Snälla, ett exempel Import Tull Moms Skatt

11
Hejsan!

Jag skulle verkligen behöva hjälp av en kunnig människa som kan hjälpa mig att reda ut ett och annat som verkligen har snurrat till det för mig, men jag tror det är ganska så enkelt för den som kan det.

Allt som jag skriver här nedan är Exempel och är baserat för att få så enkla uträkningar som möjligt.

Jag funderar på företagsformen Enskild-firma


Exempel:

Jag importerar 100st elektronikprodukter från Kina, a; 100kr

total frakt: 1000kr

Det tot värdet inkl frakt skrivs på paketet till 8000kr (av säljaren)




Nu blir kostnaden för själva produkterna 10.000kr + frakten 1000kr

Alltså 11000kr betalar jag till säljaren i Kina. Jag får ju ett värde som blir

110kr/st och ska ju lägga på 25% moms vid försäljning. Låt oss säga att jag

säljer produkten här i Sverige för 200kr + moms, ger ju 200kr + 50kr moms

så till slutkund kostar det 250kr. Så mycket förstår jag. Om vi går tillbaka ett

steg och så tänker vi då dessa 200kr, då undrar jag dels om det är 200kr

minus 110kr/st ELLER minus 100kr/st som man ska räkna på, eller är det

strunt samma? Dvs, kan jag ta frakten och dela upp i antalet produkter och

lägga på som en kostnad? Men låt säga jag säljer de för 200kr + moms, jag

har då 90kr/st som är förtjänst och de 10kr som jag då lagt till som fraktkost

det borde jag väl kunna dra av mot vinsten som en direkt kostnad?


Eller tillkommer det ÄVEN 25% moms på det "deklarerade värdet", alltså i detta fallet

isåfall +25% på 8000kr = 2000kr extra, som i detta fallet ger ett "påslag" på 20kr/st?

Det borde ju då betyda att varje produkt har kostat 110kr/st PLUS 20kr/st inkl moms.

Alltså 130kr varav 10kr är frakt, 20kr moms. Om det är som det är i detta sista, så hur

mycket moms ska jag Då betala in till skatteverket vid en försäljning på 200kr + moms?

För att vid 200kr + 25kr moms, så borde det betyda att jag haft kostnader per produkt

som är 130kr, jag säljer för 200kr och gör då vinst på 70kr/st, momsen på 50kr betalar

jag ju in per såld produkt. ELLER ska jag dra av de 20kr som jag betalat in i moms som

var det deklarerade värdet på paketet, alltså om jag ska göra det INNAN jag betalar in

till Skatteverket, för då borde det väl bli så att jag betalar in endast 30kr/produkt till

Skatteverket? Eller ska jag helt och hållet hålla utanför Momsen och bara fokusera på

de kostnader utan moms och sedan ta momsen som eget kapitel? Samt strunt i frakten

och ta det som en klump i slutet? Då blir det ju enklare förvisso, köper in produkten för

100kr + 20kr som är moms (om det deklarerade värdet är 8000kr totalt, rätta mig om

jag har fel), jag säljer det sedan för 200kr + 50kr som är moms. Så blir min vinst då

100kr - 10kr/st som  utgör en direkt kostnad i detta fallet frakt, så min vinst blir då

alltså 90kr/st och det är det som jag ska betala skatt på? Samt, ing - utg moms skall

till Skatteverket, i detta fallet -20 - (-50)= +30kr till skatteverket i moms

i Detta fallet utgår vi från 30% skatt på vinsten, så då blir det 27kr/st i skatt så det då

blir till mig direkt 63kr/st i vinst. Nu vet jag att det är högre skatter etc, men själva

principen, stämmer det?



Jag säljer dessa 100 enheter men jag har på samma gång utgifter på motsvarande

bruttovinsten, alltså utgifter som kan hänföras direkt till vinsten, så som resor för att

hämta de 100 enheter, lokal för att kunna ha dessa 100 enheter lagrade under tiden,

Internetuppkoppling, telefon etc allt för att kunna ha produkterna till försäljning, dock

inte lön uttaget. Då är min fråga om vinsten på de 100 enheter, i detta fallet 9000kr

om det kvittas direkt emot mina utgifter som hänförs direkt till omkostnaden.

Så om jag har 9000kr för lagerkostnader, emballage, kontorsmaterial etc, om allt det

uppgår till 9000kr, så betalar jag ingen skatt då jag inte gjort någon vinst, stämmer det?

