbandet på firman? Och även teleabonnemanget? Eller skall jag stå för det privat och dra av det som en kostnad för företaget? I och med flytten så kan ju nya avtal tecknas med teleoperatörer.

Kanske kan man ha ett privat teleabonnemang? och sen ha bredbandet på firman?

Någon som har det så här eller liknande?

/Helena
1324
2
Skatteverket brukar inte godkänna avdrag på saker man skulle ha haft iallafall. [br]Och vad gäller kontor så finns det en schablon på 2000/4000 per år om man uppfyller kraven på 800 timmar på kontoret per år. [br][br]Vad gäller lager så kan du dock dra av om detta rum är inrett för företaget och det inte används för någon som helst privat förvaring. [br][br]Sedan kommer detta med telefon och bredband. Skatteverket anser att alla hushåll i Sverige har dessa fasiliteter. Och eftersom man bara får dra merkostnaden på företaget så brukar dom ge avslag för ett normalt ADSL abonemang om detta är det enda man har i hushållet. Ev kan man dra av utrustning som gör att fler kan använda bredbandet samtidigt (ex en router) . Och ev kan man dra merkostnaden om hastigheten måste vara högre än man normalt skulle haft (hur man nu visar detta) .  Sak samma med telefon. Alla har telefon. Så  man får bara dra av för samtalen på hemmatelefonen. [br][br]Om man nu inte vill sitta och räkna telefonsamtal när räkningen kommer är det ju alltid bra att ha en extra telefon för företaget så alla samtalen hamnar där. [br]Har man nu bredband kanske man skall välja IP telefoni för företaget så sparar man pengar. Själv kör jag Megaphone. [br][br]Hans
23
Så bäst vore om Företaget står för bredbandet?[br][br]Det var en som sa till mig:[br][br]"det spelar väl ingen roll, det är ju ändå du som betalar eftersom du har enskild firma"[br][br]Men försöker man inte skilja så gott man kan på det privata och företaget.[br] :blink[br][br]/Helena
1324
2
OK det bästa är ju att ha helt separat. dvs en hemtelefon med bredband och en jobbtelefon med bredband. Och då får man dra av allt som har med företaget att göra. [br][br]Men det dumma i detta är ju att man har 2 utgifter för bredbandet vilket förvisso den ena är avdragsgill. Men summan blir ju ändå att man har kostnader på ca 1,5 bredband i slutändan.[br]Därför slutar det med att man kanske bara har ett bredband istället då det är billigare och går att använda både privat och för jobb. [br][br]Och då säger skattemyndigheten att detta bredband skulle du haft iallafall. Det har alla hushåll i detta land 2008. Så det kan inte dras av då det inte är en merkostnad. [br]Sedan kan man tycka vad man vill om det. [br][br]Sak samma med kostnaden för telefonabonemanget om man bara har ett. Alla hushåll har telefon och den enda merkostnad du har är samtalen. Så dessa kan dras av. [br]Å andra sidan är det jobbigt att varje månad läsa telefonräkningen och summera jobbsamtalen. Så här är det kanske värt att ha ett extra nummer. Särskillt när det inte kostar så mycket om man har IP telefoni i slutet. [br][br]Hans
46
[quote author=Granen link=topic=3728.msg17327#msg17327 date=1207476974][br]Så bäst vore om Företaget står för bredbandet?[br][br]Det var en som sa till mig:[br][br]"det spelar väl ingen roll, det är ju ändå du som betalar eftersom du har enskild firma"[br][br]Men försöker man inte skilja så gott man kan på det privata och företaget.[br] :blink[br][br]/Helena[br][/quote][br]Har du enskild firma så är det du som är företaget. Däremot kan du låta firman stå för kostnaden, men du kan inte registrera abonnemanget på någon annan än dig själv eftersom din enkilda firma inte är en juridisk person - till skillnad mot ett Aktiebolag.[br][br]Vissa tror att bara för att man tar ett "Företagsabonnemang" så är det automatiskt avdragsgillt, men så funkar det inte. Skatteverket bryr sig inte om vad abonnemanget heter, utan det blir förmodligen avslag på att få dra av det på företaget eftersom du hade haft ett telefon eller bredbandsabonnemang ändå.[br][br]/ TT
5
Testar att starta upp denna tråden igen med en följdfråga: Ska starta ett företag med e-handel, kan jag skriva kostnaden för en laserskrivare -och då även en ny router- på företaget då det medför att jag kan ha skrivaren trådlöst inne i klädkammaren? Skrivaren borde man kunna dra momsen på, men vad säger dom om routern? Företaget kommer drivas från hemmet till en början.
Med vänlig hälsning Emil Nygren, PrylPelle.se Din prylbutik på nätet! www.prylpelle.se
1069
139
Ja, jag tycker absolut du ska bokföra både skrivaren och routern på företaget. Du behöver ju dem för din verksamhet.
5
Okej tack för det svaret! Kom även på en annan grej, köpte en systemkamera för ca 4000 kr under förra mellandagsrean och den kommer jag ju definitivt behöva använda nu för att fixa proffsiga bilder att lägga upp till varorna i min webbshop. Är det möjligt att göra momsavdrag för denne? Behöver jag i så fall räkna på någon slags värdeminskning av den fram tills min företagsstart nu i december 2012?
Med vänlig hälsning Emil Nygren, PrylPelle.se Din prylbutik på nätet! www.prylpelle.se
1069
139
Det har varit så att momsen inte är tillåten att lyfta för sådant som inköptes innan företagsstart/momsregistrering, vet dock inte om det fortfarande är så (har läst annat någonstans). Ett år innan företagsstart är gränsen för inköp innan start och då bokförs hela inköpet (även momsdelen) på ett kostnadskonto. Värdeminskning eller inte är väl en gråzon.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.