Bokföra sponsring av vara

6
Hej!

Vi har sponsrat ett forum med en vara vi säljer och som motprestation fick vi synas på en tillställning de hade. Varan är inköpt av en svensk leverantör med 25 % moms. 2641 och 4010 har konterats när den köptes in. Varans utpris är 179 kr inkl 25% moms och vårt inköpspris var 90 kr plus moms.

Hur bör jag bokföra detta?

Kan man lägga upp det som en beställning dvs som om han har köpt den och så kvittar man kundfordringar mot 2641 ingående moms och 5980 sponsring avdragsgill?

Tack på förhand!

1324
4
Totalekonomiskt behöver du ju inte göra någonting om du inte har ett system som håller ordning på lagret. [br]Du har ju köpt produkten och sedan dragit av momsen. Så kostnaden har ju tagits i företaget. [br]Sedan skall du ju göra en inventering vid nästa årsskifte och då finns den ju inte kvar i lagret så kostnaden kvarstår. [br][br]Vad jag kan tänka mig att göra bokföringsmässigt är att kreditera 4010 och debitera 5980 på summan 90:- men det lär ju inte påverka totalen särskilt mycket då det bara är 90:- [br][br]Hans[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.