Säg att jag har utgifter på 5000kr, vinsten blir då 9000-5000 = 4000kr, är det då på de

4000kr som jag betalar 30% skatt, alltså 1200kr i skatt?



Är det det värdet på mitt paket (det som det deklareras för), är det det som avgör hur

mycket jag har betalat / produkt, eller är det endast hur mycket jag får betala i moms

på mina varor som det anger?


Vad kan räknas som en fullgod verifikation vid importen, jag kanske köper det via Ebay,

kan väl knappast räcka med ett "Pay-Pal" skärmdump utskrift som verifikation, eller?

På verifikation ska det väl stå klart och tydligt även hur mycket moms som ingår? Om

det är från Kina, så är ju där ingen moms, om jag köper något så billigt som 20$ så går

det ju oftast direkt genom tullen, då får jag ju ingen verifikation heller, så hur gör det

isåfall?

För det verkar väl konstigt om jag köper in en produkt för 100kr och bara betalat 10kr

i moms och sedan säljer den för 200kr och lägger på 25% i moms, eller?


Nu så väntar jag spännande på bra och fullvärdiga svar.

Tack på förhand

1324
2
Jag tycker du gör några fel i ditt tänk. Sluta tänka styck hit och dit. [br]Sluta räkna med momsen.  Separera utgifter och inkomster i bolaget. [br][br]Du handlar altså 100 enhet i Kina för 11 000:- + frakt. Det är utgifter. [br]Du betalar tull för varorna . Det är utgifter. [br]Du har andra kostnader att driva företaget. Som du skriver telefon osv. Det är utgifter. [br]Eftersom du dessutom handlar med elektronik har du utgifter till myndigheten för återvinning. Det är en utgift. [br]Du har vissa utgifter till banken och detta är just det utgifter. [br]Och allt detta bokför du som just utgifter. [br][br]Du betalar förvisso även moms till tullverkert + annat som telefon. Detta är ett lån som du gör till skatteverket som du får tillbaks vid momsredovisning. Så det påverkar inte resultatet.  [br][br]Sedan säljer du. Du skrev 200:- + moms. Du säljer då [b]90[/b] prylar för 200 plus moms. [br]Varför just 90. Jo 5 är trasiga och 5 behåller du för framtida garantier. [br][br]Din inkomst är nu 90:- * 200 [br]Även här får du in moms som oavkortat går till skattemyndigheten vid nästa momsredovisning.  Så det kan du glömma. [br][br]Vid deklarationen får du sedan betala skatt för den vinst du gjort. dvs alla inkomster under året - alla utgifter under året. [br][br]Så varför skall du sluta tänka styckvis. [br]Jo som jag skrev. Några var trasiga, Några kanske man inte klarar att sälja , Dom kanske får kastas eller slumpas för 50:- [br]Men oberoende vad du köpt dom för och vad du säljer dom för så är det en kostnad resp en inkomst. Och att detta sker är ju ganska vanligt. Första året kanske du deklarerar en jätteförlust och inte betalar någon skatt alls. [br][br]Varför skall du sluta tänka moms. [br]Jo momsen är något som inte har med ditt företag att göra. All moms du betalar för saker, tjänster och till tullverket får du tillbaks. [br]All moms som kunderna betalar till dig skall tullverket ha.  (Du är bara en bank åt skm) [br][br]Och sist. Varför skall du separera utgifter och inkomster. [br]Jo alla utgifter i ett företag kan ju inte hänföras till en viss leverans. Så det är bättre att tänka företagets totala utgifter. Och företagets totala intäkter. [br]Och skillnaden däremelllan blir inkomst och beskattas. [br][br]Hans
11
Hejsan igen![br][br]Nej är 100 enheter för 100kr st 10.000kr + 1000kr frakt = 11000kr[br][br]Vad blir mitt inköpspris som jag utgår ifrån när jag ska räkna vinst?[br][br]Jag betalar tull, men som jag frågade, är det på det värdet som min[br][br]kontakt i kina har skrivet på paketet, eller ska jag skriva ut en enkel[br][br]pengatransaktionskvitto från paypal och utgå från det? Du skriver att[br][br]jag betalar moms till tullverket OCH annat som telefon, vad är det för[br][br]telefon som man betalar till tullverket? Samt vad är det för moms som[br][br]du betalar till tullverket, alltså, moms på vad (ta mitt exempel och gör[br][br]gärna en uträkning på det). Är momsredovisning baserat på hur många[br][br]jag säljer? Då måste jag även ha kopia på faktura räkning som kan[br][br]styrka att jag har sålt en vara för en viss summa, eller hur görs det?