Mojo här på forumet är duktig grafisk formgivare. Hör med honom, han har säkert många värdefulla tips.
Tack heal!
[quote author=macke p link=topic=3798.msg17677#msg17677 date=1208765420]
Jag funderar på att starta upp en verksamhet där jag gör företags- och kundtidningar. Jag jobbar idag som skribent för olika tidningar och webbsidor och vill verkligen köra igång en egen verksamhet. Jag har dock ingen erfarenhet från den företagstidningar och därför tonvis med frågor. Förhoppningsvis kanske någon kan hjälpa mig lite på traven.
[/quote]
Vi har alla olika mål för vår idé men det finns en fördel om man kan bygga det med en viss förankning. Att köra igång egen verksamhet är inte alltid lika lätt som det verkar men här på forumet finns måga goda tips och råd. Om vi nu utgår från att som du skriver att du idag skriver för olika tidningar och webbsidor så ger det dig en fördel i att du normalt vet hur den processen går till och känner dig tillitsfull och bekväm i rollen som producent. Att du nu vill lägga till med att driva eget och hålla ett övergripande ansvar för hela koncept är både stimulerande och men främst enormt utmanande. Att du inte har erfarenhet just av denna typ av tidningar gör det inte helt lätt för dig.
[quote author=macke p link=topic=3798.msg17677#msg17677 date=1208765420]
* Är det någon som har erfarenhet från denna bransch? Finns det några utsikter?
* Vilka tror ni är framgångsfaktorerna?
* Jag har ingen erfarenhet av lay-out, måste jag ta in hjälp för detta tror ni eller går det att lära sig skapligt fort?
[/quote]
1. Ja, och endast om du har några klara och säljande mål. Det är viktigt att förstå att en tidning inte enbart ska verka för sina egna mål utanför för kunden och kundens målgrupp.
2. Att vara marknadsmedveten och våga kommunicera med kund och kundens målgrupp. Att förstå att kunden har egna avsikter med en företags/kundtidning som är viktiga att verkligen ta till sig av. Kunden kommer se tidningen som en bra informations och reklamkanal därför är det viktigt att man lyckas skapa dem värdena men samtidigt håller tidningen på ett neutralt och intressant sätt så att kundens målgruppen verkligen tar till sig av de budskapen och den information som ges. Satsa på seriösa mellanstora företag än småföretagare, dem blir lättare att arbeta med då de i regel har färdiga profilprogram att jobba utifrån och att de normalt har förståelse för att sådana här saker kostar. Deras målgrupp är också större vilket minskar kostnaden per enhet.
3. Om du inte kan layout (Gillar ordvitsen lay-out i frågeställningen) så kommer du behöva ta in hjälp för detta. Grafisk design/layout är ett yrke och det tar ett bra tag att lära sig effektivt att hantera programmen för en löpande produktion. Din inriktning kommer vara just en löpande produktion där du kommer ha höga krav på deadline i flera led. Deadline i texter, bilder, korrektur, layout, tryck och distribution mm. Eftersom en tidning gärna ska vara 'up to date' så gäller det att vara beredd på snabba vändningar om vilka artiklar eller annat som ska in och tryckas på i tidningarna. Normalt har en tidning minst en grafisk designer och en originalare. Den grafiska designern skapar känslan färg, form och placering för tidningen och originalaren skapar trycksaksoriginalen i en mer teknisk process utifrån den grafiska designers skisser/underlag. Om du köper Grafisk kokbok 3.0 (ISBN 10: 91-7843-224-3, eller ISBN 13: 978-91-7843-224-0 utgiven av Bokförlaget Arena) så kan du få en 452 sidig övergripande insyn i den grafiska processen, vilket jag kan rekommendera. Jag antar att du inte kommer ställa frågan nu om du måste ta in hjälp för att trycka eller om det går bra att du köper en tryckpress själv och kör igång.
:OMG
[quote author=macke p link=topic=3798.msg17677#msg17677 date=1208765420]
Jag ritar lite på en budgetprognos men har jättesvårt att få den rimlig inte minst då jag har svårt att uppskatta både prisbilden och även hur mycket jobb skulle kunna få.
[/quote]
Det är svårt att rita på en budgetprognos tills du har ställt alla kostnader mot vad du måste ha in för att driva runt. Du måste således ha alla kostnader för sidantal grafisk produktion och tryckning.
Lättast är just att räkna kostnaden per sida. då vet du inom vilken budget du kan röra dig. kom ihåg att en sida i en tidning är en del av 4 sidor om tidningen häftas. Så för varje sida du måste sälja in ska du sälja in 4 sidor. Om du viker ett a4-ark så förstår du vad jag menar.
En tanke kan vara att internt behålla annonseringen. Kan tidningarna reklamfinansieras från annat håll så kanske det kan subventionera priset mot kund om du äger rätt till att sälja annonserna. Så kan du nå de mindre företagen.
[quote author=macke p link=topic=3798.msg17677#msg17677 date=1208765420]
* Vet någon hur jag tar betalt för sådana tidningar? Säljer jag in reklam på tidningen som jag får del av eller betalar min kund ett fast pris?
Jag är så klart väldigt tacksam för alla tips och råd jag kan få! Vad jag bör kolla innan jag kör igång och vad som kan vara viktigt att tänka på i uppstarten.
Tack på förhand,
Marcus Persson
[/quote]
Din kund avgör vad den vill köpa in. Hur mycket kunden vill köpa in bör du inte ta som en första diskussion utan se till att sälja in tanken till att börja med så vet du vart det lider.
Tänk på att många företag oftast har egna bildbanker att utgå från som material att presentera verksamheten och deras produkter. Det gör priset lite billigare för dem när de slipper köpa in sådana kostnader externt. Se alltid till att du har rättigheter avtalade för omfatnning och bruka av bilder så du vet vad som gäller. Det kan bespara många oväntade kostnader. Precis som när du skriver så arbetar fotografer och tecknare efter upphovsrättslagen så den kan vara en fördel att kunna.
Se till att bygg upp en bra och trygg relation med ett tryckeri som du vet kan leverera i tid och löpande. Det ger dig fördelar att kunna pressa ner priser att arbeta med ett och samma färgprofilsystem (ICC-profiler) för tryck. Om de höjer priserna så byt tryckeri. Kan du samköra tryckningar så blir det också i regel billigare.
Tidningar ska normalt ha ISBN nr och levereras som pliktexemplar det kan du läsa mer om på
www.kb.se/forlag-tryckeri/ Det är mycket att hålla koll på så var beredd på att arbeta och se alltid till att hålla deadline. A & O.
Med vänliga hälsningar
Magnus Olsson
Uddatorp AB