Telefonsäljare

83
Som företagare får man kopiöst mycket samtal från telefonsäljare som ska sälja allt från annonsplatser till tvättmedel  :nono Hallå, tvättmedel... ???

Jag har tröttnat fullständigt på dessa terrorister  :evil:
På nått sjukt sätt så måste ju deras telefonsäljande fungera, de skulle ju dö ut själva annars tycker man.... :-\

Börjar samtalet med liknande fraser - "Hej, jag vill prata med den som är ansvarig för er marknadsföring, eller hemsida, eller bla bla bla" då slänger jag på luren rakt i örat på dom. Grrrrr

Ibland försöker jag dock kränga på terroristerna mina prylar, eller försöka byta emot deras prylar/tjänster eller vad det nu må vara.... Liksom bara för att vara jobbig tillbaka  😛

Och när de frågar efter annonsansvarig på företaget svarar jag - Nä du förstår att han som är annonsansvarig är på tjänsteresa i sydostasien resten av året, men jag kan be att han ringer dig när han är tillbaka *klick*  :LOOOL

Hur gör ni? Låter ni dem hållas, ni kanske rent av köper 3 ton tvättmedel, annonsplats á 2 sidor i nån okänd tidning ni aldrig ens hört talas om, självklart behöver ni nytt telefonabbonemang varanan vecka också...