[br][br]Du skriver även längst ner att all moms som jag får in för mina sålda[br][br]varor, det ska tullverket ha, hur kommer det sig?[br][br]Så som du beskriver det, så känns det ju inte speciellt lönsamt att driva[br][br]det i företagsform, dels en hel uppsjö av pappersexercis, dessutom blir[br][br]det massa moms på moms och skatt på moms och moms på skatt och[br][br]skatt på skatt och man blir helt snurrig. Om du har lust, så kan du väl[br][br]ta och skriva upp ett fullgott exempel, ta gärna mina värden som bra[br][br]rikt värden. [br][br]Eftersom jag betalade momsen i tullen när de förs in i Sverige, så betyder[br][br]väl det att jag då betalar moms för 100 enheter, men om jag då bara säljer[br][br]90 enheter, så blir det ju betalat för 10st för många. Hur ska man då styrka[br][br]att man faktiskt  har 10 kvar? [br][br]Hoppas jag inte är allt för krånglig, är nybörjare men intresserad
11
PS! Om jag köper in från ett EU land, låt säga England. Kan jag då anta att det är moms på det priset som jag betalar, låt oss säga ett objektiv till kamera. Kan jag då utgå från att 250kr på 1250kr är pålagd moms? Om inte, måste det också gå genom tullen så man får lagt på momsen då, så man sedan kan dra av den när man säljer? Eller hur är det nu när vi är med i EU och så?
1324
2
När du importerar en sak så kommer tullverket att titta på dom papper som är med importen. Och där skall det betalas tull och moms. Detta görs normalt av speditören och dom fakturerar dig.  Dom debiterar moms och tull enligt vad säljaren har skrivit i sina export papper. [br]Om det skickas per post och tullen missar så måste du själv anmäla och betala. [br][br]Denna moms bokför du direkt när du betalt och sedemera kommer den med på nästa momsrapport och du får tillbaks pengarna från skattemyndigheten. Och dom pengarna får du tillbaks även om du inte sålt ett dugg utan det ligger på din hylla.  Redovisar du per år så får du vänta annars vid månadsmoms kommer dom snabbt tillbaks på  dit bankkonto. [br]På den momsrapporten kommer dessutom alla annan moms du betalt under perioden att betalas tillbaks. Ex moms på din telefonräkning till "TeleAB"[br]Så därför för företagets sett är momsen bara något du "lånar ut" till skatteverket. [br][br]Va kan ju ta det hela som ett exempel. [br][br]Du handlar dina saker från Kina. 100x100:- = 10000:-  Kinesen tar sedan 1000:- i frakt. [br]Du får sedan betala tull för det hela. Låt säga då jag inte har en aning. 1000:- [br]Dessutom vill tullverket ha moms på 25%. Det är på det värde som står på paketet om allt sker automatiskt. Så de borde stått 11000:- men kinesen har skrivit 8000:- så det blir 2000:- i moms. [br][br]OK din inköpskostnad för sakerna har nu varit 10 000:- + 1000:- + 1000:- = 12 000:- [br]Under tiden har du fått lite räkningar från "TeleAB", "Reklam AB" , "Webbhotell AB" på 2000:- + moms (500:-) och betalt. [br]Så dina utgifter i företaget har varit 14000:- och staten är skyldig dig 2000:- + 500:- i moms. [br][br]Sedan säljer du dina prylar för (90*200:-)  18 000:- + moms (4500:-) vilket är din inkomst .[br][br]Så du har nu en vinst på  18 000:- - 14000:- = 4000:- som du skall betala skatt för. [br]Och exakt vad skatten blir beror på en massa saker men vi säger 45%. Så vad du kan spendera är 2200:-[br][br]Momsen. Du är skyldig staten 4500:- och dom är skyldig dig 2500:- så mellanskillnaden 2000:- får du dessutom skicka till staten. [br][br]Vad händer då med dom 10 som ligger kvar på hyllan. Jo vid årskiftet gör du en inventering och skriver upp värdet på dom. Var 5  trasiga så har du ju kastat dom Och dom andra 5 kanske 3 redan har gått till kund för garanti så du har 2 kvar. Och dom sätter du till 0 :- då det är reservdelar som inte ger dig inkomster i framtiden. Skulle det sedan vara så att efter garantitiden har du en kvar säljer du den och det blir då in intäkt som ökar vinsten det året.  [br][br]Så vad du köper är en sak. Vad du säljer är en annan sak. Du skall hantera dom helt separat skattemässing. Tänk dig en ICA handlare. Dom köper 20 kg apelsiner. Men säljer 15 kg och 5 åker i soporna då dom ruttnat.  [br] [br]Hans
