Senaste inläggen

Div frågor om kontering

Hej!
Jag sitter och går igenom mitt kontoutdrag från banken och inser att jag inte vet hur jag ska göra. Det var så att jag inte skulle betala första året och ändå drogs det pengar, jag ringde till dem och pengar.
För utgiften registrerade jag det på 1010 och 1920 men vad skall jag skriva för konto när pengarna kom in igen? Har inte stenkoll...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Försäljningsavanse

Hejsan.
Tacksam för hjälp på denna undran. Har fått ett erbjudande om att sälja några produkter.
Vad är den vanliga % på sålda varor ?
Har hört att det behöver ligga på 30%, men har blivit erbjuden 20%

Kategori: Allmänt

Klädföretag

Jag är intresserad av att starta en webbshop.

Har funderat lite och det ska vara kläder. Jag skulle gärna vilja skapa något eget men inte från grunden direkt utan mer själva designen med tryck, eller påsydda märken och dylikt ovanpå en bra grund.

Eftersom man inte har kapital i mängder verkar det rimligt att börja med underkläder, tsh...

Kategori: Affärsidéer

Telefonsäljare sökes

Webbyrån Crise söker telefonsäljare som arbetar hemifrån mot provision. Du ska sälja våra tjänster till företag från vår kunddatabas.

Du bör ha f-skattsedel. Vi har ett kundstödsprogram som du arbetar utifrån. Vi håller kontakten via e-post, telefon, Skype etc.

Vi uppskattar arbetet till några få timmar/vecka och detta bör passa perfe...

Kategori: Söker/eftersöker

Redovisningskonsult i stockholmstrakten med erfarenhet av Ekonomiska Föreningar.

Jag kommer sköta bokföringen åt en ekonomisk förening som startar nu snart. Det jag behöver hjälp med är konsultation ang. bokföring. Då jag kommer själv bokföra men känner att jag behöver någon som jag kan bolla frågor med. Självklart mot betalning.

moms var tredje månad

om jag momsdeklarerar var tredje månad ska jag göra som vanligt i min bokföring? Eller ska den se ut på något annat sätt? Sedan när jag ska göre det förenklade årsbokslutet ska jag ändå ta med momsen då?

Skatteåterbäring

Hej!
Jag startade upp min verksamhet 1/1-08 och fick from mars börja betala prel-skatt men inbetalningskorten började inte komma förrän senare vilket fick mig att fundera.

När jag deklarerade iår skulle jag få tillbaka pengar och eftersom jag är företagare kommer de pengarna inte förrän nyår. Kommer mina pengar komma till nyår eller har s...

HJÄLP

Utgifter 76 990 exkl moms
Inkomster 75 892 exkl skatt och moms

betalar 922kr preliminärskatt
momsdeklarerar var tredje månad har fått tillbaka 14980 kr i moms

hur mycket ska jag betala i skatt då? Och blir det någon momsförskjutning?
Blir det +/- ingen vinst?
Jag har räknat ut att jag får betala ca 23 000 tillbaka i skatt...

bokföra

Om jag bokför för hand måste jag skriva kassa/bank moms+ moms- osv
räcker det inte med att jag skriver ver nr år,mån,datum om det är en utgift eller inkomst och vad det är för något?

När får jag det förenklade årsbokslutet hemskickat?
Ska jag både fylla i den och en NE blankett?
Ska man skicka in Balans och resultaträkningen?
Mås...

Connery.se

Hej,

Vi funderer på at oppna Connery.dk i Sverige. Connery.dk er et site som f.eks magasinet Slitz, til mænd i alderen 15 - 35 år.

Vi kan leverere alt kodning, system, navn og knowhow. Vi leder efter en person som vil drive den svenske afdeling imod et ejerskab af firmaet.

Du behøver ikke nødvendigvis indskyde kapital, men du s...

Kategori: Affärsidéer

Ekonomisk Förening, någon som har koll?

Vad är fördelarna resp. nackdelarna med en ekonomisk förening. Om man jämför med ett Handelsbolag.

Tänkte beställa en bok om det från BLinfo, är det någon som skulle rekommendera någon annan bok?

Får man göra så här?

I ett ab.

Inneha ett bensinkort som man tankar på och betala från företagskortet men bokar allt mot eget uttag. Och själva kostnaden bokas på obs konto utan momsregistrering.

Företaget har alltså ingen tjänstebil.

Bokföra fraktkostnad på rätt (kostnads) konto

Hej!

Gjorde ett inköp till min firma och fick en faktura från försäljaren där det var uppspecat kostnad för varan, moms, fraktkostnad och faktureringsavgift. Så långt är allt väl.

Jag bokförde sedan detta och tänkte vara noga och inte bokföra totalbeloppet och kredit på mitt bankkonto utan istället speca upp varan, momsen (så klart)...

Hjälp med frågor från skv

Hejsan 🙂
jag har ansökt om att starta en enskild firma och fick idag ett brev ifrån skatteverket
Det ett par frågor som jag skulle besvara, dock vet jag inte redigt vilka svar jag ska skriva och vågar inte gissa mig till det heller så kanske någon här kan hjälpa mig.

första är så att jag angav en netto-omsättning på 5000kr när jag a...

Kategori: Allmänt

Jag tänkte starta företag - skattefråga

Hej!
Jag har tänkt dra igång en liten verksamhet som tänkte skulle inrikta sig på webbutveckling.
Dessvärre är jag inte helt klart över hur skatter och moms ska skötas och tänkte därför kolla lite med er.

Låt oss säga att jag gör klart en webbsida där notan hamnar på 20.000kr.
Jag vill betala alla nödvändiga skatter och moms och ha...

Sökes: Leverantörer till ny E-handel

Jag har nu under några månader försökt att hitta leverantörer till en planerad E-handel
som kommer att sälja ekologiska kläder. Vilket visat sig vara svårare än jag trodde att
det skulle vara.

Jag skulle gärna ta emot lite hjälp med detta. Om det är någon som själv är leveratör,
känner någon eller känner till någon så skriv gärna...

Ange andras företagsnamn på internet och detta forum

Om ni läser bokföringsfrågorna så har jag en tvist med ett företag, och hur ligger det till att namnge ett företag på internet?

Det är inte fråga om att berömma företag...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Starta EF, eller AB?

Hejsan är ny här och har tittat i gamla trådar efter min fråga utan framgång. Tycker det är ett intressant ämne, nämligen den sänkta arbetsgivaravgiften för alla under 26 år.

Till min fråga:Hur skulle det fungera om man som jag (under 26) startade ett AB som man själv är anställd i. Kan jag åtnjuta den lägre arbetsgivaravgiften då?

O...

Gnugga era geniknölar och ge mig tips på hur jag kan göra...

Hoppas att jag placerar det här rätt nu.. annars får ni flytta det åt mig till lämplig kategori  :vissla

Jag är ev på g med att försöka använda mig av en återförsäljare men är inte riktigt på det klara med hur det skulle kunna se ut så nu ber jag er om hjälp.

Så här har jag tänkt det ungefär:

1. ÅF ser till att sälja ett "pkt"...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Att köpa ett AB utan kapital

Hej!

Jag sitter och funderar om jag ska köpa ett AB av ett företag här i Sverige.
Dom startar ett AB med Svenskt konto osv, när aktiebolaget byter till den nya ägaren plockar dom ut sina 100 000 kr. Och då kan jag sätta in mina pengar från mitt nuvarande HB som överstiger 100 000 kr...

...