Bokföring av inköp med kreditkort

2
Jag har en fråga angående bokföring av kreditkort. Jag går t.ex. och köper pennor för företaget med företagets kreditkort för 100kr. Jag bokför då köpet med kvittot som underlag, med kvittons datum säg 10/4, på det här sättet

10/4
2419 Övriga kortfristiga skulder till kreditinstitut, Kredit 100kr
2640 Ingående moms, Debet 20kr
6110 Kontorsmateriel, Debet 80kr

Sedan får jag kreditkortets faktura från banken med fakturadatum 1/5 och förfallodatum 15/5. Då bokför jag att pengarna faktiskt dras från bankkontot, med fakturans förfallodatum som datum:

15/5
2419 Övriga kortfristiga skulder till kreditinstitut, Debet 100kr
1920 Checkkreditkonto, Kredit 100kr

Jag gör detta för att ha själva kvittot som underlag och inte kreditkortets faktura. Alternativet skulle det vara att inte bokföra något tills kreditkortsfakturan kommer och då bokföra fakturan som vilken faktua som helst (ponera att pennorna är det enda jag har handlat den månaden), med kreditkortfakturans datum som afärshändelsedatum på detta sätt:

1/5
2440 Leverantörsskulder, Kredit 100kr
2640 Ingående moms, Debet 20kr
6110 Kontorsmateriel, Debet 80kr

och sedan bokföra betalningen av fakturan på kreditkortsfakturans förfallodatum, dvs 15/5:

15/5
2440 Leverantörsskulder, Debet 100kr
1920 Checkkreditkonto, Kredit 100kr

I detta fall, måste jag på något sätt bifoga kvittona i kreditkortets faktura, antar jag.

Ett tredje alternativ jag ser är att strunta i kreditkortets faktura och bokföra med bara kvitton som om jag hade betalat dem med bankkort, dvs:

10/4
2640 Ingående moms, Debet 20kr
6110 Kontorsmateriel, Debet 80kr
1920 Checkkreditkonto, Kredit 100kr

Som ni ser är jag ganska grön 🙂. Vad är bäst att göra? Tacksam för hjälp.
68
Alternativ 2 går nog bort då jag knappast tror att du har momsen redovisad på kreditkortsfakturan.[br][br]Jag skulle nog välja alternativ 1. Då har du verkligen bokfört alla transaktioner och inga frågetecken borde uppstå när man letar några månader bakåt i bokföringen för att kolla upp något. Dessutom slipper du ju huvudbryt om vilka fakturor ska betalas utan att bokföras, vilket skulle bli fallet med alternativ 3.
2066
22
Alternativ 1 ser nästan perfekt ut :) Med en leverantörsreskontra får du ju även med leverantörsskulden du har mellan 1-15/5.[br][br]Alternativ 2 - Nja, kreditkortsfakturan utgör inget underlag till affärshändelsen/inköpet utan enbart för skulden till kreditkortfsöretaget/banken. Dessutom får du lätt problem med moms i fel månad.[br][br]Alternativ 3 - Problemet blir att summan på konto 1920 inte stämmer mot banken eftersom pengarna inte dras före den 15/5.[br]
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
2
Tack så hemskt mycket [b]sm2uyn[/b] och [b]Jonathan[/b] för era svar! [br][br]Det som ändå blir lite konstigt tycker jag är att jag inte bokför fakturan som "faktura" utan jag redan har bokfört affärshändelsen när jag bokför själva kvittot, om ni förstår vad jag menar. Annars borde jag göra en "mellanbokföring" på kreditkortsfakturans datum som följande:[br][br]2419 Övriga kortfristiga skulder till kreditinstitut, Debet 100kr[br]2440 Leverantörsskulder, Kredit 100kr[br][br]där jag för över köpet på kredit till en "vanlig" faktura. Men det är kanske att bli för petig. Problemet är när jag tar ut pengar på bankomaten. Om jag har något kvitto från bankomaten är det inga problem, för då blir det ungefär som i exemplet med pennorna:[br]Jag bokför det här den dagen jag tar ut pengarna:[br][br]2419 Övriga kortfristiga skulder till kreditinstitut, Kredit 100kr[br]1910 Kassan, Kredit 100kr[br][br]och sedan:[br][br]2419 Övriga kortfristiga skulder till kreditinstitut, Debet 100kr[br]1920 Checkkreditkonto, Kredit 100kr[br][br]på kreditfakturans förfallodatum. [br][br]Men om jag [b]inte [/b] får något kvitto på uttaget blir jag tvungen att ta kreditkortsfakturan som underlag för att bokföra just själva uttaget. Och "ännu värre" är med avgiften banken tar när man tar ut pengar från bankomaten, för avgiften finns med bara på kreditkortens faktura, vilket gör att jag blir tvungen att ta kreditkortsfakturan som underlag för det (och bara för det, om ni förstår). :nono
2066
22
Har du ett bokföringsprogram blir ombokningen på konto 2440 som leverantörsskuld automatisk och vad jag menade med leverantörsreskontra. Får du inget kvitto från bankomaten kan du bara skriva en bokföringsorder på det själv. Bankens avgifter för det redovisar de ju först i samband med din faktura och det är således helt ok att bokföra den posten då.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.