1324
2
[quote author=godisman28 link=topic=4240.msg19998#msg19998 date=1220112279][br]PS! Om jag köper in från ett EU land, låt säga England. Kan jag då anta att det är moms på det priset som jag betalar, låt oss säga ett objektiv till kamera. Kan jag då utgå från att 250kr på 1250kr är pålagd moms? Om inte, måste det också gå genom tullen så man får lagt på momsen då, så man sedan kan dra av den när man säljer? Eller hur är det nu när vi är med i EU och så?[br][/quote][br][br]Handlar du från ett EU land är det helt annorlunda. [br]När du då beställer saken skall du uppge att du är ett företag. Och då uppge ditt VAT (moms) nummer. Då skall du få en räkning utan moms helt och hållet. Du betalar ingen moms alls. [br]Sedan kommer du på momsrapporten bokföra fiktiv moms på 25% som både in och utgående som tar ut varandra så du betalar ingen moms alls.[br]Har du ett bra bokföringsprogram bör den sköta om detta. [br][br]Hans
11
Tjenna Hans![br][br]Jag är mäkta imponerad för din hjälp, tack så väldigt mycket. [br][br]När jag köpte en kamera från England, som privat så stod det inget[br][br]om någon moms på det kvittot. Skulle det göra någon skillnad om jag[br][br]köpte det som företag eller finns det de företag som säljer utan moms[br][br]även till privatpersoner? Sedan så är det vissa produkter som måste gå[br][br]via generalagent, som Canon. Men om jag köper in Canon prylar från[br][br]England (det är ju inom EU), då är jag väl fullt laglig? Hur är det om det[br][br]jag köper in från England, i sin tur är importerat från Japan/Kina, eller[br][br]är det bara var "jag" köper in det från som avgör hurvida jag gör det på[br][br]ett lagligt sätt eller inte? Man vill ju inte gärna bli stämd av Canon direkt.[br][br][br][br][br]Åter till företaget och dess frågor. [br][br]Säg att jag tankar min privata bil för att jag ska åka och hämta produkter[br][br]till företaget. Jag vet givetvis inte på förhand exakt hur mycket som bilen[br][br]kommer att förbruka i bensin och tankar den full tank. Det kostar 600kr[br][br]säger vi. varav 120kr är moms. Men nu så kör jag bara halv tank, men [br][br]jag har inget kvitto för "halv tank" alltså ingen verifikation för det, hur gör[br][br]jag i det fallet? [br][br][br]Och till slut en "varför-fråga"[br][br]Varför ska man betala moms direkt innan man ens vet hur mycket man fått sålt,[br][br]det känns ju som att staten i detta fallet ska ha mina pengar och använda räntan,[br][br]för jag får väl ingen ränta på mina innestående moms-pengar? Dessutom, om nu[br][br]säljaren i Kina sätter ett lågt pris så jag ska behöva betala lite moms, säg att han[br][br]sätter 1000kr som varuvärde i ovanstående exempel, då betyder det att jag endast[br][br]betalar 250kr till tullen. MEN det borde väl också innebära att jag då har köpt alla[br][br]produkter för 1000/100 = 10kr/st och kommer ju då således att få betala väldigt[br][br]mycket mer i vinst/skatt vid försäljning. Om jag då säljer de för 200kr + moms och[br][br]jag har köpt de för 10kr + moms, så borde väl skattverket vilja ha skatt på de 190kr[br][br]som då anses vara vinsten? Visst, man kan ju alltid fuska med att säga att man ej[br][br]har fått sålt varorna etc, men hela idén med företag bygger på ärlighet och det är[br][br]det jag kommer att följa.