Kassaregister och bokföringslag

1
I samband med resonemang om inköp av kassaregister ställer jag mig följande fråga:

Det står klart att jag inte behöver kassaregister, eftersom min kontanta omsättning inte når över gränsen 4 basbelopp. Jag kan alltså handskriva kvitton. Då "läser"jag vidare att en sådan verifikation ska uppfylla kravet på en verifikation: datum, summa, moms, säljare och köpare.

Det är det senare jag funderar mest över: Måste mina handskrivna kvitton då uppge köparens namn?? Om man har ett kassaregister syns ju inte vem som har köpt...

// Nisse
394
1
Bokföringslagen SFS 1999:1078, 5 kap 6§ lyder så här:[br][br]Verifikationer[br]6 § För varje affärshändelse skall det finnas en verifikation.[br]Om företaget har tagit emot en uppgift om affärshändelsen i den[br]form som anges i 7 kap. 1 § första stycket, skall denna[br]uppgift, i förekommande fall kompletterad med uppgifter enligt[br]7 och 8 §§, användas som verifikation.[br]Om det behövs med hänsyn till arten av den mottagna[br]verifikationen, får bokföringen grundas på en särskilt[br]upprättad hänvisningsverifikation.[br]Flera likartade affärshändelser får dokumenteras genom en[br]gemensam verifikation. [u]Vid försäljning av varor och tjänster[br]mot kontant betalning får även inbetalningarna under en dags[br]försäljning dokumenteras genom en gemensam verifikation, om det[br]skulle vara förenat med svårigheter att upprätta verifikationer[br]för de olika affärshändelserna. Den gemensamma verifikationen[br]får då utgöras av uppgifter från en kassaapparat, kassarapport[br]eller annan uppgift som anger summan av mottagna betalningar.[/u]
Ulf Bjarme

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.