Senaste inläggen

Representation

Apropå Representation.
Gäller det bara om syftet är försäljning.
Om syftet är att bygga upp ett kontaktnät för att utbyta idéer.

Det kan ju vara en bra att ha träffa ett antal olika företagare och utbyta ide.
Ofta är det bara egna företagare som intresserade att lyssna samt komma med konstruktiva synpunkter.
Om man då turas om at...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

VMB-försäljning till EU-land, konto?

Hej!

Håller på och säljer en del begagnade varor från privatperson mot kommission. Det vinstmarginalbeskattas, inget konstigt med det.

Men nu har jag sålt en hel del saker till en privatperson i Finland. Skall jag göra ett eget konto VMB-försäljning EU (typ 3021) för att skattmasen skall bli nöjd, eller behöver jag inte separera det (...

Starta ekologisk e-butik. Behöver råd.

Hej!

Kul att jag hittade hit till slut. Läste igenom vissa ilägg som var intressanta och fick mycket nyttig information. Dock inte allt.

Nu är det så här att jag vill starta en e-butik och nu samlar jag all information. Jag är ganska säker på vad jag ville sälja dock var jag inte ensam med samma idé. Dock märkte jag att det inte fin...

Kategori: E-handel

Räknehjälp vid import från Tyskland

Har lite funderingar gällande imoprt från Tyskland.

Om jag köper följande:

Produkt x 10 = 27,2 euro
Frakt = 14,50 euro
19% moms = 7,9 euro
Totalt = 49,6 euro

Om jag räknar på att euro'n står i 10,50 så blir det ju 521 SEK som jag ska betala.

Har jag rätt att slå på frakten och momsen när jag sätter ett UT-p...

Kategori: Företagande över gränserna

BNI - Värt tiden?

Hej!

Jag har blivit inbjuden till ett BNI-möte. Har vi några här som är eller har varit medlem?
Är det värt tiden och pengarna?

Kategori: Allmänt

Annonssajt för företagsförsäljningar

Ska nu sälja mitt företag Scand Företagsförmedling pga. studier och andra
projekt. Företaget är en annonserings-sajt för företag som önskar att hitta
nya ägare. Sajten har bra trafik och 42% av personerna som vi kontaktat för
försäljning har velat testa använda vår tjänst.

Du lägger själv in annonserna i ett admin program på ett vä...

Kategori: Till salu

Ny TV-serie om småföretagande söker medverkande!

[font=Verdana][size=10pt]Ta chansen att få gratis experthjälp till ditt företag![/size][/font]

Utbildningsradions nya TV-serie Vinna eller försvinna söker småföretagare runt om i Sverige som står inför ett, för verksamheten, avgörande problem eller dilemma – oavsett bransch, oavsett bakgrund. Det kan röra sig om ekonomi, avtal,...

Kategori: Nyheter

Ansvar vid Konkurs

Hej

Jag har läst runt på forumet och sett att det finns många kloka läsare här. Jag har ett par frågor ang ett konkursförfarande och dess innebörd och mottar glädjeligen tips och svar på dem.

Jag är ledamot i ett företag (AB) som vid bokslutet kunde konstatera att halva aktirkapitalet var förbrukat. Styrelsen upprättade då en kontrol...

Vinstgivande Web site köpes.

Vi söker siter med stark pagerank och som redan idag gör vinst, via reklam eller likande.
Community, Forum, Smartatjänster, allt av intresse.
Framför allt web 2.0 är av intresse, men ej ett krav.
Vid rätt objekt kan budgeten öka.
Både Engelska och svenska är av intresse.
Självklart skicka gärna ett PM.

Det danska språket

Är det fler än jag som har problem med att förstå det danska språket?

Här är en film från Youtube: Danish language  :mrgreen:

Kategori: Off Topic

Ltd erfarenheter

Det erbjuds förmånliga erbjudande om att starta engelskt AB, Ltd. Har någon erfarenhet av om detta är ett bra alternativ. Fördelar nackdelar.

Beskattning vid ombildning.

Om jag har en enskild firma och vill ombilda denna/"bli uppköpt" av ett nytt AB där jag är en av 2 ägare. Hur blir beskattningen för mig personligen? kan den enskilda firmans och vinst/förlust överföras till nya AB:et utan att det påverkar personligen?

kontorsdata.se - till salu

Jag hade som planer att börja sälja lite kontorsdatorer åt våra kunder och företag/föreningar, men eftersom vi expanderar kraftigt i vår "huvudsyssla" finns där inte tid och rum för en sådan verksamhet. Eftersom www.kontorsdata.se är ett bra namn om relateras direkt till vad verksamheten säljer så är det synd att låta det rinna iväg.

Så är...

Helt vilsen ang. tjänsteställe

Hej!
Jag har precis startat egen firma och fått mina första uppdrag i Oslo. Jag bor i Arvika och där är även firman registrerad. Uppdragen är 15 timmar/vecka dock tyvärr utspridda på tre dagar. De kommer pågå under åtta månader av 2009, tre dagar(tot. 15 timmar) i veckan.
Finns det någon risk att Skatteverket anser att mitt tjänsteställe är...

Kategori: Allmänt

Vad Göra Näringsförbud

Hej har hamnat i ett riktigt dilemma det är så att jag arbetat med trafikstyrning över internet och fått min lön från USA utan att ha ett företag registrerat , och dum nog så skattade jag inte för pengarna jag tjänade nu har ekopolisen tagit mej lagit beslag på 1 miljon och vill ha ca 1 miljon till i uteblivna skatter pengar som inte finns !

Önskar kritik - Tvspelsweb.se

Jag ska träffa min kodare om 1-2 veckor för att försöka förbättra Tvspelsweb.se
Därför önskar Jag konstruktiv kritik på e-butiken innan

Mina Egna funderingar:
Fundering nr 1.
På headern har Jag "hem - Mitt konto - varukorgen - Kassan och Varukorg Logga in".
Är det viktigt för kunden att se detta, innan de scrollar på sidan?
...

Kategori: E-handel

Avdrag för privata abonnemang och dylikt

Jag är precis i färd med att starta företag, så snart jag lyckas landa ett bra namn, med ledigt domännamn, på det. Lättare sagt än gjort.

Hur som helst, om jag tecknar ett mobilt internetabonnemang eller köper domän och webbhotell nu innan - är det något jag kan dra av på företaget sedan eller måste jag vänta tills det är registrerat och skr...

Bokföringssajt

Nu skall ni få en idé som jag tror fungerar.

Här på forumet ställs väldigt många frågor om tämligen basala saker inom bokföringen. Jag ser framför mig en sajt som pedagogiskt och bra kan undervisa företagare i bokföringens underbara värld.

Fyll den med reklam, krydda med att sälja filmer där olika specialer gås igenom, som Deklarera,...

Kategori: Affärsidéer

Fortbildning

Hoppas att jag postar på rätt ställe - flytta gärna annars.

Jag undrar över vidareutbildningar för att få koll på nyheter inom bokföringen. Är det någon som har varit på någon som har varit bra?

En kompis rekommenderade Bonniers(?) Ekonomikryssning men jag hittar ingen information om den någonstans, någon som vet om den är bra?

Kategori: HR - Personalfrågor

Div frågor om kontering

Hej!
Jag sitter och går igenom mitt kontoutdrag från banken och inser att jag inte vet hur jag ska göra. Det var så att jag inte skulle betala första året och ändå drogs det pengar, jag ringde till dem och pengar.
För utgiften registrerade jag det på 1010 och 1920 men vad skall jag skriva för konto när pengarna kom in igen? Har inte stenkoll...