Nu har jag inte direkt koll på hur utbrett detta är inom bärbart.
Ska du köra tunga applikationer så som Photoshop och Dreamweaver där filer tenderar till att bli omfattande speciellt i PS om du kommer arbeta med bildskapande för tryck, så bör du rikta in dig på en kraftfull dator. Finns en del hyfsade bärbara idag för att hantera detta men de flesta är på Mac-sidan.
Cache-minnet är ett temporärt lagringsutrymme se
sv.wikipedia.org/wiki/CacheDet första du ska ta i beaktning är hur snabbt du själv arbetar och att alla delar är lika viktigadem har et tsmaband och samspel som bör överensstämmas. De flesta processorer idag är bra men oftast är det datorerna som är uppbyggda av bättre begagnade delar som tyvärr kan stjälpa kraftfulla komponenters möjlighet. En vanlig sådan del som man missar är processorns FSB (Front Side Bus eller även kallad Databushastighet brukar benämnas som ex FSB 800 MHz) Det gäller då för övriga delar att de har samma FSB annars sänks hastigheten till den lägsta i kedjan. En bra dator
idag innehåller i Dubbla eller fyrkärniga Dual-Core processorer.
Ramminnet är arbetsminnet och du bör minst ha 2 GB ram helst 4 eller 8 GB om möjligt.
Finns oftast en hel del olika minnestyper att välja på så som ECC mfl. Kan vara bra att läsa på lite mer om det.
Ett kraftfullt grafikkort är alltid att föredra för att avlasta lite av arbetsminnet (RAM) Det finns bra integrerade grafikkort men jag skulle undvika dem då de inte ovanligt bygger på gammal teknik. Också bra om grafikkortet har portar ut för att koppla till extern skärm (Men det har de flesta bärbara i dagens läge.)
I photoshop har du dessutom möjlighet att nyttja valda hårddiskar som Primära och sekundära Scratchdiskar vilket du själv anger storleken på. Detta är väldigt nyttigt just med riktigt tunga filer på över 150 mb. Därför är det bra med stora hårddiskar helst RAID-diskar som vanligt nyttjas inom grafisk produktion. Även bra at tkomplettera med en bra extern disk för Backup.
För photoshop rekommenderar jag minst en skärm på 17 tum då man arbetar mycket med olika paletter öppna. Ett bra grafikkort hjlper här också till då man i regel kan höja upplsöningen på skärmen så att man får plats med mycket på liten yta.
Tänk på att de flesta datorer idag blir ganska varma och värme påverkar hastigheten negativt på processorn om den inte har bra kylning. Därför är det alltid bra att undvika plastdatorer som lagrar värme och istället satsa på metall som leder ut värme.
Det finns ett märke jag idag skulle undvika då det ryktesväg går mycket dåligt för företaget och där kunderna då riskerar att förlora sin support om inte företaget lyckas stärka verksamheten. Men jag vill inte gå in på det här och peka på speciella märken.
Om du inte har koll på det så kolla lite med tonåringarna vad de har för 'våta' dator-drömmar till spel. Oftast är speldatorerna idag så pass kraftigt modifierade att de funkar utmärkt både för spelandet i sig och för att ha som arbetsdator rent grafikmässigt. Jag har kontakter in på Dreamhack och vet att en av deras datoråterförsäljare som de nyttjar är www.datorbutiken.com kanske kan vara en bra start at ttitta på utan att jag direkt kan ge några rekommendationer.
En snabbkikning fann jag dessa men har inte kollat närmre:
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASG70S-7T008J
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=HPPAVDV9791
Men självklart ska du kika runt, det finns många bra och prismässigt rimliga leverantörer av idag och de flesta har webbsidor. kanske det finns någon här på forumet som säljer datorer som kan erbjuda dig ett lämpligt paket?
Med vänliga hälsningar
Magnus Olsson
Uddatorp AB