Har för en tid sedan startat eget och hittat en fin affärside, men om det kommer generera några $$$ återstår att se.
Jag har länge haft som intresse och sidoinkomst att importera saker, då med chans till bra förtjänst då det inte har varit under skattetyngda företagsaxlar.
Men nu tänkte jag så smått börja ta mitt företag i bruk men inser snabbt att kravet på förtjänst är helt annorlunda.
Jaja det var lite av en introduktion men nu till frågorna.
Detta är för tillället en sidosyssla som jag hoppas att kunna bredda och leva på så småningom.
Säg att jag köper in en vara för 7tkr, jag kan själv välja moms och tullvärdet på varan, vilket jag iof senare kvittar så det kanske lönar sig att köra helvitt i längden?
Jag kanske realistiskt kan sälja 2-3 st i månaden, dvs inget jag i dagens läge tror mig kunna leva på.
Jag har inga större lån att ta häsyn till (100k), ingen lokal för tillfället och verksamheten drivs över webben utan större utgifter.
Jag skulle kunna skita i att hålla lager o ha längre leveranstid till kund, men det känns inte så seriöst, vill slippa det så gott det går iaf.
Så vad är acceptabelt förtjänst/ utpris på en produkt som denna för att det ska vara värdt att hålla på?
Nu tycker ju jag att det är rätt skojj och sammanlänkar mer eller mindr jobb o hobby men bortsett från det?
Gör en liten kalkyl här för o se om mina begränsade företagskunskaper stämmer.
inköp 7k+ tull&moms ca 1960=8960
Jag tar säg 10000 för varan ut vilket ja tidigare gjort utan att betala nämnvärd tull&moms
10000-7000=3000
momsen på 10000= 2500kvittat mot 1960=540
dvs 3000-540=2460
Sen komunalskatt34% + företagsskatten/arbgivar avgift ca? 30% =1574
dvs 2460-1574=885kr i vinst??
Stämmer detta räknesätt eller är jag helt ute och cycklar?
Kan mkt väl vara det😛
Hur ser en vettig kalkyl ut med tillfredställande resultat?
MVH/