Momsa eller inte

5
Hej!
Är i behov av att få svar på följande. Då man köpt en befintlig verksamhet (EF som nu är ett HB) ska man ta upp momsen också? Dvs, har jag som köpare en moms att invänta från skatteverket. Har fått lite olika besked gällande detta, och jag kan inte förstå varöfr jag inte ska få göra det. Specar upp de olika delarna i Lager, samt inventarier.
Tacksma för hjälp och klarhet. Momsen står på överlåtelseavtalte och kvittot.
A-C
450
Momsen är dragen på alla produkter som ingår i bolaget. Alltså förre ägaren har redan dragit av för den... [br][br]Själva företagsköpet är det ingen moms på. Men berätta hur du köpt bolaget? Då det var en enskild firma... Har du köpt inventarier o lager?
5
Tack för svar. [br]Det är lager & inventarier som vi köpt. Och där borde väl vi få ta upp momsen?! Om inte, varför itne??
2066
22
Köpte du dem som privatperson, eller med ditt momsregistrerade handelsbolag?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
5
Det är alltså HB't som är köpare..
720
3
När man övertar en hel rörelse, alltså köper inkråmet i ett bolag, så är det igen moms på den försäljningen. Att du inte får lyfta moms beror alltså på att säljare saknar rätt att lägga på moms vid försäljningen att att felet alltså ligger där. Har du betalt moms så är det istället där du ska kräva en rättning och begära pengarna tillbaka från säljaren. Har ha hunnit redovisa i detta till skatteverket så får ha göra en rättning är och få pengarna tillbaka och sedan lämna tillbaks till dig.   

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.