Skatteskulder och enskild näringsidkare

17

Hej,

Jag hittade den här hemsidan efter lite frenetiskt sökande på Internet gällande information om skatteskulder för enskild näringsidkare. Så dessvärre är det ångest och ont i magen som för mig hit, men förhoppningsvis finns det en lösning till mitt problem.

Jag är en ung IT-konsult som under ett par år har haft goda intäkter och inga tidigare problem med skatteverket. Har skött min bokföring pedantiskt och till och med kontaktat en licensierad revisor för att hantera allting - så att ingenting blir fel. Dessvärre är han på semester för tillfället och i väntan på hans återkomst hoppas jag att ni kan bidra med lite lugnande svar.

Om jag inte är helt fel ute så är den personliga deklarationen då jag som enskild näringsidkare även ska lämna in min bokföring (?). Alltså den 4 maj var datumet då min bokföring och alla mina skatter skulle vara inne hos Skatteverket. Allt innan den 4 maj 2009 är under kontroll. Jag har pengarna för skatterna under den perioden samt redan lämnat in all moms för inkomster innan dess.

Nu kommer det jobbiga. Min kund som hade lagt en beställning som jag skulle göra nu under sommaren lades ner på grund av finanskrisen. Jag har därför blivit tvungen att leva på företagskontot och skatterna för det - enligt min uträkning (räknar att skatterna är 60% av inkomsterna exkl. moms - som naturligtvis åker direkt in till mitt skattekonto) - är drygt 75.000. Jag kommer att stoppa in ~25.000 nu. Med andra ord är det 50.000 som behöver skattas - minimum.

Hur som helst; min fråga är om min bokföring för den 4 maj inte innehåller denna period. Jag antar det. Så min fråga blir därmed om jag har ett år på mig att få in alla de nödvändiga pengarna att täcka dessa skatter?

Eller har jag helt fel med att min personliga deklaration / redovisning går hand i hand med företagets (om det är enskild firma)? I så fall; när kommer jag behöva redovisa denna lön som resulterat i skattekostnader som jag inte har? Hur lång tid har jag på mig att kamma hem detta? Vad är mina möjligheter om jag inte kan det?

Som tur är har jag arbete när alla kommer tillbaka från semestern och nya kunder. Kommer även att leva fattigare än fattigt tills detta är löst. Men jag är livrädd för konsekvenserna av detta.