:roll:
5
Förra veckan var det en som ringde, [br][br]han; Hej det är från Google Marketting, finns det möjlighet att prata med webansvarig?[br]Jag; Då har du kommit rätt.[br]Han; Va tur då kom jag rätt med en gång.[br]Jag; Vad vill du sälja ?[br]Han; Har ni bra placering på google ?[br]Jag; just nu så har vi inte de för att vi har just gjort en ny hemsida, och vi väntar på att den ska bli indexad rätt.[br]Han; vad har ni för position?[br]Jag; inge specielt vi ligger på sida 3 av sökresultaten.[br]Han; ni vill inte hamna bland dom top 3 ?[br]Jag; (som var lite bizzy av att jobba) Njaae de tror ja inte, vi har så mycket jobb att vi vill inte ha mer.[br]Han; ööhhh... Har ni så mycket jobb ?[br]Jag; jo visst är de så.[br]Han; Men ehh... hur gör vi då?[br]Jag; Vilket företag jobbar ni för ?[br]Han; Ja jag sitter inte direkt på google, men vi är ett företag som hjälper andra företag att komma på högre posionering. ( Som hade en underkategori i deras företag som hette Google Marketing)[br]Jag; Okey, men du vi har så mycket jobb att vi inte vill ha mer, plus att om jag vill hamna högre upp så fixar jag det själv.[br]Han; Jahopp... då är det inte mycket att göra någonting åt ..[br]Jag; nää .. [br]Han; Tack och hej då ..[br][br][br]Finns det inge någon tjänst som NIX fast för företagare ?[br]
3
Vad var de konstiga med det samtalet?[br]Ni behövde inte deras tjänst men vad hade hänt om du behövde nya kunder? Kanske hade det då varit det bästa samtalet du fått på flera månader  :nicka[br][br]Jag jobbar själv som säljare och förstår inte denna hets mot telefonförsäljning. Visst finns det dåliga telefonsäljare men är det inte bara att tacka nej? Ni är väl inte tvingade att köpa bara för att de ringer? Eller känner ni så  :mrgreen:
5
Hehe, jo det var väl okey, om man tar det på en okey sätt...[br]Har haft folk som ringer och är otrevliga och sen slänger på luren ( Så får man väl ingenting sålt?)[br]Har en tjej kompis som jobbade med det förut och en kill kompis som gör det nu... Har hört en del, hur otrevliga människor är osv, men ofta rings det när folk är i tighta situationer... Det är väl klart man blir lite irreterad, eller när dom ringer kl. 21-22 på kvällarna och man bara vill ta det lugnt.[br][br]Men visst det är ett jobb de med....
83
[quote author=Rambo link=topic=3933.msg18492#msg18492 date=1211806580][br][br]Jag jobbar själv som säljare och förstår inte denna hets mot telefonförsäljning. Visst finns det dåliga telefonsäljare men är det inte bara att tacka nej? Ni är väl inte tvingade att köpa bara för att de ringer? Eller känner ni så  :mrgreen:[br][/quote][br][br]Primärt så ligger nog irretationen i att telefonförsäljare upptar min tid för tjänster/produkter jag är ointresserad av. Sedan ska de alltid argumentera och ifrågasätta varför jag inte vill annonsera i deras för mig okända tidning som har sååå många läsare...[br][br]Vad är då din definition av en bra resp. dålig telefonförsäljare?[br][br]Jodå man kan tycka att det bara är att tacka nej, men då fortsätter de in i absurdum med varför man inte är intresserad av deras produkter/tjänster. De har extremt svårt att bara ta ett nej![br][br]Du som är telefonförsäljare! Hur många samtal måste du ringa för att få avslut?[br][br]
49
Jag har ofta inte tid att leta efter bra lösningar för vårt företag så jag tycker att det kan vara bra att det ringer folk och presenterar dem för mig  :). Däremot ska jag villigt erkänna att det oftast inte är något att ha men så länge de är trevliga och kan fatta att ett nej är ett nej (vilket oftast är deras största bekymmer) så är det lugnt för mig del. Men visst, ibland är man inte på sitt bästa humör och då är det tyvärr så att de lätt blir förmål för min ondska...
cigarrspecialisten.se
149
Dom värsta är alla dessa som skall sälja telefonabonnemang, de ringer ju varannan dag.[br]Både jag och min flickvän har företag, så de ringer u dubbelt också.. Ibland pratar man med samma företag 2 ggr per dag, Tele2 har jag tackat nej till 6 ggr den här månaden!!
22
Till mig ringde det en skön snubbe. Han ville sälja en tjänst som spärrar telefonförsäljare att ringa till företaget. Låter lite motsägelsefullt.  :vissla
1616
6
[quote author=Brolin link=topic=3933.msg18494#msg18494 date=1211811343][br]De har extremt svårt att bara ta ett nej![br][/quote][br][br]Jag har en kul mugg hemma med tryck på som säger ganska mycket i sammanhanget:[br]"Salesmanship begins when the customer says no"
Må väl!
16
Jag skäms ibland att jag slänger på telefon när det ringer en försäljare, MEN dom som retar mig mest är de som börjar med "tjena läget?" och låssas som att vi känner varandra eller något liknande för att efter lite kallprat går över till att börja sälja...[br][br]Tror jag inte kan bli mer förbannad än jag blir på dessa, man känner ju på sig att det troligvis är en försäljare MEN tänk om man förstår fel också skulle det vara en kund... Så man får vackert sitta och prata en stund *SUCK*
mitt företag: www.dvdkopiering.nu
2360
49
Mojo, du  har helt rätt, och så en liten sak till, rätt tidpunkt. När jag säljer något är det alltid rätt tidpunkt.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
23
