Kontering av Överlåtelse, hur gör man?

3
Hej!
Hur ska man kontera en överlåtelse? Har både varor och inventarier att sälja.

Tänkte att bara kontera checkonto mot försäljning av varor (momsfri) och inventarier. Men såg att inventarier blev minus. Verkar vi sålde den för mer ön vad den var värt 😃 Ska det inte nollställs på något sätt?

589
1
Har du någon gång bokat någon avskrivning på inventarien? Det påverkar bokningen.[br][br]Men generellt (har inte tagit hänsyn till moms här, om det är momspliktig verksamhet ska du, som vid annan försäljning, lägga på moms vid försäljning av inventarien):[br][br]Säg att vi för två år sedan köpt en inventarie för 100 000 kr. Bokat på konto 1220 Inventarier, debet. [br]I två år har vi skrivit av inventarien med 20% per år. Alltså totalt 40 000 kr. Bokat på konto 1229 Ackumulerade avskrivningar på inventarer, kredit. [br][br]Vi har alltså ett kvarvarande bokfört värde på 60 000 kr.[br][br]Men nu säljer vi inventarien för 80 000 kr. Den bokningen blir så här:[br]1930 Bank debet, 80 000 kr[br][br]1210 Inventarier, kredit 100 000 kr[br]1219 Ack. avskrivningar, debet 40 000 kr[br](här bokar vi alltså bort inventarien från balansräkningen)[br][br]3973 Vinst vid avyttring inventarier, kredit 20 000 kr.[br][br]Sådär, nu har du bokat hela försäljningen och fått bort inventarien från balansräkningen, samt bokat upp vinsten på 20 000 kr.
3
Tack för ditt svar, 3973 var det konto jag har litat efter.[br][br]Vi är en vanlig vinstdrivande handelsbolag, men Skattemyndigheten har de sagt att man inte betala moms vid överlåtelse. Vi försökt men då sa dem det. För att förklara om vår överlåtelse kan jag även säga att det var inte företaget som överlåtits, bara butiken. Vi behållit själva företaget och driver lite på internet. Det har vi förklarat till skattemyndigheten så att allting ska vara OK.[br] [br]Jag har faktiskt inte gjort avskrivningar, summan rörde sig om 25 tusen. Tyckte det var väl lite.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.