Är oerhört tacksam för svar - även om de kanske inte är betryggande.
1165
15
Du deklararar årsvis. Det som deklarerades i Maj i år var för det du tjänade 2008, och 2009 kommer inte att behöva deklareras förrän i Maj 2010. Sedan kan man ha diverse andra upplägg med preliminärskatter och momsdeklarationer, men sådant vet bara du och din revisor. [br][br]Jag skulle rekommendera dig att du tar en timme med din revisor efter semestern och verkligen ser till att det är du och din revisor som vet när dina skatter förfaller till betalning, och inte bara revisorn.
17
Pew, det jag trodde. Men bra då är det inte ett akut ärende ändå, även om det känns riktigt illa och tråkigt. Jag kommer i alla fall inte att använda mer än ett par tusenlappar till från skattekontot innan intäkterna kommer in igen. Så det kommer väl att lösa sig även om året som kommer till en start kanske blir lite tråkig.[br][br]Jag ska skicka ett mail till honom nu och beskriva min oro. Sedan kommer jag definitivt att sätta mig ner med honom under ett möte och gå igenom året som kommer, hur det ser ut både best- och worse case scenario.[br][br]Det är vid dessa tillfällen då man avskyr att man använda en revisor. Har hamnat i en tankebana där allt ekonomiskt sköts magiskt av en person bakom kulisserna. Så när den ekonomiska oron gör sig påmind sitter man oinformerad och okunnig. [br][br]Men tack för det oerhört lugnande svaret swetrot. Då var det som jag trodde att jag inte behöver lämna in pengarna förrän maj 2010 - rent tekniskt.
2360
49
Du kan efter semestern ändra dina inbetalningar till noll till du får ordning på det hela. Jag hade ett liknande ärende för ett antal år sedan och personen som jobbat i över 30 år trodde att allt var kört. I hans fll hade han lagt in så mycket pengar själv så han behövde inte ta ut någon lön och meddelade skv så var det lilla problemet löst. Det är först  senast i mars 2011 som pengarna ska vara inne, men lite ekonomistyrning kanske inte skulle skada. och vill du kontakta mig finns jag i registret.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
17
Jag ska ringa skatteverket imorgon och verkligen sätta mig ner med mina papper och gå igenom allting. Jag är 21 år gammal så med andra ord bör min skatteprocent vara lägre. Jag arbetar som sagt som IT-konsult, så även om jag är sjuk är det ingen ursäkt som accepteras av en kund vid försenad deadline. Så karensdagar eller vad det heter kan lika gärna ligga på minimum med mera. [br][br]Sedan har en stor del av de gånger som jag dragit företagskortet varit i en mataffär. Så om man subtraherar raderna med snus och annat som godis vid somliga tillfällen så kan man ju räkna bort 185 kronor från belopp X som jag nu räknat om till skatteskulder för varje dag. Och 185 / 0.4 = 462.5 är ändå rätt mycket att kunna dra av från min tidigare summerade skatteskuld för samtliga dagar (om man nu spenderat så mycket på mat under vardagarna).[br][br]Hur fungerar det förresten? Antar att endast vardagar accepteras. Men accepteras kvitton som innehåller föda för frukost, lunch och middag för totalt 185 kronor även om kvittot innehåller snus och andra mer privata utgifter?[br][br]Det behöver därför kanske inte vara så otroligt illa som det verkade igår när jag summerade alla uttag från företagskontot och delade det med 0.4.[br][br]Men Lars Arenander menar du att det man bokför för år X har förfallodatum att vara inne år X + 1 ungefär? Alltså först mars nästa år? Så allting som jag tog ut i lön under 2008 innan maj 2009 behöver först beskattas i mars 2010, allt jag tagit ut nu och kommer tjäna under 2009 först i mars 2011?[br][br]I så fall bör detta inte vara några problem alls. Jag har hela hösten planerad med en mängd projekt för ett flertal nya kunder så då är det bara att leva sparsamt tills man lagt tillräckligt mycket på skattekontot för att ha betalat för alla tidigare löner och uttag.[br][br]Tack alla för era svar - ni kan inte förstå hur mycket era svar har lugnat mig.[br]Det här blir definitivt ytterligare ett forum att följa för min del.
17
