Senaste inläggen

Hjälp med affärsidé för bekant

Hej!

En nära bekant, idag boendes i annat EU-land, önskar flytta till Sverige. Är ekonom och anställd på en bank, där han som mellanchef arbetar med indrivning av förfallna lån, och har stor erfarenhet av detta område. Kan ej svenska, endast egna landets språk samt halvdan engelska. Kan investera upp till en halvmiljon om det behövs.

Kategori: Affärsidéer

Acceptabel förtjänst %?

Tjo.
Har för en tid sedan startat eget och hittat en fin affärside, men om det kommer generera några $$$ återstår att se.

Jag har länge haft som intresse och sidoinkomst att importera saker, då med chans till bra förtjänst då det inte har varit under skattetyngda företagsaxlar.

Men nu tänkte jag så smått börja ta mitt företag i bru...

Kategori: Affärsidéer

Hur mycket är ditt företag värt?

Jag har satt ihop en funktion där du ganska enkelt kan kolla vad ditt företag är värt. Testa själv:

www.foretagsvardering.org/enkel

För mer avancerade användare: www.foreta...

Kategori: E-handel

Skatteskulder och enskild näringsidkare

Hej,

Jag hittade den här hemsidan efter lite frenetiskt sökande på Internet gällande information om skatteskulder för enskild näringsidkare. Så dessvärre är det ångest och ont i magen som för mig hit, men förhoppningsvis finns det en lösning till mitt problem.

Jag är en ung IT-konsult som under ett par år har haft goda intäkter oc...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Energieffektiva myndigheter och mer biogas, på vägen mot eko-effektiv ekonomi

Nästa vecka träffar jag mina energiministerkollegor inom EU för ett informellt ministerrådsmöte i Åre. Det ser jag fram emot. Vi kommer bland annat att prata om energieffektivisering, som är en viktig fråga för EU om vi ska klara av att möta klimatutmaningen. Diskussionen är en del i arbetet med att ta fram en ny handlingsplan för EU. Här har Sv...

Kategori: Nyheter

köpa en begagnad bil på företaget

Jag har som fundering att köpa en Begagnad bil av en privatperson.
Det är en Volvo V70 - 04, självklart kan jag inte dra momsen, men hur bokför man detta?
Är detta tillåtet i ett Aktiebolag? och i så fall hur gör jag? =)

Vad ska studion heta?

Hello!
Ska starta en egen liten verksamhet.
Borttagning av tatueringar med en kosmetisk laser, men vad ska studion heta?
Tips mottages med öpna armar...

Kram på er

Jackie

Kategori: Off Topic

Reglera VMB-moms efter inventering

Hej!

Jag har ett aktiebolag som säljer varor, där vissa är vinstmarginalbeskattade och andra med vanlig 25% moms. Vid bokslutet så inventerades hela lagret och då fick jag reda på värdet av VMB- och 25%-andelen av lagret.

Måste jag inte reglera VMB-momsen? Totalen behöver ju nödvändigtvis inte stämma med det som bokförs med varje best...

På väg att starta eget-svårt att koppla ihop allt...

Jag ska ge mig in i en bransch (rekrytering) som jag inte har så mycket erfarenhet av, men jag har ett stort intresse av ämnet och ännu större intresse av att driva eget. Jag vet inte vad jag ska börja lära mig, redovisning (företagsekonomi) eller ska jag börja med att slipa mer på affärsiden, eller bli bra på att sälja in mina tjänster osv osv. Ja...

Kategori: Allmänt

Titta hit! Brainstorma på hur man leasar ut ett café!

Vi har ett café som går jämnt upp och har superfin utvecklingspotential, ligger utmed en riksväg, stora utrymmen och vi har redan köpt in allt, ställer iordning allt så det är egentligen bara att ta nyckeln, skriva hyresavtal, betala för maten i kylskåpen och börja! 

Förhållandet blir ett slags frenchising-upplägg, fast vi kallar det...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Business plan, var kan man ladda ner templates eller gratis software?

Behöver bygga en business plan, är samtidigt utomlands där jag ej hittar runt... :-[
Har sökt på nätet och det är en djungel, samtidigt så får jag inga medel till att köpa, därav önskar jag en bra, pålitlig, enkelt program samt billigt eller gratis.

Pensionsspara enskild firma?

Hej,

Vi hade en försäkringskille på besök som förklarade att man absolut INTE skall spara till pension privat om man är företagare. Det lönar sig tydligen bättre (och man tjänar mer) genom att spara via företaget.
Jag satt som en 2:åring och förstod ingenting. Någon som har lust att förklara. Vart börjar man? Vi har ingen tjänstepension s...

Hur mycket skall man avsätta för skatter och avgifter?

Hur mycket skall man "spara" undan för skatter och avgifter när man fakturor till eu land utan moms?
Normalt sett, vid fakturering med moms i Sverige, lägger jag undan 60% till skatter och avgifter.

Avdrag varulager/material

Hur är det med avdrag för varulager inom detaljhandeln - får man göra avdrag för hela anskaffningsvärdet? (Får man göra avdrag alls för varulager?)

vidarebefodra paket behöver filial

Hej,

Kan ngn rekommendra om det finns någon firma vart huvudsysslan är att stå som  filial för ett annat utländskt bolag (Ägare/Basbolag i Asien skickar paket till sverige, denne läser ut paket betalr skatt och moms., sedan skicka vidare paket till slutkund. Filialen hanterar all bokföring etc).
Vet ni också ungefärliga prisuppgifter?

Kategori: Företagande över gränserna

Bolagsform, make och fru?

Hej,

Vilken bolagsform rekommenderar ni mellan ett gift par? Vi är dock 2 helt olika branscher. Vad är mest lönsamt ur ekonomisk synpunkt?

Privata utlägg för företagets räkning (AB)

Hej! Ber om ursäkt om detta redan finns besvarat någonstans, jag har sökt men bara hittat svar på EF.

Har ett nystartat AB och kommer då och då behöva göra inköp med mitt privata VISA för saker jag köper åt företaget (t ex mobiltelefon på OnOff).

Hur gör jag sedan för att "få tillbaka" pengarna från bolaget? Ska jag skriva en "reseräk...

a

a

Kategori: Feedback

Köpt tjänster i mitt namn

En person som hjälper mig med lite enklare bokföringstjänster har för min räkning köpt tjänster av ett annat konsultbolag. Jag har aldrig blivit tillfrågad om detta eller bett personen att köpa tjänsten.

Leverantören rycker bara på axlarna när jag påtalar detta och personen som köpt tjänsten menade på att det var ändå saker som behövde göra...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Söker telefonsäljare

Hej!

Är du en duktig säljare? Har du (eller ditt företag) F-skatt? Beredd att sälja för 100% provisionsbaserat arvode?

Vill du, till företag och offentliga inrättningar, sälja en teknologisk produkt som definitivt ligger i tiden? En "högstatus-produkt" som alla tycker är meningsfull! Jobba hemifrån eller från ditt eget kontor.

...

Kategori: Söker/eftersöker