När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Hej! Jag har drivit enskild firma med fotoverksamhet under några år, nu är det dags att avveckla. Firman har några inventarier som jag tänkte ta över från firman när den avvecklas. Hur bokför jag när jag tar dessa inventarier ur firman? Hur vet man marknadsvärdet? Hur blir beskattningen på detta?
Hoppas att någon kan hjälpa mig, tacksam för svar.
Hej Jesper[br][br]Vid uttag ur näringsverksamheten är det marknadsvärdet som gäller. Du kan leta upp några motsvarande priser på Blocket, Tradera etc som underlag. Själva uttaget av inventarierna bokför du som en minskning av inventarievärdet om det finns något sådant kvar. Annars blir hela intäkten en inkomst av försäljning av inventarier exempelvis konto 3970 och 2013 eget uttag.
Jag är i en liknande situation så jag fortsätter på samma tråd![br][br]Jag avvecklade min enskilda firma i augusti 2008 och skall nu deklarera. Under räkenskapsåret 2008 hade jag ingen omsättning alls, dock fanns det vid avvecklandet kvar inventarier i form av maskinutrustning till ett värde av 88333 kr ex moms (inköpta 2007 för 117777 kr ex moms, värdet skrevs av med 25% taxeringsåret 2007 vilket gav värdet 88333 vid ingången av 2008).[br][br]Eftersom dessa inventarier fanns kvar när jag avvecklade firman räknas det väl som ett uttag ur firman, och min fråga gäller alltså hur jag ska deklarera detta i inkomstdeklarationen (privatperson)?[br][br]För exemplets skull kan vi säga att marknadsvärdet är samma som inventarievärdet, dvs 88,333 ex moms. Jag ska betala moms 22,083 kr på uttaget, så mycket har jag förstått.[br][br]Men hur deklarerar jag uttaget? Och hur skall jag i deklarationen göra för att matcha uttaget/intäkten mot inventarievärdet så att det blir 0:- i vinst/förlust?[br][br]Tacksam för svar![br][br]/Anders
OK, jag tror att jag eventuellt kom på svaret själv:[br][br]Om vi utgår ifrån att marknadsvärde är samma som inventarie-saldo så behöver jag väl i deklarationen inte ange någon summa för Intäkt, eftersom inventarie-saldot efter uttaget är noll, och det finns inget överskjutande belopp som är Intäkt och inget understigande belopp som är förlust.[br][br]Det enda jag behöver göra då är väl att uppge Momspliktigt uttag 88,333 och sen ange utgående moms 22,083 på detta?[br][br]Tacksam om någon bekräftar om jag har tänkt rätt![br][br]Sen undrar jag också om jag ska ta upp inventariesaldot (88,333) vid årets start som "Återförda belopp för av- och ned-skrivning, försäljning samt utrangering" på punkt 4 i NE-bilagans sammanställning?[br][br]/Anders
Du är rätt på det! Inget inventarievärde kvar vid årets utgång i ruta B4 på NE blanketten.[br][br]"Det enda jag behöver göra då är väl att uppge Momspliktigt uttag 88,333 och sen ange utgående moms 22,083 på detta?"[br][br]Var tänker du ange momsplitigt uttag? I momsredovisningen ska du ta upp den utgående momsen på uttaget med 22 083 kr.[br][br]Under punkt 4 övriga upplysningar tar du upp som jag förstår det summan av uttaget 83 333 kr.
Låter bra![br][br]Jo, det momspliktiga uttaget 83,333 kr tänkte jag ta upp i momsbilagan, i ruta 06 som heter "momspliktigt uttag", och momsen på det 22,083 kr tar jag upp i ruta 10 "Utgående moms, 25%".[br][br]Ska jag även ta upp detta under Övriga upplysningar?[br][br]/Anders
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.