[quote author=dave.hugo link=topic=3933.msg18498#msg18498 date=1211819444][br]Dom värsta är alla dessa som skall sälja telefonabonnemang, de ringer ju varannan dag.[br]Både jag och min flickvän har företag, så de ringer u dubbelt också.. Ibland pratar man med samma företag 2 ggr per dag, Tele2 har jag tackat nej till 6 ggr den här månaden!![br][/quote][br]Samma här.[br]Visst, telefonsäljare gör sitt jobb så jag har inte (så) mycket emot när olika företag ringer. Men när SAMMA företag ringer om samma sak  X antal ggr. då blir jag rejält irriterad.[br]Tror inte det finns en tjänst som NIX.  :([br]Men FINNS det så dela gärna med er för dit ringer jag på en gång i så fall.  :nicka
Bra ställe att börja gräva på -
http://programguiden.se : http://www.hotscripts.com : http://www.opensourcecms.com : http://www.ekonomiprogram.biz : http://www.hosting-review.com
1616
6
Jag drog mig till minnes denna tråd: http://www.foretagande.se/component/option,com_smf/Itemid,10011/topic,3034.0/[br][br]Dock verkar inte länken längre vara aktiv. Kanske finns det fler trådar om liknande i forumet försök gärna använda sökfunktionen i forumet och sök på ledord så son NIX, Reklamspärr etc etc.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
1324
4
På tal om att ringa vid rätt tidpunkt. Själv sitter jag en del i Thailand och jobbar. Men har då med min IP telefonbox så det fungerar bra att ringa/få samtal. [br][br]Men eftersom dom flesta telesäljare ringer mellan 19 och 21 svensk tid blir det lite fel ibland. Eftersom klockan då är 24 - 02 där nere. [br][br]Hans
640
9
Hej! [br][br]Verkar märkligt att ni som företagare vill "NIXA" vissa säljkanaler. Hur tänker ni att det ska fungera på lång sikt? Ska man kunna spärra alla former av marknadsföring som man stör sig på så lär vi få problem i företagar Sverige. [br][br]Jag har svårt att tro att säljare ringer ihjäl sig till någon som tydligt säger NEJ TACK till någon. Problemet för mig (som säljer på telefon bland annat) är alla dessa darrande fegisar (ursäkta uttrycket) som inte vågar säga NEJ. Dom ber en skicka en offert och återkomma om någon vecka. På så vis tror dom säljaren glömmer bort dom. Det kostar mig arbetstid och tro tusan att jag "jagar" personen ifråga till han tagit ett beslut. Det har ju kostat mig arbetstid = Pengar. [br]Bara för att jag säljer i telefon så jobbar jag inte gratis  :o[br][br]Ett tips till er telefonsäljare som läser detta är att vända er till större företag. Dom har mycket större respekt för er och sin egen arbetstid och där får man tydligare svar. Ett NEJ gör mig inget och kostar mig nada. Folk som inte vågar ta ett beslut är min största utgift  :vissla[br][br]Ett tips till inköpare är att vara tydliga, utan att vara otrevliga. Det tjänar alla på. [br][br]MVH[br][br]R[br][br]
23
Jag säger nej och jag inte är intresserad inom loppet av 20sec. till 1min.[br]Det är helt uppenbart att de flesta av dessa telefonsäljare / företag helt saknar register på redan uppringda företag dessutom.[br]Sedan handlar det inte om att spärra alla former av marknadsföringar, det handlar enbart telefonsamtal och om att dessa olika försäljare tar upp MIN arbetstid som också kostar pengar. Jag har bättre saker för mig att sitta att upprepa samma förklaring gång på gång om varför jag inte vill nappa. Visst jag kan bara säga NEJ som du säger och slänga på luren, men jag har heller ingen lust att vara otrevlig med personer som bara gör sitt jobb.[br]Sedan vad vet du om folk storlek på företag i den här posten ...[br][br]Sedan är det ju så att utan alla "dessa darrande fegisar" som du uttrycker det hade telefonförsäljare vart utan jobb. I dags läge med alla dessa "igelföretag" som säljer onödiga tjänster för överpriser, så hade de inte haft några kunder överhuvudtaget om folk var tydligare och sagt ifrån med en gång, så där håller jag med.[br]Denna "nya" sälj variant att sluta avtal osv direkt över telefon anser jag fullkomligt vansinigt och oseriöst. Vill ni ha mig som kund, fine, skicka ett brev, email eller fax så man får lugn och ro att läsa igenom allt, men det är ju knappast det som majoriteten av tele.säljare vill. Stressa, pusha och sälj, sedan snabbt ring nästa ...
Bra ställe att börja gräva på -
http://programguiden.se : http://www.hotscripts.com : http://www.opensourcecms.com : http://www.ekonomiprogram.biz : http://www.hosting-review.com
9
Jag tyckte denna tråd var så intressant eftersom jag till en början måste fråga vad som skiljer en "telefonsäljare" mot en "säljare"?[br]Är en säljare någon som [b]inte[/b] ringer först utan bara kommer förbi kontoret och vill sälja?[br]Av min erfarenhet tycker jag det är mycket värre än att få ett telefonsamtal, men det kanske jag är ensam om att tycka?[br][br]Vad jag kan känna är att idag finns det för många OUTBILDADE säljare som bara "play the numbers". De blir tränade i att det viktigaste är att (1) lära sig att ringa maximalt antal samtal (2) försöka pusha igenom en deal och (3) lära sig att få högre träffstatistik. Den sistnämnda är sällan något som direkt är prioriterat utan kommer ofta av att personen i fråga själv måste ta tag i det hela (dvs utbilda sig själv).[br]Tittar man på callcenters så är det tyvärr så att den grundläggande utbildningen kan vara 4-8h sedan får man börja ringa kunder (har jobbat nära flera säljbolag både internt och externt i telecombranchen) för att lära sig "along the way".