Senaste inläggen

Söker rekomenderade böcker om AB

Hej girls!

Har gått över från enskild till AB och vet att det finns många böcker att köpa om just att driva AB med tips och skit så jag undrar om någon kan rekomendera en bok med bra översikt som täcker det mesta och givetvis någorlunda lättläst

Kategori: Allmänt

Kund betalat in för mycket - hur bokföra?

Det står still i skallen på mig idag...hur ska jag bokföra detta:

Två kunder har betalat in för mycket på sina fakturor, den ena 5kr för mycket och den andra 1kr för mycket.
Min tanke är att jag stoppar 1 resp 5 kronor i kuvertet tillsammans med beställningarna (känns enklast så och jag vill vara ärlig och betala tillbaka även om det bara...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Sumobrottning - din nya affärsidé!

Hej på dig!

Du som läser detta vill starta eget. Du är nyfiken och du kanske saknar inspiration. Vi på www.sumos.nu har ett bra förslag till dig.

Sverige har 21 län och 290 kommuner. Tyvärr har många inte tillgång till samma nöje som oss i Stockholm. Det vill vi gärna ändra på. Därför har vi sytt ihop ett Starta eget-paket som ger dig...

Kategori: Söker/eftersöker

Försenad faturering

Hej!
Jag har ett projekt i företaget som från min sida är klart att publicera sånär som på två texter kunden skall stå för och först skall läggas in på sidan jag tillverkat. Problemet är att det känns som att kunden försenar arbetet oerhört med att få fram texterna och på så sätt försena fakturering av slutprodukt. I detta fall klagar jag inte u...

Webdesigner/It-kunnig sökes

Webdesigner/It-kunnig sökes för ett projekt.

Avkastning sker i att ge 33% av ev. intäkter.

Mvh Marcus

Köp av dator vid avveckling av aktiebolag.

Hej!
Om jag köper en produkt, låt oss säga en dator till ett företag(aktiebolag) som strax därefter avvecklas. Hur kommer skatteverket reagera och vad händer med datorn efter att företaget avvecklats?

MVH

Enkel Fråga

Hej,

Skulle bara höra en mycket enkel sak med er. Jag har en liten enskild firma där jag nu tjänar lite på annonser på en del webbsidor. Jag antar att jag inte kan betala någon form av moms här utan jag ska skatta ung 30% för att få in pengarna i företaget och sen egenavgifter (20% till) om jag vill ha ut pengarna som lön.

Vad är...

Tyger

Hejsan. Någon här som vet var man kan köpa tyger direkt från grossisten. Jag är ute efter baddräktstyger i olika färger. Är det dyrt att importera från Kina? Någon som har erfarenhet?

Hälsningar från Amo

Visma SPCS och krav

Jag använder Visma Administration 2000 och ska skicka krav till min kund. Jag har en kravavgift på 50 kr som står specificerad på fakturan, men som inte kommer med i summan, trots att jag vill ha den där. Hjälpen ger ingen vägledning. Kan någon tipsa om hur jag bör göra?

Nystartad e-handel

Hejsan,

Vi är tre ungdomar som har nyligen startat upp en hemsida där man inom några veckors tid ska kunna köpa tidningsprenumerationer via nätet. Som ni säkert många vet så finns det en liknande hemsida s.k tidningskungen.se. Vi har ingen aning om det kommer vara svårt att komma in på markanden men vi är dock väldigt nyfikna.

Va...

Kategori: Feedback

Ursäkta, var är krisen?

[size=10pt][color=blue]Äntligen lite positiva nyheter!

Hur har ni det själva? Känner ni av någon ekonomisk kris på era marknader?[/color][/size]

Undrar du också över den där lågkonjunkturen som alla pratar om? Du är inte ensam. En undersökning visar att de minsta företagen hittills har gått relativt opåverkade genom den senaste tid...

Kategori: Nyheter

Kostnad världspatent

Hej!

Är det någon som vet vad ett världspatent kostar, dels patent avgift och avgifter för advokatens arvode.?

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Paketvåg upp till 20 kg

Om någon råkar besitta en paketvåg som klarar upp till 20 kg är jag intresserad.
Pris runt tusenlappen max, annars kan jag lika gärna köpa en ny

Bolagsverket

Hej!

Har en fråga: måste jag registrera mig hos bolagsverket för att kunna använda min fa-skatt som it-konsult åt företag och privatpersoner?

Tack på förhand.

Momsfråga

Nån som kan reda ut en sak åt mig en gång för alla.

Säljer livsmedel =12%
När jag skickar detta tar jag ut en fraktkostnad
Moms på frakt =25%

Pratade med skatteverket för ett tag sedan och då sa han att den huvudsakliga varan styr procentsatsen på momsen. Vilket för mig då skulle innebära att jag ska ta 12% på frakten. Har jag m...

Pinsam felräkning i faktura

Har nyligen startat ett litet företag och skriver mina fakturor i Excel. Lyckades få fel vid summeringen av kostnaderna som var noterade i en faktura, vilket resulterade i en mycket mindre slutsumma än det borde varit.
Har jag rätt att "kräva" kunden på den felräknade mellanskillnaden, eftersom alla kostnader tydligt är uppräknade i fakturan äve...

Hyresavtal

Är detv någon som har en mall på ett juridiskt korrekt hyresavtal för lägenheter?

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Behörighet och Befogenhet, någon som kan förklara begreppen...

För 15 år sedan lärde jag mig skillnaden mellan dessa men jag kan inte riktigt få till det. Någon som har koll?

Rekonstruktion, vad krävs?

Vad krävs för att man ska få göra en företagsrekonstruktion?

Om bolaget är på obestånd när man begär företagsrekonstruktion så går den inte igenom om jag förstått rätt?

Hur stor andel av fordringsägarna måste godkänna, och är det fördelat i hur stor fordran man har på bolaget?

Postbox från posten.

Läste om postboxar och märkte att posten hade några i närheten. Ska ta en titt snart för att se hur de ser ut, men innan dess tänkte jag fråga om någon vet hur stora de brukar vara.

Det vill säga, är den är tillräcklig stor för några paket, eller är den endast till för brev.