När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Hej Ska starta ett AB och tänkte höra lite om följande ang apportegendom. Har nämligen köpt en del varor som jag tänkte starta en ebutik och sälja och undrar hur jag kan använda mig av dessa till uppstarten.
1. Räknas apportegendomen på den summa jag har köpt in dessa varor, eller räknas den på listpriset av dessa varor. Kan man i så fall ta både ock? (De är värderade av en värderingsman, så papper finns).
2. Eftersom det är varor som skall säljas, så omvandlas ju "varorna" i pengar. Vad jag förstår så att så länge som "motsvarande" dessa 100000(eller i alla fall 50000)ligger kvar i bolaget så är det inte något problem. DVS om allt är sålt, så ligger det 100000kvar i pengar istället för varor.
3. Vad mer för exempel finns det för att finansiera apportegendom? Varorna jag har köpt in täcker nästan summan (inköpspriset) men några 1000-lappar fattas i så fall. Kan man stoppa in en bil befintligt ägd bil om man kan påvisa att den behövs för inköpen? Kolla begagnadmarknaden och se ett marknadsväde på den? Den förlorar ju dock värde varje år, så det kanske inte är så smart. Finns det något annat? Domänen borde man ju kunna lägga in, men det är ju inte mycket pengar.
1: Varulager värderas till inköpspris minus inkurrans, vanligen kör man en schablon på 3% för inkurrans.[br][br]2: Det är riktigt att du inte får förbruka mer än halva aktiekapitalet. Förhoppningen är väl att pengarna dock skall öka och inte minska. Med 100kkr i aktiekapital har man inte särskilt stort handlingsutrymme, utan det är full fart framåt som gäller.[br][br]3: Jag tycker att det är en dålig idé att stoppa in bilar i bolaget. Förutom att de kostar en massa pengar att drifta och underhålla och tappar i värde så kan du som ägare bli förmånsbeskattad om det inte handlar om en ren varubil och du kan visa att du har en egen bil privat. Istället behöver du pengar för att betala saker med. Likviditetsbrist är jobbigt att hantera för företag, så min rekommendation är att du stoppar in i alla fall halva aktiekapitalet i form av pengar så att du kan utveckla sortimentet, köpa toner till skrivaren, betala visitkorten och webhotellet och betala frimärkena för skattedeklarationerna. Det brukar gå åt lite i början.
Inkurrans är sådant i ett laget som man beräknar inte kan säljas. Det blir för gammalt, det blir garantigrejer, det utgår ur sortimentet och kommer aldrig att säljas etc.
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.