[br][br][br]Jag kommer att behöva en kamera så jag kan fotografera mina produkter, kommer[br][br]nog även behöva en dator, en skrivare och en skärm. Nu kan man ju köpa en kamera[br][br]för 500kr men även för 15000kr eller 150.000kr. En kamera för 500kr hade dugit åt[br][br]de flesta för att fotografera produkter, men många köper kanske en för 15000kr, hur[br][br]ska man då motivera detta? Eller är det inget som de ens ifrågasätter på skattverket?[br][br][br]När man haft sitt företag några år, så har man ju även "köpt på sig" en del saker till[br][br]företag, även nämt inventarier, så som skrivare, dator etc. Datorn är gammal, den är[br][br]fullt avskriven, jag köpte den för 18000kr + moms (hittar vi på), rak avskrivning ger[br][br]6000kr/år i 3år. Tre år har gått, nu ska jag köpa en annan dator, måste jag då:[br][br]1: göra mig av med min gamla först?[br]2: betala moms på inköpspriset 18000kr, 3600kr innan jag tar ut den ur företaget?, eller[br]är det endast på "rest värdet" som momsen skall betalas innan den tas ut? [br]3: Om jag skulle kasta den, hur skulle skillnaden se ut då?[br][br][br]Sedan en mest "kollande fråga"[br][br]För att du ska kunna "kvitta" din vinst emot en dator till företaget, då vill det väl även till att du har gjort så pass mycket vinst så att det motsvarar vad datorn kostar att köpa in?[br][br]Tack på förhand.[br][br][br]PS! Du Hans, har du någon separat mail, så kan jag väl ta den? DS[br][br]
1324
2
Ja du. Många frågor. Kanske en kurs i bokföring inte skulle vara så dumt. [br]Finns på dom flesta studieförbund.  Dessutom brukar Skattemyndigheten ha bra infodagar för att starta företag. [br][br][quote author=godisman28 link=topic=4240.msg20002#msg20002 date=1220131693][br][br]Jag är mäkta imponerad för din hjälp, tack så väldigt mycket. [br][br]När jag köpte en kamera från England, som privat så stod det inget[br][br]om någon moms på det kvittot. Skulle det göra någon skillnad om jag[br][br]köpte det som företag eller finns det de företag som säljer utan moms[br][br]även till privatpersoner? Sedan så är det vissa produkter som måste gå[br][br]via generalagent, som Canon. Men om jag köper in Canon prylar från[br][br]England (det är ju inom EU), då är jag väl fullt laglig? Hur är det om det[br][br]jag köper in från England, i sin tur är importerat från Japan/Kina, eller[br][br]är det bara var "jag" köper in det från som avgör hurvida jag gör det på[br][br]ett lagligt sätt eller inte? Man vill ju inte gärna bli stämd av Canon direkt.[br][br][br][br][/quote][br][br]Gränsen för att vara momsregistrerad är högre i England (ochTyckland) så det händer ibland att man som privatperson får handla utan deras moms. [br]Eftersom det är England företaget som importerar  från Kina så är det dom som tar det strulet. [br][br][quote author=godisman28 link=topic=4240.msg20002#msg20002 date=1220131693][br][br][br]Åter till företaget och dess frågor. [br][br]Säg att jag tankar min privata bil för att jag ska åka och hämta produkter[br][br]till företaget. Jag vet givetvis inte på förhand exakt hur mycket som bilen[br][br]kommer att förbruka i bensin och tankar den full tank. Det kostar 600kr[br][br]säger vi. varav 120kr är moms. Men nu så kör jag bara halv tank, men [br][br]jag har inget kvitto för "halv tank" alltså ingen verifikation för det, hur gör[br][br]jag i det fallet? [br][br][/quote][br][br]Använder du privatbilen i företaget skriver du körjournal. Sedan kan du ta ut 18:50 per mil och dra av för att täcka driftkostnaden. Bensinen håller du utanför företaget. [br][br][br][quote author=godisman28 link=topic=4240.msg20002#msg20002 date=1220131693][br][br]Och till slut en "varför-fråga"[br][br]Varför ska man betala moms direkt innan man ens vet hur mycket man fått sålt,[br][br]det känns ju som att staten i detta fallet ska ha mina pengar och använda räntan,[br][br]för jag får väl ingen ränta på mina innestående moms-pengar? Dessutom, om nu[br][br]säljaren i Kina sätter ett lågt pris så jag ska behöva betala lite moms, säg att han[br][br]sätter 1000kr som varuvärde i ovanstående exempel, då