Faktureringsföretag

52
Hej!

Håller på att lansera min produkt för mitt företag. Vi kommer ha en månadskostnad på c.a 199kr i månaden samt ha upp till 5000 kunder.

Kommer det löna sig att ha ett faktureringsföretag?
Kan ni ge exempel på faktureringsföretag?
Hur stor del av kakan tar dom?

MVH
Hansen
1165
16
Jag skulle börja med att se till så jag går runt innan jag börjar leja ut saker som man kan göra själv. Väldigt många som säljer relativt enkla tjänster målar upp scenarier där man skall ägna sig åt kärnverksamheten, det man tycker är roligt etc. Men när det kommer till kritan så skall man ta ut en lön också, och istället för att betala 25-40kr/faktura någon annan skickar så gör man gärna det jobbet själv om man kan, för det betyder några kronor till i sin egen plånbok.[br][br]Annars finns det många som gärna sköter din fakturering, Payex och Svea är två exempel. Pratar du med din bank har de säkert ett finansbolag med de tjänsterna och första året brukar man bli uppringd av en handfull andra bolag som vill sälja sina tjänster.
52
[quote author=swetrot link=topic=5615.msg27137#msg27137 date=1248380405][br]Jag skulle börja med att se till så jag går runt innan jag börjar leja ut saker som man kan göra själv. Väldigt många som säljer relativt enkla tjänster målar upp scenarier där man skall ägna sig åt kärnverksamheten, det man tycker är roligt etc. Men när det kommer till kritan så skall man ta ut en lön också, och istället för att betala 25-40kr/faktura någon annan skickar så gör man gärna det jobbet själv om man kan, för det betyder några kronor till i sin egen plånbok.[br][br]Annars finns det många som gärna sköter din fakturering, Payex och Svea är två exempel. Pratar du med din bank har de säkert ett finansbolag med de tjänsterna och första året brukar man bli uppringd av en handfull andra bolag som vill sälja sina tjänster.[br][/quote][br][br]Om jag förstått det rätt gör dom mer än bara lägger en faktura i brevlådan. Om jag inte misstar mig så ger dom mig alltid pengarna för månadsavgiften från mina kunder oavsett om kunderna betalar eller ej. Skulle dom inte betala så är det dom som bråkar med kunden. Plus att det är dom som ger support och löser problem kring fakturorna. Jag slipper själv lägga ner tid/anställa en person som gör detta, där sparar man en del pengar.[br][br]Men håller med, är surt att betala 8-15% på varje faktura. [br]Kan ha fel i mina påståenden om faktureringsbolag, fick nys om dom idag.
1165
16
Jaha, du vill factoring på dem också? Då brukar de ta 25kr i regavgift, 12kr för att skicka fakturan + 5% på beloppet, och det bara till kunder som de kreditgodkänt. Och är det frisörer du vänder dig till, så kommer 30-40% inte att vara godkända.
2360
49
Effektiv ränta på pengarna är enorm så det är klart att man målar upp en fin fasad. Verklighet är något helt annat. Du säger att du ska ägna dig åt det du är bra på, självklart men för den skull behöver du inte ge bort dina pengar. Räkna på den tid du effektivt abetar med att själv sända fakura mot att ge bort så ska du se att din timpenning för detta vida överskider annan inkomst, dessutom behöver du inte jobba lika hårt du sköter ju själv det som annars  skulle vara utlägg och har dessutom en helt annan kontroll över det hela, ekonomistyrning.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.