Drivmedel - privat eller på firman?

7
Har en firmabil som jag betalar förmånsvärde för och som jag till 90+% använder för tjänsteresor, främst från kontoret till kund (jobbar som konsult). Funderar nu på det här med drivmedelskostnad, om jag förstått saken rätt så har jag att välja på att antingen betala alla min privat, och få 9 kr / mil i ersättning, eller låta firman stå för det och så får jag betala 20% i straffskatt , stämmer det? Isf måste det väl innebära att med dagens milkostnad så skulle jag privat sponsra företagets tjänsteresor, dvs drivmedelskostnaden per mil överstiger 9 kr, och det känns ju inte speciellt lockande. Alternativet är väl att ta straffskatten, men jag är osäker på hur stor den extra kostnaden för detta slår totalt sett. Då så pass lite av körningen är privat så känns det spontant ändå bättre att betala lite mer för det än att sponsra alla tjänstemil, och så borde det bli enklare hantering...eller tänker jag fel? Tanken är ju lockande att helt enkelt skaffa en till bil privat, för slår man ut förmånsvärdet på de få privata milen så blir de ju ganska dyra...

PS Är det bara för mig som sökfunktionen här på forumet aldrig fungerat? Eller snarare, den verkar alltid få träff på alla inlägg som finns.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.