Bokföra avdrag för arbetsrum i egen bostad

68
Hur bokför man schablonavdraget för arbetsrum i egen bostad? Eller är det nåt avdrag man bara ska fylla i någonstans i deklarationen utan att ta upp det i bokföringen?
321
9
Ja, det är ju inte företaget som gör avdraget, utan du som privatperson/bostadsinnehavare. [br][br]Filibastis[br](Numera bloggare, [url=http://www.forsta-hjalpen112.se]www.forsta-hjalpen112.se[/url] )[br]
Mikael Lundgren - Utbildningar/produkter inom HLR o Första-hjälpen

Lundgren Creative Health & Safety AB
http://www.l-c.se
http://www.hlr-instruktorsutbildning.se
http://www.defibrillator-hjartstartare.se
http://www.skanehlr.se
1324
4
När jag var på skatteverket på information om nya NE/Bokslutet så sa damen att denna summa skall vara med på totalen av R6 på NE/Föreknlade bokslutet. [br][br]Så det enklaste är väl då att bokföra lokalkostnader/egen insättning 31/12 med en handgjord verifikation. Så kommer dem med automatiskt om man nu har bokförings program som skapar bokslutet.[br][br]Hans[br]
68
Skriver man in det på R6 utan att ta med det i bokföringen så kommer ju R11 (bokfört resultat) att vara något annat än det bokförda resultatet... Om skatteverket sedan gör en revision och undrar varför deklarationen säger lägre resultat än bokföringen så gäller det ju att man då kommer ihåg det avdraget.
1324
4
[quote author=sm2uyn link=topic=3786.msg17611#msg17611 date=1208441498][br]Skriver man in det på R6 utan att ta med det i bokföringen så kommer ju R11 (bokfört resultat) att vara något annat än det bokförda resultatet... Om skatteverket sedan gör en revision och undrar varför deklarationen säger lägre resultat än bokföringen så gäller det ju att man då kommer ihåg det avdraget.[br][/quote][br][br]Ännu en anledning att bokföra in det. Då stämmer R6 och bokföringen[br][br]Hans
2360
49
Du har rätt att dra av 4000:- om du har företaget hemma och abetar mer än 800 tim/år sedan finns det flera varianter men det brukar ta några vändor inom olika skatteinstanser.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
589
1
Nej, schablonavdraget ska inte bokföras. Det är ett avdrag som du som privatperson gör för att din firma utnyttjar din bostad. Således inte en kostnad i rörelsen.
1324
4
Jörgen. Med vår nya NE och Förenklade bokslut . Var gör man det avdraget?[br][br]Och lars. Det är 4000:- om man bor i lägenhet. Bor man i villa är det bara 2000:-[br][br]Hans
2
[br]Har man en enskild firma och upprättar en förenklat årsbokslut ska det mesta bokföras. Därför ska företagarens privata nyttjande av tillgångar (ex. bilförmån) bokföras och även företagets nyttjande av privata tillgångar (milersättning för privatbil, arbetsrum i hemmet o s v.)[br][br]Så upprättar du ett förenklat årsbokslut ska schablonavdraget bokföras som en lokalkostnad och motkonto blir egen insättning (ökar eget kapital). Verifikationen på transaktionen blir en bokföringsorder.
1073
139
Ja, det är helt riktigt att numer ska det mesta bokföras. Ifall våra kära myndigheter har tänkt klart där är dock tveksamt.[br][br]Ta exemplet med bilförmån, vad händer vid en 50/50 delad verksamhet? Ene delägaren har en förmånsbil, den andre inte. Resultatet som höjts genom den bokförda förmånen delas lika och det innebär att den som inte har bilen får skatta för hälften av den andres förmån.[br][br]Numer kan?/ska? man även bokföra periodiserings- och expansionsfonder. Hur bokför man det ifall man har flera var för sig bokförda verksamheter där någon går i vinst och någon i förlust?[br]
589
1
OK. Kanske får uppdatera mig då. Visste faktiskt inte att man ska bokföra sånt här, så har det ju inte varit tidigare.[br][br]Får skylla på att jag inte har mer än en enskild firma som kund (man har ju normalt inte många såna som revisor).  :P
2360
49
Hans, varför jag inte tog upp de 2´som är helt rätt var för att där finns det så många domar som säger något helt annat och jag har själv dömt ett flertal fall där det varit mycket mer.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
589
1
Åhh f-n, är du domare alltså?[br][br]För jag vet ingen annan som kan döma, nämligen.
2360
49
I företagsskattenämnd är vi flera stycken som beslutar hur ärenden bl.annat arbetsyta i bostad ska bedömas. Vi kallas Nämndemän likadant när jag suttit i tingsrätt. En del av ärenden från skv går vidare dit men då gäller det brottmål medan i företagsskattenämnd gäller enskilda som inte är nöjda med ex.vis 2000 i avdrag.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
68
Jag fick följande mail från Skatteverket idag:[br][br][quote="Skatteverket"]Schablonavdrag för arbetsrum i egen bostad ska bokföras över eget kapital (+) och övriga inköp (+). Se exempel sidan 18 i broschyren (SKV 282) Bokföring, bokslut och deklaration del 1.[/quote]
17
Är det inte så att man dessutom ska kunna bevisa att man inte använder ytan till annat-att den ska vara avskild från övriga bostaden? Det sa de på skattemyndighetens informationsträff i alla fall. Jag har inte vågat mig något avdrag...
1324
4
[quote author=javabrada link=topic=3786.msg30459#msg30459 date=1263077652][br]Är det inte så att man dessutom ska kunna bevisa att man inte använder ytan till annat-att den ska vara avskild från övriga bostaden? Det sa de på skattemyndighetens informationsträff i alla fall. Jag har inte vågat mig något avdrag...[br][/quote][br][br]Du fick svaret på en annan fråga. men för schablonavd gäller 800 timmar . klart slut. [br][br]hans
17
Okej, tack

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.