[br]Det finns inget som jag stör mig så mycket som när en säljare kontaktar mig utan att vara påläst om vårt företag, knappt kan sin egen produkt och inte tänkt igenom innan vad de kan göra för mig.[br][br]En bra säljare är en bra rådgivare.[br]Såg en sammanfattning på idg.se forum för något år sedan där en IT-konsult hade definierat 3 typer av säljare och det löd något i stil med:[br][br]Dålig säljare: Säljaren som kör sin pitch och visar du inget intresse tar de nästa kund (telefonsäljare?)[br][br]Okej säljare: Säljaren som lyssnar på vilka problem jag har och sedan försöker lösa mina problem med deras produkt.[br][br]Bra säljare: Säljaren som lyssnar på mina problem, lyckas identifiera problem som jag inte visste att jag hade och hittade lösningar på mina problem med förhoppning att en av hans/hennes produkter kunde lösa dem samt gav mig rekommendationer hur jag löser resterande.[br][br]Jag tror inte någon skulle neka till att om en "bra säljare" kontaktade dem, att de inte skulle vara villiga att lyssna och kanske rent av köpa på studs?[br][br]Det finns bara en hake, hur vet du om det är en dålig eller bra säljare som ringer om du lägger på direkt de presenterar sig eller slutar lyssna direkt du förstår att de vill sälja en produkt?[br][br]Jag säljer idag kontinuerligt vår tjänst (online backup till småföretagare) och VET att vår lösning är (i skrivande stund) den absolut bästa tjänsten i sitt slag på den svenska marknaden. Jag VET att den är kostnadsbesparande både i tid och pengar på lite sikt för ett företag oavsett storlek. Vi toppar det med att oavsett datakunskap får vi igång kunden då vi har utvecklat tjänsten (ja, helt själva, från A till Ö) och kan den på våra fem fingrar.[br]Att sälja per telefon är ett måste då tjänsten kostar 89 kr / mån (dvs det är allt annat än kostnadseffektivt att sälja den via personliga möten om det inte är en stor affär).[br]Utifrån detta borde det vara självklart att alla jag kontaktade (förutsatt att de inte är på väg att gå i konkurs, just tagit en tung investering eller valt en annan levarantör med ett bundet avtal) borde handla.[br]Ser jag till samtalsstatistiken så har vi en bra "hitrate" på 5% (dvs 1 på 20 köper) och det är efter att ha nött på i telefonen i ett års tid (innan det var det betydligt lägre).[br][br]Så för alla skeptiker som tycker att ett NIX-register för företag är en bra idé skulle jag önska att ni iaf tar med er tanken om att de minuter och timmar som telefonsäljare kan ta upp av er tid också kan möjliggöra att en "Bra säljare" ringer och kanske löser ett eller flera problem som skulle kunna kosta er betydligt mer i både tid och pengar.[br][br]
____________________________
Henrik Vinroth
Avtre AB
[email protected]
www.avtre.se
2066
22
[quote author=Henrik_Vinroth link=topic=3933.msg19537#msg19537 date=1218204486][br]Jag tror inte någon skulle neka till att om en "bra säljare" kontaktade dem, att de inte skulle vara villiga att lyssna och kanske rent av köpa på studs?[br][br]Det finns bara en hake, hur vet du om det är en dålig eller bra säljare som ringer om du lägger på direkt de presenterar sig eller slutar lyssna direkt du förstår att de vill sälja en produkt?[br][/quote][br][br]Problemet tror jag är att kategorin "dålig säljare" dominerar varför man blir trött och irriterad efter många samtal och inte är mottaglig även om världens bästa säljare skulle ringa efter 5 dåliga samtal.[br][br][quote author=Henrik_Vinroth][br]Så för alla skeptiker som tycker att ett NIX-register för företag är en bra idé skulle jag önska att ni iaf tar med er tanken om att de minuter och timmar som telefonsäljare kan ta upp av er tid också kan möjliggöra att en "Bra säljare" ringer och kanske löser ett eller flera problem som skulle kunna kosta er betydligt mer i både tid och pengar.[br][/quote][br][br]Skulle vilja ha ett register som spärrar alla samtal jag inte vill ha - problemet är tyvärr att jag måste ta samtalet innan jag vet om jag är intresserad eller inte ;)
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
9
Ja, jag kan inte annat än hålla med dig Jonathan![br]Beslutsfattare i större företag har ett ganska bra "spamfilter" mot säljare... tror det heter sekreterare!  ;-)[br][br]Dessa beslutsfattare får bara Bra säljsamtal eftersom de säljarna har sådan rutin och kan branchen så bra att de hittat sätt till att kringå sekreteraren!  ;D[br][br]Men jag kan inte komma ifrån att det bästa med säljare är ändå när de presenterar en idé om en produkt eller tjänst som jag inte visste fanns.[br]Yrkesskadad som man är så väntar jag inte med beslut, är produkten bra, säljaren ger mig svar på mina frågor och dessutom kan komma med ett erbjudande där jag mot för stunden bättre vetande, kan ångra mig i efterhand så hugger jag...[br]Det kanske finns ett bättre erbjudande någon annanstans men om jag inte inte sett det tidigare så är det högst osannolikt att jag kommer att lägga tid och energi på att söka efter det... särskilt som jag tycker att produktblad mm är otroligt drygt att läsa och i regel alltid hamnar i det runda pappersarkivet! :D[br][br]
____________________________
Henrik Vinroth
Avtre AB
[email protected]
www.avtre.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.