Hej,
Jag hittade den här hemsidan efter lite frenetiskt sökande på Internet gällande information om skatteskulder för enskild näringsidkare. Så dessvärre är det ångest och ont i magen som för mig hit, men förhoppningsvis finns det en lösning till mitt problem.
Jag är en ung IT-konsult som under ett par år har haft goda intäkter och inga tidigare problem med skatteverket. Har skött min bokföring pedantiskt och till och med kontaktat en licensierad revisor för att hantera allting - så att ingenting blir fel. Dessvärre är han på semester för tillfället och i väntan på hans återkomst hoppas jag att ni kan bidra med lite lugnande svar.
Om jag inte är helt fel ute så är den personliga deklarationen då jag som enskild näringsidkare även ska lämna in min bokföring (?). Alltså den 4 maj var datumet då min bokföring och alla mina skatter skulle vara inne hos Skatteverket. Allt innan den 4 maj 2009 är under kontroll. Jag har pengarna för skatterna under den perioden samt redan lämnat in all moms för inkomster innan dess.
Nu kommer det jobbiga. Min kund som hade lagt en beställning som jag skulle göra nu under sommaren lades ner på grund av finanskrisen. Jag har därför blivit tvungen att leva på företagskontot och skatterna för det - enligt min uträkning (räknar att skatterna är 60% av inkomsterna exkl. moms - som naturligtvis åker direkt in till mitt skattekonto) - är drygt 75.000. Jag kommer att stoppa in ~25.000 nu. Med andra ord är det 50.000 som behöver skattas - minimum.
Hur som helst; min fråga är om min bokföring för den 4 maj inte innehåller denna period. Jag antar det. Så min fråga blir därmed om jag har ett år på mig att få in alla de nödvändiga pengarna att täcka dessa skatter?
Eller har jag helt fel med att min personliga deklaration / redovisning går hand i hand med företagets (om det är enskild firma)? I så fall; när kommer jag behöva redovisa denna lön som resulterat i skattekostnader som jag inte har? Hur lång tid har jag på mig att kamma hem detta? Vad är mina möjligheter om jag inte kan det?
Som tur är har jag arbete när alla kommer tillbaka från semestern och nya kunder. Kommer även att leva fattigare än fattigt tills detta är löst. Men jag är livrädd för konsekvenserna av detta.
Är oerhört tacksam för svar - även om de kanske inte är betryggande.