Ännu en liten kort fråga. Jag har två datorer som jag som privatperson har sålt till mitt enskilda bolag för att använda till webbutveckling - vilket är mitt arbete. Jag sålde dem för en kostnad som inte kan kritiseras - det var det man kunde hitta liknande produkter för på blocket etc.[br][br]Problemet är att jag inte har kvar kvitton från datorerna när jag för några år sedan köpte dem som privatperson. Men i ett fall som det här är det ju egentligen endast ett kvitto från mig som privatperson som behövs? Har jag fel?[br][br]Det är väl bara att jag skriver ner ett utförligt kvitto innehållande serienummer, datum, kostnad, information etcetera?
1165
15
Vänta nu. Vad har dina matinköp med ditt företag att göra? Mat köper man för skattad lön, inte för företagets pengar. Det är precis lika privat som snus och godis. [br][br]Sedan kan man säkert fundera ett par gånger på vad ett enmansföretag skall göra med två begagnade datorer. Ta det med din revisor, för det är väl risk för nedslag där.
17
[quote=swetrot]Vänta nu. Vad har dina matinköp med ditt företag att göra? Mat köper man för skattad lön, inte för företagets pengar. Det är precis lika privat som snus och godis.[/quote][br][br]Sorry, missuppfattade kraftigt vad "fri kost" gällde. Så, nej maten kan jag inte räkna bort :)[br][br][quote=swetrot]Sedan kan man säkert fundera ett par gånger på vad ett enmansföretag skall göra med två begagnade datorer. Ta det med din revisor, för det är väl risk för nedslag där.[/quote][br][br]Det är definitivt inte konstigt enligt mig om enmansföretaget arbetar med IT. Den ena används som server och den andra arbetsdator. Servern är stationär och används ofta när jag arbetar hemma och inte hos kund. Den andra är när jag ska presentera saker för kund eller sitta hos dem och arbeta, installera etc. [br][br]Sedan att de är begagnade ska väl inte ha någon betydelse heller.[br][br]Det här har jag diskuterat med min revisor tidigare som godkände allting. Har däremot inte diskuterat problematiken med förlust av kvitton från mig som privatperson. Men enligt honom är det en investering som jag initiellt gjorde i företaget och sålänge skulden från mitt företag till mig som privatperson stämde överrens med datorernas kostnad på marknaden, så var det fullständigt normalt och acceptabelt enligt honom.
1324
4
Datorerna skulle jag nog göra likadant med. Och som sagt inget kvitto utan du skriver bara ut verifikationen när den plockas in i företaget och bifogar värderingen (ex utskrift från blocket). [br][br]Sedan detta med mat. Jag tycker du skall hålla företagskortet borta från allt vad mat/snus osv heter. Använd ditt privata kort där. [br][br]Om du sedan tar ut ett traktamente för att du är på resa så skriver du en vecko/månadsrapport på det och plockar ut som rapporten ger tillåtelse till. [br][br]OK det finns en undantag vad gäller mat och det är represenation. [br][br]Hans
17
@hfohrman: Härligt att höra gällande datorerna. Ringde skatteverket idag gällande allt detta. Eftersom jag angivit mitt personnummer till personen som hjälpte mig, blev jag lite rädd att fråga om datorerna som om det berörde mitt företag utan sade istället att:[br][br]"Jag har en bekant som vill köpa min dator till sitt enskilda bolag. Jag har inget kvitto kvar, men om vi skriver ett kvitto mellan honom och mig gällande köpet - går det bra då? Kan han bokföra sedan med mera. Eller vill ni ha originalkvittot?". [br][br]Hon sade att det gick bra, men att eftersom det var mellan privatperson och företag så kunde företaget inte dra av moms, men det har ju inte jag haft ett behov av att göra i detta sammanhang. Så det verkar grönt.[br][br]Blev även lugnad gällande de övriga punkterna. Jag förklarade det som det var; startade ett företag för 11 månader sedan och kontaktade direkt en revisor som jag kontaktar när jag får papper hem gällande momsdeklaration, skattedeklaration etc. Eftersom min revisor nu befinner sig på semester och jag har använt pengar från företagskontot för att överleva - som följd av att min kund plötsligt lagt ner sin verksamhet och alla beställningar till mitt företag i samma veva. Och att jag var orolig över när dessa belopp kommer behöva redovisas och beskattas. Fick då förklarat för mig att ett enskilt bolag kör förenklad årsredovisning den 4 maj i samband med den privata deklarationen, men att den deklarationen löper ut ända till den 31 december det året. Så det är först då skatteverket har hunnit granska deklarationen och förväntar sig pengar på kontot. Sedan om man har ett underskott har man tre månader på sig att betala in det - alltså mars under det följande året.