Köpt från utlandet, betalat med privat VISA

53
Tjena

Jag har köpt webbapplikationer från företag både i och utanför EU och har betalat med mitt privata VISA-kort då jag inte ännu har fått något kort kopplat till mitt andra konto.

Hur ska jag bokföra detta? Vilken kontering?
Vill ju sedan föra över pengarna från företagskontot till mitt privata igen.
Med moms/utan moms?

Har precis kört igång med Enskild firma.

Tacksam för svar
Linus
1324
4
Vad gäller momsen så borde båda köpen vara utan moms. Absolut ingen moms i Sverige. Och har dom lagt på i EU landet resp Landet utanför EU så bör du ta upp att det borde vara utan moms. [br][br]När du bokför en betalning av något i Företaget som du gjort med ditt eget kontokort bokför du det hela som "egen insättning". Konto 2018. [br][br]Vad du sedan bokför mot för konto är lite beroende på vilket bokföringeprogram du har. Kontot som används bör dock vara knutet mot momskod 21 (EU) och 22 (Utanför EU). [br]Dessutom är det olika konton beroende på vad webbapplikationen används till. [br]Skall du använda den själv inom företaget bör det vara ett 5-6xxx konto. Själv har jag konto 6904 för inköp från EU och 6905  för inköp utanför EU. [br]Om du däremot skall sälja vidare programvaran till en av dina kunder så skall det vara på ett 4xxx konto. Jag har där 4535 för EU och 4531 Utanför. [br][br]Ett köp kan då se ut såhär.  Du handlar för 2500:- [br][br]2018  K  2500:- [br]6905  D  2500:-[br]2614  K  625:-[br]2645  D  625:-[br][br]2614 resp 2645 kommer att ta ut varandra på momsrapporten men skall med. [br][br]När du sedan tar ut pengarna privat gör du bara en överföring från företagskontot till ditt privata konto. [br]2613  D  2500:-[br]1930  K  2500:-[br][br]Hans
53
Okej, tack.[br]Det är en del av en webbsida som användare ska använda. Inget jag säljer vidare, men ska ju inte bara användas internt.[br][br]Jag är inte riktigt med på hur vinst etc. ses i en enskild firma tror ja.[br][br]I slutändan ska ju vinsten företaget gjort beskattas, eller hur?[br]Om jag då tar detta som "egen insättning" och sedan "eget uttag" sen, blir det då en belastning för företaget?[br]Det känns för mig som om man tar ut en "lön" och betalar med. Fast vet att man inte tar ut nån lön i Enskild Firma.[br][br]Säg att jag bara vill ta ut 1000:- för att köpa godis privat för. Då gör jag ju ett uttag och detta ska väl beskattas som en ren vinst och sänker väl inte företagets skattepliktiga vinst i slutändan?[br][br][br]Hoppas ni förstår hur jag menar och att någon kan reda ut mina förvirrade tankar :)
1324
4
Nej, Detta är ju grunden i ekonomin för ditt företag (Enskild Firma).[br][br]Det finns ett antal konton 3xxx där man bokför försäljning och 4xxx-9xxx där man hanterar kostnader. Och detta är vad vinsten beräknas av (Resultaträkning) .  Och därav skatten. [br][br]Att sätta in pengar i företaget och att ta ut pengar på verkar inte vinsten. [br][br]Du får samma skatt oberoende om du tagit ut varenda öre som företaget tagit in eller om det finns kvar i företaget. Detta bokförs ju  på 1xxx-2xxx konton. Och påverkar bara Balansräkningen men inte vinsten. [br][br]Om du haft ett AB fungerar det på ett annat sätt. [br][br]Hans[br]
53
Då är jag med. Blev lite rörigt i skallen där bara :)[br][br]Tack så jättemycket för dina bra svar![br][br]Mvh Linus
53
Nu är jag lite trött efter en tung dag på jobbet så det är bäst att jag frågar.[br][br]Stämmer detta, eller har jag vänt på min moms, Debet/Kredit?[br][br]Se bifogad bild
1324
4
nej det är fel håll. 2640 skall ligga på samma som inköpet. På samma sätt som det gör i Svensk inköp. [br][br]Sedan brukar jag använda 2614/2615 resp 2645. Det blir enklare på momsrapporten då. [br][br]Hans[br]
53
På vilket sätt blir det enklare?[br][br]I mitt program jag använder, iOrdning (det enda vettiga till Mac OS), så heter mina konton inte exakt som de verkar göra i andra program.[br][br]1920 - Bankkonto[br]3010 - Försäljning[br]osv.[br][br]Spelar det någon roll exakt på siffran vad de heter egentligen, så länge de ligger i rätt intervall så att säga?
53
Någon med koll?[br]Skulle behöva få svar på detta innan jag gör ändringar på alla mina verifikationer... :)[br][br]Tack på förhand
1324
4
[quote author=Linuus link=topic=5606.msg27255#msg27255 date=1248967010][br]På vilket sätt blir det enklare?[br][br]I mitt program jag använder, iOrdning (det enda vettiga till Mac OS), så heter mina konton inte exakt som de verkar göra i andra program.[br][br]1920 - Bankkonto[br]3010 - Försäljning[br]osv.[br][br]Spelar det någon roll exakt på siffran vad de heter egentligen, så länge de ligger i rätt intervall så att säga?[br][/quote][br][br]1920 är normalt Postgiro/Plusgiro. Men har man bara ett konto så duger väl det. [br]3xxx kontona är fria att definiera själv bara man håller reda på moms kontona.[br][br]Hans
53
Okej tack för svaret. [br][br]Hur menar du att momsrapporten blir lättare om man använder de konton du nämnde ovan?
2066
22