betyder det att jag endast[br][br]betalar 250kr till tullen. MEN det borde väl också innebära att jag då har köpt alla[br][br]produkter för 1000/100 = 10kr/st och kommer ju då således att få betala väldigt[br][br]mycket mer i vinst/skatt vid försäljning. Om jag då säljer de för 200kr + moms och[br][br]jag har köpt de för 10kr + moms, så borde väl skattverket vilja ha skatt på de 190kr[br][br]som då anses vara vinsten? Visst, man kan ju alltid fuska med att säga att man ej[br][br]har fått sålt varorna etc, men hela idén med företag bygger på ärlighet och det är[br][br]det jag kommer att följa.[br][br][/quote][br][br]Om det vid upprepade tillfällen kommer gods där värdet är helt uppåt väggarna så kan du nog räkna med problem vid en revision. Så det bästa är nog att säga till sin leverantör att skriva rätt. [br][br]Sedan detta med moms. Jo om du handlar något i en affär i Sverige så betalar du ju moms även som företagare. Anledningen är ju att din Leverantör/Affär skall göra samma sak vem han än säljer till och slipper leta bevis på att det är ett företag. Därför har man sedan byggt upp denna process med momsrapport där man sedan får tillbaks momsen om man har rätt till det.  Men vissa företag som är momsbefriade får inte tillbaks momsen (typ tandläkare) då dom inte debiterar moms. [br][br]Sedan när man importerar vill man att Tullen skall göra på samma sätt. Dom lägger på moms oberoende vem som importerar. Privatperson eller företag. Och sedan får dom företag som har rätt till det tillbaks sin moms. [br][br]Man kan lösa saker på olika sätt. Och nu har man gjort det på detta sätt och det fungerar.[br]Dessutom är det lika inom hela EU.[br][br][quote author=godisman28 link=topic=4240.msg20002#msg20002 date=1220131693][br][br][br]Jag kommer att behöva en kamera så jag kan fotografera mina produkter, kommer[br][br]nog även behöva en dator, en skrivare och en skärm. Nu kan man ju köpa en kamera[br][br]för 500kr men även för 15000kr eller 150.000kr. En kamera för 500kr hade dugit åt[br][br]de flesta för att fotografera produkter, men många köper kanske en för 15000kr, hur[br][br]ska man då motivera detta? Eller är det inget som de ens ifrågasätter på skattverket?[br][br][br]När man haft sitt företag några år, så har man ju även "köpt på sig" en del saker till[br][br]företag, även nämt inventarier, så som skrivare, dator etc. Datorn är gammal, den är[br][br]fullt avskriven, jag köpte den för 18000kr + moms (hittar vi på), rak avskrivning ger[br][br]6000kr/år i 3år. Tre år har gått, nu ska jag köpa en annan dator, måste jag då:[br][br]1: göra mig av med min gamla först?[br]2: betala moms på inköpspriset 18000kr, 3600kr innan jag tar ut den ur företaget?, eller[br]är det endast på "rest värdet" som momsen skall betalas innan den tas ut? [br]3: Om jag skulle kasta den, hur skulle skillnaden se ut då?[br][br][/quote][br][br]Avskrivningsreglerna är ganska klara och det finns ingen Rakt 3 år. Utan det är Rakt 5 år. [br]Eller 30% på restvärdet. [br]Sedan finns det dokumentation på 10.-20 sidor om avskrivningar så det kan man inte ta på ett forum. [br][br][quote author=godisman28 link=topic=4240.msg20002#msg20002 date=1220131693][br][br][br]Sedan en mest "kollande fråga"[br][br]För att du ska kunna "kvitta" din vinst emot en dator till företaget, då vill det väl även till att du har gjort så pass mycket vinst så att det motsvarar vad datorn kostar att köpa in?[br][br][br][/quote][br][br]Går bolaget med förlust år 1 så kan man göra en av 2 saker. [br]1. Kvitta förlusten mot annan inkomst och därmed slippa betala skatt på denna inkomst. [br]2. Skjuta upp förlusten till år 2.  Och då minska sin vinst detta år. Detta innebär att man då slipper skatt och[b] egenavgifter[/b] på summan detta år.  [br][br]Har man tänkt att driva företaget vidare så är därför alt 2 bäst ekonomiskt på lång sikt. [br][br]Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.