Bokföra PayPal. "Donationer"

53
Tjena (Nu är det visst bara jag som bombar forumet ;) )

Jag driver en webbsida och får ibland förfrågningar om det går att donera till sidan. Den är ju helt gratis att använda.

Har pratat med SKV och enligt dom så måste jag skatta då jag har F-skatt och driver in pengar via annonsörer på siten. Hade jag INTE haft detta hade jag kunnat ta det som donationer/gåvor och sluppit skatten...
Hursomhelst!

Säg att jag låter användarna "donera" till siten via paypal, hur bokför jag detta? Ska varje liten donation bokföras som en händelse eller kan jag ex. en gång/mån föra över pengarna till företagets konto och bokföra det som en klump bara?

Mvh Linus
1165
15
Det sistnämda alternativet med månadsvis överföring kommer de kanske att fråga lite om, men det är ju praktiskt. Är det inte en massa andra transaktioner där och varje öre som flyter in där flyttas över till ditt vanliga konto så lär de inte bråka om det. [br][br]För övrigt är privata donationer inte med automatik skattebefriade om Skatteverket anser att det är en näringsverksamhet man bedriver.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.