Du måste redovisa de olika delarna i momsrapporten, om du har summorna separerade på olika konton slipper du räkna så mycket.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
53
Så ingående samt utgående moms från utlandet redovisas separat och ing/utg inom Sverige separat?
53
[quote author=hfohrman link=topic=5606.msg27085#msg27085 date=1248192937][br]Vad gäller momsen så borde båda köpen vara utan moms. Absolut ingen moms i Sverige. Och har dom lagt på i EU landet resp Landet utanför EU så bör du ta upp att det borde vara utan moms. [br][br]När du bokför en betalning av något i Företaget som du gjort med ditt eget kontokort bokför du det hela som "egen insättning". Konto 2018. [br][br]Vad du sedan bokför mot för konto är lite beroende på vilket bokföringeprogram du har. Kontot som används bör dock vara knutet mot momskod 21 (EU) och 22 (Utanför EU). [br]Dessutom är det olika konton beroende på vad webbapplikationen används till. [br]Skall du använda den själv inom företaget bör det vara ett 5-6xxx konto. Själv har jag konto 6904 för inköp från EU och 6905  för inköp utanför EU. [br]Om du däremot skall sälja vidare programvaran till en av dina kunder så skall det vara på ett 4xxx konto. Jag har där 4535 för EU och 4531 Utanför. [br][br]Ett köp kan då se ut såhär.  Du handlar för 2500:- [br][br]2018   K  2500:- [br]6905   D  2500:-[br]2614   K   625:-[br]2645   D   625:-[br][br]2614 resp 2645 kommer att ta ut varandra på momsrapporten men skall med. [br][br]När du sedan tar ut pengarna privat gör du bara en överföring från företagskontot till ditt privata konto. [br]2613  D   2500:-[br]1930  K   2500:-[br][br]Hans [br][/quote][br][br]I mitt fall är det väl varuförvärv det handlar om.[br][br]I BAS-planen hittar jag dock bara:[br]2614 Beräknad utgående moms på [b]tjänsteförvärv[/b] från utlandet, oreducerad[br]2615 Beräknad utgående moms på [b]varuförvärv från annat EG-land[/b], oreducerad[br][br]Finns ingen för varuförvärvutanför EU. Bara att hitta på ett? Funkar följande:[br]2616 Beräknad utgående moms på varuförvärv från icke EG-land, oreducerad[br]Momskod: 22[br][br]EDIT: Såg i momsrapporten att det inte finns någon ruta för "Varuförvärv utanför EU..." Bara tjänsteförvärv. Betyder det att jag inte behöver redovisa någon moms alls?
1324
4
Här har du ju en av klurigheterna. vad är det för vara du köper från utlandet. [br][br]Varor skickas ju för det mesta med paket och då betalar man moms till tullverket. [br][br]Ex, om du handlar ett dataprogram och laddar ner från nätet så räknas det som §7 tjänst. [br]Om programmet skickas med post på en cd skall den förtullas/moms till tullverket, [br][br]Hans[br][br][br]
53
[quote author=hfohrman link=topic=5606.msg27310#msg27310 date=1249278539][br]Här har du ju en av klurigheterna. vad är det för vara du köper från utlandet. [br][br]Varor skickas ju för det mesta med paket och då betalar man moms till tullverket. [br][br]Ex, om du handlar ett dataprogram och laddar ner från nätet så räknas det som §7 tjänst. [br]Om programmet skickas med post på en cd skall den förtullas/moms till tullverket, [br][br]Hans[br][/quote][br][br]Jaha! Då förstår jag. Tack så mycket för hjälpen :)[br][br]En fråga till. Jag har skapat några konton  för moms osv. Vart kan man se vad man ska använda för momskoder?[br][br]Ex.[br]2614 - Beräknad utgående moms på tjänsteförvärv från utlandet, oreducerad - Momskod 30?[br]2645 - Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet - Momskod?
2066
22
Det är samma siffror som i rutorna på momsdeklarationen.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
53
[quote author=Jonathan link=topic=5606.msg27321#msg27321 date=1249290258][br]Det är samma siffror som i rutorna på momsdeklarationen.[br][/quote][br][br]Jo, men det var lite förvirrat ändå :)[br][br]Detta borde bli rätt alltså?[br][br]2614 - Beräknad utgående moms på tjänsteförvärv från utlandet, oreducerad - Momskod: 30[br]2645 - Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet - Momskod: 48
1324
4
det är väl bra. [br][br]Sedan bör du skapa ett konto för själva inköpet. [br]Köper man ex IT tjänster i Sverige på konto 6540 så kanske man skall skapa ett 6542 med momskod 22 då själva inköpet skall redovisas i detta fält på momsrapporten. [br][br]Hans
53
[quote author=hfohrman link=topic=5606.msg27328#msg27328 date=1249291853][br]det är väl bra. [br][br]Sedan bör du skapa ett konto för själva inköpet. [br]Köper man ex IT tjänster i Sverige på konto 6540 så kanske man skall skapa ett 6542 med momskod 22 då själva inköpet skall redovisas i detta fält på momsrapporten. [br][br]Hans [br][/quote][br][br]Japp, det har jag. Har dessa som jag fick hjälp med ovan:[br]6904 - .... - Momskod 21[br]6905 - .... - Momskod 22[br][br]Tack för hjälpen! En guldgruva till forum detta :)[br]Tilläggas ska väl att jag håller på att plöja genom boken "Bokföring & förenklat årsbokslut - enskild firma" från Björn Lundén. Men behöver lite hjälp ändå då boken inte tar upp vissa saker jag behöver :)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.