[br][br]Så lars arenander har helt rätt i att jag först måste ha lämnat in pengarna senast i mars 2011. Det ger mig ju god tid att fixa detta problem. Inte minst nu när jag har en ny kund och inte kommer studera samtidigt som i våras, utan arbeta fullt ut. Så tills första fakturorna blir betalda är det bara för mig att leva sparsamt och inte se till att företagskontot töms mycket mer och sedan stadigt arbeta ikapp under ett par månader tills jag ligger plus minus noll igen.[br][br]Tack verkligen till alla er som svarade på denna tråd. Är samtidigt bra att detta inträffar; en vettig läxa för en ung & ny företagare som nog lämpar sig bäst om det händer tidigt i ens företagsamhet. Men förutom att se till att spara för dåliga tider framöver så kommer jag definitivt att involvera mig mer i företagets ekonomi så att jag har koll på allting som händer, lagar etc. Snarare än att förlita mig helt på en person, som kan ta semester och då sitter man där man sitter...
17
Tänkte bara ställa den sista frågan gällande detta ärende. [br]Även om det känns som om det inte längre kommer vara några problem att få in de nödvändiga pengarna för att sedan betala skatterna, vad händer om det inte går? Säg att mars 2011 kommer och jag fortfarande har bokfört uttag som inte har beskattats?[br][br]Givetvis blir det en skuld antagligen till Skatteverket, men innebär det automatiskt att det blir konkurrs, prick i registret etcetera?[br][br]Sålänge man är ärlig till Skatteverket och i så fall meddelar dem i god tid innan förseningen blir ett faktum, finns det inga avbetalningsplaner med mera om än med ränta?[br][br]Tack.
1165
15
Skatter som inte betalas i tid brukar ge betalningsanmärkning redan dagen efter förfallodag. Men konkurs blir det inte om du kan komma överens med kronofogden om en avbetalningsplan och följa den. [br][br]Statens resonemang är att de skall inte vara bank, utan det är bättre man går till sin bank och lånar pengar av dem för att täcka upp likviditetsbrister, på marknadsmässiga villkor.
1324
4
Eftersom det är du som privatperson som är skatteskyldig när du har en enskild firma så lär det nog inte bli KK. Utan det blir som det alltid blir när privatpersoner inte betalar sina skulder. dvs indrivning,avbetalningsplan ,  skuldsanering osv Så du lär nog få betala någon gång i framtiden. [br][br]Hans
17
Jo, betalning kommer givetvis att ske. Med 99% sannolikhet inom tid också för den delen. Men jag lär mig från misstaget som bidrog till denna situation genom att gardera mig för framtiden :) Så frågan, även om det förmodligen inte kommer gå så långt, är bara för att jag vet vad som ska göras och vad som sker vid ett sådant tillfälle.[br][br]Det är inte världens största skuld och numera - innan det blir intäkter igen efter sommaren - så använder jag inga ytterligare pengar som sedan måste beskattas. Så i värsta fall blir det att gå till en bank och ta ett lån om det återstår någon skuld efter höstens arbete.[br][br]Så jag ville egentligen bara höra om det direkt blev anmärkning (prick i registret) om pengarna inte är inne i tid. Eller om man pratar med Skatteverket kan komma fram till någon avbetalningsplan - i värsta fall. Sedan förstår jag naturligtvis att om man inte betalar i tid under avbetalningsplanen så blir det hårdare tag.
1165
15
[quote author=hfohrman link=topic=5599.msg27127#msg27127 date=1248376004][br]Eftersom det är du som privatperson som är skatteskyldig när du har en enskild firma så lär det nog inte bli KK. Utan det blir som det alltid blir när privatpersoner inte betalar sina skulder. dvs indrivning,avbetalningsplan ,  skuldsanering osv Så du lär nog få betala någon gång i framtiden. [br][br]Hans[br][/quote][br][br]Nu går jag väl lite Off Topic, men just skatter har den sköna regeln att de alltid preskriberas efter fem år. Det gör att man slipper skuldsanering, efter fem år med kronofogden som mäter ut allt förutom ett förbehållsbelopp så skrivs det som eventuellt är kvar av.[br][br]Been there - done that.[br]
2360
49
Swetrot, det känns bekant. Överklagagade ett sådant beslut för årtionden sedan till högsta instans då det inte hade minsta substans, men då som nu, man bryr sig inte. Det var det dummaste myndigheterna kunde ha gjort då, men jag tog det lugnt och lärde mig mycket som jag portionerar ut i små doser till nyföretagare.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.